Logg inn med Facebook eller Google!

Hotell i Athen

Started by Anne, 31. Jan 08, 14:39:02

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"Magnolia\"
Quote from: \"Anne\"Jeg kommer til å smile bredere enn deg når (hvis) jeg finner Alkyon. Er ikke reisevant og har kun vært i småbyer. Har såvidt vært i Oslo, men det er alt. Tenker jeg kommer til å føle meg liten og bortkommen i Athen. Har jo vært der, men det var trygt plassert i en buss. Har ruslet på Akropolis og i Plaka. Det var alt, også var det tilbake i bussen. Jeg har jo kjørt strekningen Skiathos-- Athen og retur så der har jeg erfaring. Skikkelig \"bondfrø\" altså. Gleder meg med skrekkblandet fryd. Men, men hva er det værste som kan skje---- at jeg ikke kommer til Skiathos,hehe!!

Jeg er sikkker på at du finner hotellet greit og at alt går helt fin. Skal si jeg kjenner følelsen. Det er både spennende og utfordrende å ta ut på sin første reise aleine. Jeg kan forsikre deg at det er ikke så avskrekkende som du tror. Skrekkblandet fryd er nok riktig ord akkurat nå, men du skal se det forandrer seg til fryd når du har mestret det. :)
Til Skiathos kommer du helt sikkert. God tur. :)

Det var i och för sig inte hotelet Anne oroa sig för att inte finna, utan reseagenten som säljer biljetter för Buss/båt-resa, därifrån också bussarna avgår mot Agios Konstantinos.

  Svårt att finna fram till reseagenten är det inte, om ni väljer att bo på Hotel Carolina så har jag på kartan här nedanför märkt ut hur man kan gå för att komma sig dit, det är som sagt en behaglig gågata ( Aioulo ) opp till Omonia, där ska man gå över ett par större trafikleder, men det är bara rakt fram hela tiden tills man kommer till Veranzarou, där tar man höger o fortsätter rakt fram på höger sida så kommer man fram till Alkyon travel.  

Annars är det ju enkelt att ta en taxi, så det går nog hur bra som helst Anne, så jag tror du får anledning att le du också :D

Väljer ni något av de andra hotelen jag nämde så ligger dom i närheten av Hotel Carolina dom också, och är likvärdiga i standard o duger mer än väl för en övernattning.

Webbadressen till sidan där kartan finns står tryckt på kartan, den duger gott för att orientera sig i kvarteren ni kommer till, skriv ut den o ta med den :-)

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Vad jag inte förstår Tommy, är att man skall bussen till Syntagma, hoppa ner i Metron och åka 1 station till Monastiraki. Då är det väl bättre att åka raka vägen till Monastiraki med tåget, utan byte. Då är man framme direkt. Bussen med alla sina passagerare, allt bagage som ligger huller om buller efter varenda rondell eller inbromsning...nä...det alternativet har jag slopat sedan dom fick färdigt Metron. Vi valde ofta taxi från/till flygplatsen pga av överbefolkade, svettiga bussar, som vi fått mer än nog av. I Metron är det svalt och skönt, och mycket snabbare! Och sittplatser får man alltid från flygplatsen!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Vad jag inte förstår Tommy, är att man skall bussen till Syntagma, hoppa ner i Metron och åka 1 station till Monastiraki. Då är det väl bättre att åka raka vägen till Monastiraki med tåget, utan byte. Då är man framme direkt. Bussen med alla sina passagerare, allt bagage som ligger huller om buller efter varenda rondell eller inbromsning...nä...det alternativet har jag slopat sedan dom fick färdigt Metron. Vi valde ofta taxi från/till flygplatsen pga av överbefolkade, svettiga bussar, som vi fått mer än nog av. I Metron är det svalt och skönt, och mycket snabbare! Och sittplatser får man alltid från flygplatsen!

Näe jag/vi brukar gå från Syntagma till hotelet, så jag har inte sagt något om Metro därifrån till Monastiraki. Det är sedan en smaksak vilket man gör, tycker jag, jag har inte opplevt bussresan på det sätt du beskriver den :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Nänä, smak har vi ju alla, men att bara jämföra bussen med Metron! Då pratar vi om helt olika dimensioner!
För att återgå till ämnet, så är det för en nykomling i Aten, fan så mycket lättare att följa med sin egen resa i Metron, och veta vid vilken station man skall hoppa av, än att lyssna på den grekiske chaufförens skrovlande, om vilken station/gata man är vid. Visserligen är det ändstation vid Syntagma, men då är det ändå 1-2 km kvar att gå. Avråder bestämt från bussen!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Magnolia\"
Quote from: \"Anne\"Jeg kommer til å smile bredere enn deg når (hvis) jeg finner Alkyon. Er ikke reisevant og har kun vært i småbyer. Har såvidt vært i Oslo, men det er alt. Tenker jeg kommer til å føle meg liten og bortkommen i Athen. Har jo vært der, men det var trygt plassert i en buss. Har ruslet på Akropolis og i Plaka. Det var alt, også var det tilbake i bussen. Jeg har jo kjørt strekningen Skiathos-- Athen og retur så der har jeg erfaring. Skikkelig \"bondfrø\" altså. Gleder meg med skrekkblandet fryd. Men, men hva er det værste som kan skje---- at jeg ikke kommer til Skiathos,hehe!!

Jeg er sikkker på at du finner hotellet greit og at alt går helt fin. Skal si jeg kjenner følelsen. Det er både spennende og utfordrende å ta ut på sin første reise aleine. Jeg kan forsikre deg at det er ikke så avskrekkende som du tror. Skrekkblandet fryd er nok riktig ord akkurat nå, men du skal se det forandrer seg til fryd når du har mestret det. :)
Til Skiathos kommer du helt sikkert. God tur. :)

Det var i och för sig inte hotelet Anne oroa sig för att inte finna, utan reseagenten som säljer biljetter för Buss/båt-resa, därifrån också bussarna avgår mot Agios Konstantinos.

  Svårt att finna fram till reseagenten är det inte, om ni väljer att bo på Hotel Carolina så har jag på kartan här nedanför märkt ut hur man kan gå för att komma sig dit, det är som sagt en behaglig gågata ( Aioulo ) opp till Omonia, där ska man gå över ett par större trafikleder, men det är bara rakt fram hela tiden tills man kommer till Veranzarou, där tar man höger o fortsätter rakt fram på höger sida så kommer man fram till Alkyon travel.  

Annars är det ju enkelt att ta en taxi, så det går nog hur bra som helst Anne, så jag tror du får anledning att le du också :D

Väljer ni något av de andra hotelen jag nämde så ligger dom i närheten av Hotel Carolina dom också, och är likvärdiga i standard o duger mer än väl för en övernattning.

Webbadressen till sidan där kartan finns står tryckt på kartan, den duger gott för att orientera sig i kvarteren ni kommer till, skriv ut den o ta med den :-)


Och här är en bild från Kaningo torget, bussen som står där var den samma som körde till Agios Konstaninos och färjan mot Sporaderna. Det gick hur bra som helst att ta sig dit på det viset, men tänk på att det kan vara bra att ha ordnat med biljetter dagen innan.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anne

Tusen takk for hjelp og tips. Vi kommer til Athen kl.11.30 på en søndag og drar videre på mandag så vi har mange timer på å orientere oss å kjøpe billetter. Går ut fra at billett kontoret er åpent på søndag. Jeg får sende en e-post og sjekke. Det var vel helst noen gode råd om hotell i nærheten av billett kontoret jeg trengte og hvordan vi kommer dit fra flyplassen og det har jeg fått svar på. Det er godt med gode hjelpere når man trenger det. :cloud9:
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Gro

Om noen skulle klage på forumet så kan vi bare ta frem denne tråden som et eksempel på hvor flott det her fungerer! Imponert over den gode forklaringen og hjelpen som her blir utvist :-)
Et fantastisk forum :-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Frappe

En liten påminnelse Metron ligger nere och kommer vara under byggarbete ca 6 månader så det är buss in till Aten som gäller.

Camilla

Gro

Quote from: \"Frappe\"En liten påminnelse Metron ligger nere och kommer vara under byggarbete ca 6 månader så det är buss in till Aten som gäller.

Camilla
Oi, det har ikke jeg fått med meg Camilla! Viktig info. Takk :cyclopsani:
Så da skal jeg ta buss nr 95 til Syntagma? Vi bor på Hotel Attalos. Jeg trodde jeg skulle ta metro til Monastiraki... men da går jo ikke det...
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Frappe

Oi, det har ikke jeg fått med meg Camilla! Viktig info. Takk :cyclopsani:
Så da skal jeg ta buss nr 95 til Syntagma? Vi bor på Hotel Attalos. Jeg trodde jeg skulle ta metro til Monastiraki... men da går jo ikke det...[/quote]

Jepp bussen som gäller eller så tar du buss X94 till Ethniki Amyna och Metro därifrån till Monastiraki.

Trevlig tur till Aten

Camilla

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...