Logg inn med Facebook eller Google!

Athens International Airport - Eleftherios Venizelos

Started by Ole, 25. Nov 08, 20:19:19

Previous topic - Next topic

Ole

Her kommer noen inntrykk fra flyplassen i Athen. Jeg var der 2-3 timer i sommer mens jeg ventet på Olympic Airlines til Milos.

Flyplassens hjemmeside: http://www.aia.gr/sitemap.asp?langid=2

Innflygingen til Athen lufthavn.






Vi kan se rullebanen på skjermene i flyet.


For å sjekke inn til Milos-flyet måtte jeg stå i kø. Køa gikk ikke fort...men jeg kom meg da fram til slutt. Da oppdaget jeg at jeg stod i feil kø, og måtte stille meg bakerst i en annen kø! :smile:




Bussen til Pireus står klar.


Her kjøper man billetter til bussen.


Hvis man ønsker å ta taxi dit man skal, så er det også en mulighet....


Eller kanskje man har behov for egen bil?


...eller en flybillett??


Mat trenger man i alle fall etter en lang reise...




Noen eksempler på skilting og informasjon.








Trenger man overnatting kan dette være et alternativ. Sjekk prisen på forhånd!

Anita

Hei Ole - tusen takk for flote/nyttige bilder.  :flower: Ser at \"menyen\" din når du er sulten er lik min manns....  :cheese:

Det er alltid greit å ha en viss \"peil\" når en skal til en ny flyplass. Vi vuderer ennå å gå via Amsterdam/Athen neste år på vår tur til Kykladene.

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Greece-Traveller

Jeg kan supplere Ole med denne bildeserien fra flyplassen, Sofitelhotellet over gaten og metrostasjonen:

http://tinyurl.com/yuwg55
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Tjorven

Dette var kjent fra i sommer, ja. Ikke så enkelt å finne riktig innsjekkings-
skranke nei, surra litt med det og måtte spørre for sikkerhets skyld.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Det med feil innsjekkingskø var bare min egen feil. Av en eller annen grunn hadde jeg Aegean Airlines i hodet, og stilte meg opp i den køen. Jeg skulle jo reise med Olympic... :smile:  Heldigvis hadde jeg bra med tid!

Riitta

Kul med bilder från min favoritflygplats :bom: Brukar vara mesta väntetiden i skivaffären där :cheers: Har gjort flera fina fynd där :cyclopsani:  :bom:

Riitta

JohnS

Bildet fra skiltingen fikk meg til å huske mitt første møte med denne flyplassen, noen få dager etter åpningen.  Jeg måtte dra hjemom midt i ferien på Kreta, og skulle altså fra innenriksområdet til utenlandsumrådet for å ta fly til Amsterdam.  

Det man absolutt ikke var ferdig med, var skiltingen... og litt til....  Alle så ut til å følge etter noen man håpet skulle samme veien, og dessuten var kjent.   Selvfølgelig var de andre like lite kjent, og betjeningen på flyplassen var ferske og ukjente de også, så kaos var et mildt ord.

Etter mye spørring og med ei klokke som gikk fryktelig fort mot avgangstid for neste fly, havna jeg omsider sammen med en gjeng som også skulle til utenriksterminalen.   Vi fant en meget hjelpsom ansatt på flyplassen, som fulgte oss et bra stykke, og pekte på trappen opp dit vi skulle.  Roen senket seg, inntil vi hadde dratt bagasjen opp trappen, og oppdaget at på toppen var en gedigen gitterport, stengt med solid kjetting og hengelås.

Det ordnet seg i aller siste liten, som det gjerne gjør i Hellas,  og det som var en særdeles svett og panikkartet opplevelse da det stod på, er i ettertid et morsomt minne, som slike opplevelser gjerne blir når man får dem på  avstand.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

bengalow

Ja, JohnS, vi hade samma erfarenhet som du. Vad jag också lade märke till den gången var att det inte fanns en enda stol på hela flygplatsen. Troligtvis en försenad leverans - eller för tidig invigning....! Men sedan har man ju bättrat sig, och jag håller med Riitta - det är min favoritflygplats. Sedan man väl lärt sig hur det fungerar, så går det utmärkt, med ett undantag - restaurangerna är bedrövliga och svinaktigt dyra. 10-12 € för en liten portion spaghetti/pasta med en öl. Och dessutom inte ha plats att sitta när man skall äta....Då tar jag hellre en ouzo och hungrar för att handla i \"tax-free\"....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Da jeg fløy inn på den nye flyplassen for første gang, prøvde jeg å se litt ut av vinduet fra midtgangen. Vi gikk fort inn for landing, og det første jeg fikk et glimt av gjennom vinduet var IKEA!  Nei! Vi har landet i feil land!

Etter å ha hentet bagasjen, ringte jeg til min greske venninne i Lavrio fra en telefonkiosk i ankomsthallen, for de skulle komme med bil for å hente meg for å dra til Lavrio i noen dager.
Ingen å se utenfor...
Ringte igjen: jeg måtte komme opp i avgangshallen, for det er ikke lov å stoppe noe sted for private biler. Og etter litt surr, ble vi enige om avgangshall-nivået.
Da jeg skulle ut gjennom disse automatiske dørene, som kun har et speil av deg selv på innsiden, gikk jeg rett i hodet på venninnen min, som var på vei inn, i farta også. Snakk om å slå hverandre i svime av gjensynsglede!

Og så var det å kjøre bil til Lavrio på den nye motorveien. Det var ikke enkelt, fordi alle veier fører til Aten, og hvor var utkjørselen til syd? Attica syd? Alt var omkjøringer, og vi endte opp gang, på gang på \"sløyfa\" som Ole har et fantastisk bilde av.
Men vi kom til Lavrio til slutt.

Venninnen min har også gått i IKEA-fellen. De skulle \"bare\" ha nye kjøkkenstoler, muligens en sofa, men kom tilbake blakke, og med masse unyttige ting.
Glika i zoi

Tommy

Dom gånger jag väntat på anknytningsflyg o behövt nåt i magen, har jag ätit på food village, ett fastfood-ställe med grekisk menu, förutom pizza o salladsbuffe. Det ligger i avgångshallen, hyfsad mat för att vara fastfood o öl som serveras i stora sejdlar av glas, o inga sunkiga plastmuggar alltså.

Rekommenderas :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Heidrun

Det med Athens flyplass er ganske merkelig. Jeg glemte at jeg måtte ut fra flyet og ut gjennom gaten før jeg kunne sjekke inn på flyet til Chania. Gikk derfor rett fra flyet til innsjekkinga ved gaten. satt og venta i 3 timer på flyet og fikk stooooooooore problemer. Jeg visste ikke at det holdt å gå rett til gaten men måtte sjekke inn utenfor innsjekkingsporten. Da flyet ble ropt opp så ville de ikke slippe oss på flyet men be oss å gå ut fra flyplassen og inn igjen for  dermed å sjekke inn på riktig måte. Heldigvis var det en medmenneskelig ansatt ved gaten som gikk forbi systemet og ordnet dette for oss. Tragedie avverget. Men å fly disse sm propellflyene er en opplevelse jeg aller helst ikke vil gjøre igjen. Men  når jeg se tilbake på det, så er dette en opplevelse jeg smiler av
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...