Logg inn med Facebook eller Google!

Mikke Vendels surprise-trip till Samos, juni 06......

Started by Mikke, 05. Mar 07, 18:44:00

Previous topic - Next topic

Mikke

...ja, så hade Inge stuckit ner till Samos, det visste jag, för detta hade han skrivit om på Hellas....Sen vare Tommy som hade gått å kjöfft seg en fyrhjuling, och som jag hade lite korrespondens med angående skötsel och vad som eventuellt kunde hända med hojen under hans resa i Grekland.....Vi hade väl berört en eventuell träff på Samos, men jag hade varit lite tveksam till detta, och tiden gick.....
Hure nu va så surfade jag runt på nätet och bl.a tog jag en titt på biljetter till Samos.....utan några direkta anspråk på att resa, men jag visste ju genom Hellas att Tommy Tuting skulle hälsa på Inge ungefär den 12 juni eller däromkring....Början av juni är det ett högt tryck på biljettförsäljningen, men rätt vare va så hittade jag en sista-minutenbiljett ARN-SAMOS för ca 900 SEK.....
På Universitetet var det ganska lugnt vid den tiden, så att få en vecka ledigt på stört var inga problem. For ut till Biltema och letade fram en lämplig gummituta till Tommy, då han avvärjt mina envisa förslag om att skaffa sej en dylik....
Skvallrade per mail för Riitta, Winther och nån mer om mina dolska planer om att helt enkelt bara poppa upp därnere på Samos, och fick berättat för mej att Inge höll hov på Retro Bar på eftermiddagarna, samt att han bodde på Fishermans House....
Pythagorion är ju inte SÅ stort, så jag var helt nöjd med de uppgifter jag fick av mina edsvurna damer på Hellas....å lite spänning ska de väl va...??
Sagt og gjort, jag köpte flygbilletten, satte mej på bussen till Stockholm dagen innan planet gick, för av nån j***a anledning, så flyger alltid planen mot Grekland vid sjutiden på morgonen, därför måste man antingen fixa nåt boende i Stockholm, eller övernatta på Arlanda....Som vanligt gjorde jag det senare, för vid det här laget har man lufsat runt där och spanat in de bra hörnen, där man kan slagga i fred....Det blev ingen sömn att tala om, så jag sov på planet istället. Samos flygplats skulle visst vara lite små-svår, hade jag hört, men av detta märktes inget, kanske beroende på att jag sov....:D
Nå, den förste grek jag såg på flygplatsen frågade jag om någ bra ställe att sova på, och han plitade ner några förslag, sen tog jag min lilla ryggsäck och gick till stan, som inte låg särskilt långt bort. Fick sällskap dit av en stockholmstjej som skulle vidare till Patmos. Vi lunchade tillsammans i hamnen och sen vinkade jag av henne och tog sen en titt på grekens hotellförslag, som visade sej vara helt ok. Fick ett bra rum för 21 Euro, vilkett var helt ok med tanke på läget och tiden.
Sen tog jag en siesta och en dusch, det var härligt.....Ut sen på eftermiddagen och leta reda på Retro Bar, vilket inte var särskilt svårt,mycket folk i rörelse, men Inge såg jag på en gång,fast jag aldrig träffat honom i levande livet.
Nu hade jag ingen direkt plan att överraska honom, utan gick helt lugnt fram till hopen som mer eller mindre omgav honom. Han tittade upp och sa: tack för igår, så jag förstod att han misstog mej för nån annan.
Då sa jag: nähä du Inge, detta är Mikke fra Kallsta....och då for han åpp og gav mej en redi nordlandskram....Så man kände sig verkligen välkommen direkt!!!
Sen satt vi ned och samspråkade om bl.a Tommys ankomst och försökte hitta på nåt skoj.Man vet ju inte riktigt hur folk tar dylika överraskningar, så vi bestämde oss för att vara lite återhållsamma, hur smärtsamt det än kunde vara....
Nu kommer jag inte ihåg om det var den 11:e eller 12:e som Tommy kom, men hursomhelst så ringde han när han var på ingång i stan.Inge skulle telefondirigera honom till Retro Bar, och jag smög in i köket, med tutan i handen.....Där väntade jag tills quattro-piloten svängde in och stannade, Inge gick och mötte och de två fick bekanta sig med varann. Sen satte Inge Tommy med ryggen mot köket (!) och sen var det min tur att komma tassande och så småningom tutande bakom Tommy, som alls inte blev skräckslagen, utan verkade gillat tutpresenten.
Det visade sig att Fishermans House låg prexxist på samma gata som mitt hotell, så vi hade inte långt att gå . Sen tillbringade vi veckan med diverse utflykter, en dag så tog vi en hyrbil och for runt hela ön.
Det tog nog hela dan och var väldigt trevligt med diverse felkörningar, etc.....
Bl.a tog Inge med mej till diverse arkeologiska ställen, varav Samos verkar vara full av och jag fick träffa en hel del Hellasbekanta, bl.a Johanne som bor i Varberg, samt en massa norrmän av bägge könen.Jämförelsevis kan sägas att det är mycket mer turister på Samos än på Karpathos, men så har jag faktiskt aldrig varit i Grekland i juni heller.....
En vecka går fort i trevligt sällskap, och Tommy var snäll nog att köra mej till flygplatsen på Hildur.
Sen glömde jag kameran där,men fick \"tag\" på den med god hjälp av Inkfish och Simon, en grek som jobbade som flygledare. Kameran kom till Göteborg med några turister som Inkfish kände, och sen så skickade hon den till mej.Den står nu på en liten bokhylla och tronar....Bilderna har jag skickat till Inge, som säkert kommer att fylla på med Samosberättelser alltefter.....
Mikke
(medlem i Pythagorion Club)
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...