Logg inn med Facebook eller Google!

Øyloffing i Dodekanesene 2006

Started by Ole, 03. Mar 07, 13:51:03

Previous topic - Next topic

Ole

Rhodos-Symi-Patmos-Rhodos

26. juni var ventetiden endelig over! Vekkerklokka ringte klokka 01:30. Litt kaffe, tannpuss og en siste sjekk om pass, visakort og diverse andre ting var med og reisa til Gardermoen startet.

På Gardermoen var det fullt kaos i innsjekkingen til Norwegian. Datasystemet var nede og alt foregikk manuelt. Køene ble lange, men vi var blant de første og kom oss gjennom ganske greit. Da vi gikk om bord i flyet viste det seg at det ikke var et Norwegian-fly, men et fly fra Air Madrid. Greit nok, flyet var stort med åtte seter i bredden og masse plass. Flyet var kanskje halvfullt, så det ble mulighet for en avslappende lur i løpet av turen også.

Vi landet på Rhodos en time etter skjema og det store spørsmålet nå var om vi rakk båten til Symi klokka 15:00. Bagasjen kom og vi gikk ut for å finne en taxi som kunne kjøre oss til Mandraki-havna i Rhodos by. Utenfor flyplassen krydde det av folk som skulle ha tak i taxi og vi begynte å se mørkt på det hele når klokka passerte 14:00. Vi fikk oss imidlertid en taxi ganske fort. Sjåføren var samarbeidvillig og vi fikk plass til fire store sekker, ei reiseseng, en liten sekk og ei barnevogn i bagasjerommet. Mye av det stakk ut, men med noen stropper ordnet det seg. Jeg fortalte at vi skulle til Mandraki-havna og skulle rekke en båt til Symi klokka 15:00. Da viste det seg at sjåføren ikke visste om noen båt til Symi klokka 15:00. Det hadde han aldri hørt om! Hva skulle vi gjøre nå? Jeg fortalte at Dodekanisos Pride skulle gå på det tidspunktet, men det ville han ikke tro. Han ringte rundt for å sjekke saken, men fikk ikke noe godt svar fra noen. Så ringte han Rhodos Radio og der fikk han bekreftet det vi hadde funnet på gtp.gr. Det gikk en båt til Symi klokka 15:00, men ikke fra Mandraki-havna, den gikk fra nyehavna litt lenger borte. Han kjørte oss dit, tok imot godt med tips og vi sprang bort til billettluka for å kjøpe billetter.


Dodekanisos Pride

Dodekanissos Pride er en flott båt som ble bygd i Mandal i 2005. Unna gikk det, og i løpet av 50 minutter var vi på Symi.

På Symi ble vi møtt av noen få romuthyrare. En gammel mann på sykkel hadde rom med air condition, tv og kjøkkenkrok til 30 euro, men vi avslo høflig da det ikke var noen balkong der. Vi tok på oss sekkene og vandret bortover havna på jakt etter rom. På vår vei stoppet mange oss med mer eller mindre gode tilbud om overnatting. Vi satte oss i stedet ned på en taverna og tok oss en kald Mythos. Ahh, årets første Mythos! Hvilken deilig følelse! Endelig i Paradiset! Roen senket seg over oss! Når glassene var tomme, gikk Lene og jeg en runde for å finne et sted å bo. Vi endte opp i samme bygningen som tavernaen vi satt på, Captain's Hotell. Vi slo til på et rom over to etasjer (egentlig to rom) med plass til fem personer. Hotellet ligger helt nede i havna i Symi by (Giallos) og vi hadde to balkonger med nydelig utsikt over havna!

Symi viste seg fort å være ei fantastisk øy! Jeg hadde brukt mye tid på forhånd og sett på mange flotte bilder fra øya og spesielt fra Symi by. Kunne det være så vakkert som på bildene? Og ja, det var det faktisk. Ovenfor havnen klatrer de pastellfargede husene i nyklassistisk stil oppover fjellskrentene. Symis pittoreske bebyggelse er erklært verneverdig. Forståelig nok. Nye hus var bygget i samme stil og store, nye hoteller fantes ikke. Symi hadde sin storhetstid for omkring hundre år siden, da øya var Dodekanesenes administrative sentrum og et livlig samfunn med over 30 000 innbyggere. Folket på Symi livnærte seg mye av svampdykking, men da den syntetiske svampen ble oppfunnet kom nedgangstidene. I dag har øya kun 2 500 innbyggere, men med turismen opplever øya i dag en ny storhetstid.

På dagtid er Symi ei øy som invaderes av dagsturister fra Rhodos. Vi så ikke så mye til dette da vi ikke var så mye i byen på dagtid.

Strendene på Symi er steinete og ikke spesielt barnevennlige. Vi prøvde to strender, Nos og Pedi. Nos ligger i enden av Symi by og kan lett nås til fots. Her er det en bra taverna med god mat og fin atmosfære. På Nos ble Andreas kjent med sin første greker, Rafael. Han var to år og de lekte sammen i et lite opplåsbart basseng som vi hadde kjøpt. Vi var to ganger på Nos.

Den andre stranda vi besøkte var Pedi. Pedi ligger ca. 10 minutter med bil bra Symi by. Man må opp noen bratte bakker, gjennom gamlebyen og ned igjen før man kommer til Pedi. Dette var ei helt ok strand med småstein. Stedet har også noen overnattingssteder og noen tavernaer. Tilbake fra Pedi valgte vi å ta taxi opp til gamlebyen, for så å gå trappene ned til Symi by. Den gamle veien består av 370 trappetrinn. Utsikten fra gamlebyen var enorm! Man hadde oversikt over hele innseiligen til Symi og den vakre havna. Vi gikk nedover trappene helt alene. Ikke et menneske var å se. Hvor var alle? Ikke en eneste souvernir-butikk! Dette var noe annet enn øyer vi hadde vært på tidligere! Vi knipset to dusin bilder og filmet mye på vei nedover trappene. Da vi var nesten nede kom det noen svarte skyer og det ble et voldsomt liv i havna. Båter la fra kai, båter la til kai og noen byttet plass. Båtene ble grundig fortøyd, og vi forstod at de fryktet at det skulle komme et skikkelig uvær. Det gjorde det heldigvis ikke. Skyene drev over og sola tittet fram igjen.

Vi var tre dager på Symi. I og for seg nok. Byen var fantastisk, men man får sett det man vil på tre dager. Strendene var heller ikke de beste for en toåring. Vi spiste middag siste kvelden, pakket og gjorde oss klar til å ta båten til Patmos dagen etter.


Symi by.

Klokka 16:00 var vi igjen om bord i Dodekanisos Pride. Nå skulle den ta oss til Patmos. Turen varte i fire timer, og vi gjorde korte stopp på Kos, Kalymnos og Leros. Det var en behagelig båttur, selv om det var litt sjø. Båten hadde deilige flyseter, store tv-skjermer, egen røyke-avdeling og en liten kiosk med gode baguetter. Båten blir brukt like mye av grekerne som av turister. Bl.a. var det ei gammel dame på båre om bord. Båra og dama ble plassert på dørken og der lå hun til noen satte henne av på Leros.

Klokka 20:00 ankom vi Patmos, Egeerhavets Jerusalem. Det var en deilig følelse å se Skala, Chora og Johannesklosteret igjen. Vi fant bagasjen og ruslet i land. På kaia sto der 6-7 grekere som hadde rom å tilby. Vi slo til på et hotell som heter Effie og som ligger ca 200 m fra Skala sentrum. Vi slengte bagasjen inn i Transporteren til mannen og dro av sted til Hotel Effie. Etter en rask titt på rommene bestemte vi oss for at dette var ok. Hotel Effie er et forholdsvis nytt familiedrevet hotell med hyggelig betjening og sentral, men tilbaketrukket beliggenhet.

Det var allerede ganske sent da vi hadde fått installert oss på hotellet. Vi tok en enkel middag i Skala før vi satte oss på balkongen og lot roen senke seg over oss igjen. Den kvelden ble det også tid til et lite øyråd. Hva skulle vi gjøre disse dagene på Patmos? Lene og jeg hadde vært her før, så vi foreslo en tur til Johannesklosteret, åpenbaringsgrotta og Chora. I tillegg burde vi kjøre rundt øya for å se Kambos, Lambi, Grikos og Petra. Vi snakket også om båttur til Arki, Marathi og Makronesia eller rett og slett en dagstur til Lipsi. Vi bestemte oss for å besøke Johannesklosteret dagen etterpå.

Dagen etter ble frokosten inntatt på hotellet. For 5 euro fikk man brød, pålegg, egg, kake, juice, kaffe og te. Ingen kulinarisk opplevelse, men helt greit og veldig lettvint. Vi pakket tursekken, humpet ned trappene med barnevogna og satte kursen mot sentrum og en taxi. Vi hoppet inn i en og kjørte oppover de svingete veiene mot Chora og Johannesklosteret. Før vi gikk inn i klosteret tok vi en liten runde i Choras smale og bilfrie gater. Chora er en vakker by med flotte bygninger og ekte gresk atmosfære.


Chora.

Så gikk vi inn i Johannesklosteret. Den kvinnelige delen av reisefølget fikk utdelt blå kapper for å dekke til skuldre og knær. Vi mannlige slapp inn iført shorts og t-skjorte. Sist gang vi var der måtte jeg ha på meg skjørt som jeg fikk utdelt, men det var visst ikke nødvendig nå.

Anlegget ble grunnlagt i 1088 og rommer bl.a. et berømt bibliotek med mer enn 13 000 dokumenter, hvorav det eldste er 33 sider av Markus-evangeliet i en utgave fra det sjette århundret. Forøvrig kan man se ikoner, malerier, broderier og andre verdifulle og interessante religiøse gjenstander.


Johannesklosteret.

Halvveis mellom Skala og Chora ligger grotten hvor apostelen Johannes fikk sin åpenbaring, den er nå bygd inn i et kapell. Historien forteller at da Gud åpnet sin røst, sprakk fjellet slik at stemmen strømmet inn til Johannes som dikterte det han hørte til sin elev Prochoros. Steinen Johannes hvilte på og hellen Prochoros stod på da han skrev kan ses den dag i dag. Vi delte oss i to, slik at halve reisefølget stakk innom grotten og gikk til fots ned igjen til Skala, mens Lene, Andreas og jeg tok taxi ned og slappet av med en Mythos i varmen.

Skala, den største byen på Patmos, er en idyllisk havneby med tavernaer, butikker, båter, noen hoteller, rom og studios. Atmosfæren er heller rolig, selv om det kan være litt støy i gata nederst ved havna. Skala har også ei fin strand med god plass. Hit reiste vi etter besøket i Johannesklosteret. Det er alltid deilig med en dukkert etter en varm dag med sightseeing!


Parti fra Skala.

Kveldens øyråd bestemte at neste dag skulle vi kjøre rundt øya og se hva den ellers hadde å by på. Lene og jeg kjørte rundt øya på moped i 2002 da vi var her sist, men denne gangen måtte det bli bil pga. toåringen vår!

Etter frokost på hotellet gikk vi ned til sentrum og fant en brukbar bil, en Ford Focus 2005-modell. Først kjørte vi nordover mot Kambos og Lambi. Lambi-stranden er kjent for sine fargerike steiner som folk plukker med seg når de er der. Dette har ført til at de fineste steinene er borte, men det er fortsatt mulig å finne steiner med flott mønster. Det er nå forbudt å plukke steiner fra stranda. Videre kjørte vi til Skala, Chora, Grikos, Petra, Stavros, Laka, Meloy og tilbake til Skala.


Grikos.


Meloy.

I løpet av dagene på Patmos tok vi også en dagstur til Lipsi. Vi reiste med Patmos Express, en liten lokal båt. Lipsi er ei søvnig øy med ca. 650 innbyggere. Her er så stille at det nesten blir litt kjedelig. Vi var her noen dager i 2002 og fant ut at dette ikke var stedet for oss. Likevel valgte vi en dagstur hit og det angrer vi ikke på. Denne øya har også Mythos, god mat og fine strender. Lipsi har også ei flott kirke som ligger omtrent midt i byen og herfra er det flott utsikt over havna. De holdt på å lage ny havn på Lipsi og mudringen var i full gang. Kanskje satser de på å få anløp av større skip?


Lipsi

Etter seks dager på Patmos var det klart for å sette kursen mot Rhodos igjen. Kvelden før vi skulle reise var vi innom billettkontoret for å kjøpe billetter. Da fikk vi beskjed om at det var tvilsomt at båten gikk pga. sterk vind. Vi tok sjansen på å kjøpe billetter og gikk tilbake til hotellet for å pakke.

Neste morgen ringte vekkerklokka klokka 05:00. Været var bra og vinden moderat. Likevel ringte jeg havnepolitiet på Patmos og der fikk jeg bekreftet at båten gikk som normalt. Vi gikk om bord i Dodekanisos Pride klokka 06:00 og startet turen til Rhodos, via Lipsi, Leros, Kalymnos, Kos og Symi. Fem og en halv time seinere var vi framme på Rhodos.

På Rhodos ble vi møtt av noen romuthyrare og vi ble med en gammel gubbe opp i gamlebyen for å se hva han hadde å tilby. Rommet var ikke særlig mye å skryte av og verandaen hadde ikke rekkverk! Ikke noe sted for en familie med en toåring! Vi tuslet videre og satte oss ned på en taverna. Hva bestilte vi? Jo, Mythos. Dama som serverte spurte om vi ville ha stor Mythos, men heldigvis visste vi at en stor Mythos i gamlebyen på Rhodos er på 1 liter! Det holdt med en liten Mythos på en halv liter. Når glassene var tomme gikk Lene og jeg for å finne rom. Vi endte opp på Elite Hotell i nyebyen. Et helt ok hotell på nordspissen av øya og med havutsikt både østover og vestover.


Stormesterens borg på Rhodos.

Nå hadde vi tre hele dager foran oss på Rhodos. Øyrådet bestemte at vi skulle leie bil to dager og ligge på stranda en dag. Første dagen kjørte vi sørover på østsiden. Vi spiste frokost i Faliraki, besøkte det romerske badet i Kalithea og tilbrakte noen timer i Lindos. Lindos er en by og et arkeologisk utgravningsområde, 55 km syd for Rhodos by. Byen er et populært turistmål. Ovenfor den nyere delen av byen ligger Lindos\' akropolis. I Lindos var det nesten uframkommelig pga. alle turistene. Vi parkerte langt unna byen og fulgte strømmen. Vi vurderte faktisk å droppe Lindos der og da, og heller komme tilbake tidlig neste morgen for å unngå trengselen. Det gjorde vi ikke og vi begynte på trappene opp til akropolis. Lindos og akropolis er flott og et must hvis du er på Rhodos. Pass bare på å ikke reise midt på dagen!


Lindos og akropolis.

Neste dag gikk turen sørover på vestsida av Rhodos. Vi stoppet bl.a. i Empona, Siana og Monolithos. Vestsida er mye mer værhard enn østsida og veiene er dårligere. Høydepunktene var den idylliske byen Siana og den flotte borgen på klippen i Monolithos.


Siana.

Siste dag under årets loffetur tilbrakte vi på stranda i Rhodos by. Den siste kvelden avsluttet vi med middag, Mythos og VM-finale i fotball.

Så var nok en tur til Hellas over, og det er et år til neste gang vi setter våre føtter på gresk jord. I mellomtiden får vi kose oss med minnene og planlegge neste tur!

PS: Gamlebyen på Rhodos får jeg skrive om en annen gang!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...