Logg inn med Facebook eller Google!

Kamari 2010

Started by Thera, 06. Mar 10, 15:01:16

Previous topic - Next topic

Anders

Prøv en annen øy.... \"russer-mafiaen\" slipper du ikke unna. dats laif...

marjana

Hold hodet kaldt, og vis dem at du er rett i ryggen!
Jeg har også vært utsatt for sladder og bakvaskelser, og i et varmt land som Hellas så får det blodet til å virkelig koke!!!

Det lar seg rydde opp i, selvfølgelig. Vis dem at du er ærlig og at du faktisk forstår hva som foregår, er mitt råd.

Hvis du treffer en kokk fra Syros som heter Vassilis/Billy, så har du en stor og sterk venn for livet! Han er i midten av 50-årene, med et stort, \"farlig\" smil, og skal jobbe på Santorini i sommer. Han sa dessverre ikke hvor da jeg nettopp traff ham på Syros. Hils ham fra Marjana fra Norge hvis du treffer ham!

Lykke til!

(Vil du vite mer om Vassilis/Billy, så kan vi ta det i en PM).
Glika i zoi

Tjorven

Stå på, Thera! Det er tydeligvis kamp om jobbene, og noen bruker skitne triks for selv å få jobb. Det er godt du har sjefen(e) dine i ryggen, og at de stoler på deg. Det er det viktigste. Syns det var bra at sjefen din gjorde deg oppmerksom på baksnakkinga, sånn at du kan være mer forsiktig med hva og hvem du snakker med, selv om rykter og baksnakking er vanskelig å få bukt med.
Ønsker deg all lykke til videre, Thera   :thumbright:
There are no strangers, only friends we haven't met.

ASSA

Ønsker deg lykke til med sommerjobb!
Vis arbeidsgivern hva du er god for ;)

og STÅ PÅ!

Thera

Takk, ASSA og dere andre!
Sånn er livet ja, Anders. Men det er godt å vite at de som undervurderer andre og tror de selv er kjempelure, gjennomskues av mange!
Var veldig bra at sjefen sa ifra til meg ja, Tjorven. Jeg er beskjeden og snakket ikke akkurat hull i hodet på folk tidligere heller, men nå har jeg blitt mer forsiktig.

Nå er det noen måneder siden jeg begynte å skrive dette innlegget i Notisblokka på dataen min. Har oppdatert nå og da. I dag ville jeg skrive ferdig, og få det inn i denne tråden. Tidligere i dag quota jeg, la til bilder osv.. Og så ble det ikke lagret. Irriterende, men på`n igjen!

Nabo`n:

På jobben var det veldig stille og rolig, stort sett veldig lite travelt. Siden jobben gikk ut på å være ved bassengbaren uansett om det var rolig eller ikke, istedet for å hjelpe til med andre ting på hotellet, så leste jeg litt.  :reading:  En stund pugga jeg gresk. Gikk litt fremover med språkferdighetene en stund.. Selv om hun av og til virka oppgitt når jeg ikke skjønte hva hun sa, så hjalp det at mora til sjefen svirra rundt og jabba på gresk.

I Norge foretrekker jeg å starte tidlig på jobb, og slutte tidlig. Men her har jeg kjeda meg litt på kveldene. På dagtid kan jeg jo alltids være på stranda eller ta en tur til andre steder på øya. Men på kveldstid er det ganske tamt. Jeg er litt mettet av å vandre langs strandpromenaden, sitte på kafè/restaurant eller å bare være i leiligheten. Så jeg håpet på endel kveldsarbeid. Noe av grunnen til at jeg valgte akkurat bassengbarjobben var at det virket veldig fleksibelt, og at kveldsjobb var mulig. Men så ble det bestemt at baren skulle stenge nokså tidlig på kvelden. Jeg skulle til Norge 5.juli, for å få med meg bryllupsfeiringa til en av søstrene mine som skulle gifte seg 10.juli. Sluttet i jobben siste dagen i juni, så en annen kunne overta fra 1.juli. Kunne komme til hotellet igjen når jeg var tilbake, sa sjefen, i tilfelle de hadde en jobb til meg. Men samme jobb kunne jeg ikke beholde. Siden kveldstid ikke var aktuelt der allikevel, blir det nok ikke mer jobb der.

Noen dager før jeg skulle reise var jeg i dårlig form. Pakkinga til avreise gikk tregt og jeg var litt i ørska. 4-5 timer før flyet skulle gå var det skikkelig ille.. Hodepine og det føltes som jeg holdt på å besvime. Tok en sterk smertestillende og formen ble bedre. Og godt var det, for jeg fikk plutselig litt å tenke på:
Før jeg skal ut og reise sjekker jeg ofte om passet ligger på sin vante plass. Bare for å være helt sikker. Og det er alltid der det skal være. Denne gangen sjekket jeg ikke, men èn time før jeg skulle til flyplassen, oppdaget jeg at passet ikke lå der det skulle.  8O  Panikk!
Huska fort at jeg tok med både pass og kopier av passet (lurt :roll: ) da jeg var i Fira en uke tidligere, for å registrere meg og få beholde det greske mobilnummeret mitt. Alt lå i en mappe. Jeg så i dataveska mi hvor den pleide å ligge, i kofferten, overalt i leiligheten.. Men fant den ikke. Jeg måtte ha lagt den ifra meg et sted mens jeg var i Fira.. Midt på natta var det ikke stort å gjøre med det.. Så jeg og en kamerat dro til politiet. De hadde ikke fått inn noe pass, og kunne ikke gjøre noe før neste dag, sa de.
Jeg tenkte at hvis noen hadde funnet passet, burde de ha kontaktet politiet eller meg. I mappa var bl.a. tlfnummeret mitt. Vi stakk innom flyplassen på vei fra politiet. En fyr sa at hvis det var greit for flyselskapet jeg skulle reise med, så kunne jeg komme ombord med bankkort/sertifikat. Men jeg fikk jo ikke tak i Norwegian da.
Neste dag dro vi til politiet igjen, passet ble meldt savnet. Jeg trodde de kunne ordne med nødpass ganske fort, men sånt ordnet de ikke der. Måtte kontakte den norske ambassaden.. Jeg antok at ting ville ta tid og begynte å miste håpet om å rekke bryllupet. Var nokså fortvilet en stund. :pale:
Hun jeg snakket med på ambassaden sa at hvis det var greit for Norwegian, kunne jeg reise med papir fra politiet og sertifikat. Hun jeg snakket med på kundeservice der, sa at det skulle gå bra.  :phone:  Jeg spurte begge om de var sikre, og de sa ja. Dermed ble ny billett bestilt. 8.juli skulle jeg reise.
Jeg slo meg ikke helt til ro med at ting ville gå problemfritt på avreisenatta, så det ble enda en tur til flyplassen. Der snakket jeg med to til som sa at det skulle gå bra. Jeg spurte om å få det skriftlig, men det trengte jeg ikke sa de.
Roen senket seg da jeg hadde passert boardingen og var på tur inn i flyet. Litt over et døgn senere var jeg på tur til søsteren min.. Og enda et døgn senere ble det bryllupsfeiring. Heldigvis! :hello1:

Vindmølle i nærheten av Emborio:

Noen dager etter at jeg kom tilbake, traff jeg han som overtok restauranten jeg først jobbet på her i fjor. Han spurte om jeg ville jobbe der igjen, som servitør(assistent) denne gangen, ikke innkaster. Jeg kunne komme og prøvejobbe allerede neste dag. Ble glad for tilbudet, men ville tenke meg om før jeg eventuelt ville prøve.
Sjefen er ålreit, det er ganske viktig for meg. Og jeg syntes det var gøy å hjelpe til med servering/rydding av bord der i fjor. Men jobben kan være litt stressende, både dagtid og kveldstid, ikke noe tips og må regne med overtid av og til. Bassengbarjobben hadde samme lønn, men også tips (og fordi jeg sa jeg ville ha forsikring, men sjefen ikke ville snakke med IKA før vi hadde snekret sammen fast arbeidstid, fikk jeg en god del ekstra penger som egentlig er sånn man får utbetalt i vintermånedene hvis man jobber en viss tid på sommeren i noen år), og var nok mer rolig og behagelig enn servitørjobben ville bli. Trivsel er viktigere enn penger, men vil ikke jobbe for unødvendig lav lønn..
Hvis ikke noe annet dukker opp snart, så tar jeg den nok, hvis ikke en annen blir ansatt innen jeg bestemmer meg, tenkte jeg. Og var mer innstilt på å ta en runde på hoteller for å se etter resepsjonistjobb.

 Det var helt ekstremt varmt her en stund, fristet ikke mye å traske rundt og se etter jobb. Forkjøla var jeg også noen dager..  :sad4:  Nå er jeg frisk, det er bedre temperatur og etterlengtet vind her nå. Og jeg er klar for jobb! Så for noen dager siden tok jeg en kaffe der jeg ble tilbudt jobb. Mest for å observere hvordan det jobbes der, men ville også snakke litt mer med sjefen og kanskje avtale å prøvejobbe.
Noe av det første jeg så da jeg kom dit var et kjent ansikt. Har han begynt å jobbe her og ja! tenkte jeg. Det gikk en liten stund.. Så tenkte jeg at oi, han har kanskje den jobben jeg kunne fått. Joda, sånn var det.. Sjefen skal ta kontakt hvis det blir noe ledig der.
Var innom pizzarestauranten jeg jobbet på i fjor også. Det kan hende det blir jobb der om ca to uker.. Må snakke med sjefen der igjen, og spørre om det er veldig sannsynlig. For da vil jeg ikke lete etter noe annet nå, men hvis han er nokså usikker, må jeg..

En dag var jeg med en av de jeg bor sammen med til et kontor i Fira. Da vi kom til parkeringsplassen etterpå, ble vi møtt av dette synet:
Noen hadde parkert sånn at vi og en annen ikke kom oss ut.  :? (Det er en mur foran golfen) Nøklene sto i, så sjåføren tenkte kanskje at hvis noen av de innparkerte skulle kjøre før han, kunne de bare flytte bilen. Vi ventet en god stund.. Han jeg var der med ville ikke flytte bilen, men siden han hadde det travelt pga jobb, gjorde han det allikevel.
Er vitne til mye rar parkering og kjøring her!
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...