Logg inn med Facebook eller Google!

Så vakkert!

Started by Thera, 20. May 08, 09:43:25

Previous topic - Next topic

Thera

~Platanias, Kreta, 8.-15.mai, 2008~
Etter at bagasjen var plassert på hotellet, gikk vi raskt ut for å se på stranden og litt av Platanias. Vi gikk forbi en bod der man kunne kjøpe billetter til minitogturer, og tok med oss en brosjyre derfra. Tenkte at vi kunne ta en tur med toget neste dag eller senere i uka.
Jeg fikk med en gang veldig lyst til å være med på turen der man kan få se hvordan raki lages, men noen av de andre rutene så også bra ut.
Vi dro tilbake til boden, og kikka mer i brosjyren og på bilder på veggen fra tidligere turer. Mannen som var der, spurte om vi hadde lyst til å ta en tur med toget. Venninna mi sa ja, men at vi ikke helt fikk til å bestemme oss for hvilken.
Han sa det bare var èn tur vi kunne bli med på akkurat da, at det var den til raki-stedet, og at den gikk om få minutter. Turen skulle ta tre timer, det blåste litt og vi hadde ikke jakker eller gensre med oss, hvis det skulle bli kaldt. Men vi bestemte oss for å bli med.
En av de første bildene jeg tok på den lille togturen:

Husker ikke hvor mange ganger vi stoppet, men vi var ihvertfall innom en grotte med ei kirke. Der var det veldig fint, så vi tok endel bilder.



Vi kjørte forbi sitron- og appelsintrær, og fikk se mange fine bygninger og fredlige steder.
Ved et lite spisested med et stort, gammelt oliventre utenfor, tok vi flere bilder, og hutra og frøs før vi tilslutt kom til rakibrenneriet. Jeg begynte å få vondt i halsen, og var litt redd for forkjølelse. På en liten plakat ved alle rakiflaskene, stod det at raki hjelper mot sykdom, så jeg kjøpte en liten flaske. Flere forkjølelsessymptomer slapp jeg heldigvis.. :wink:


Vi var i Chania et par dager etter, og ble med på en halvtimes tur med en båt som hadde litt glassgulv. Så ikke så mye på bunnen, men fikk tatt litt bilder av fyrtårnet og havnen. Med litt hjelp fant vi frem til resturanten Ela. Spiste bakte grønnsaker med ost og ris der.. Nydelig mat!




Jeg kom meg til Falassarna også! Stoppet her og der på veien, for å ta bilder. Blant annet av et par kirker.. Var innom et sted som jeg tror het Ravdoucha. Der var det en liten taverna og søte geiter i fjellene. Gikk ned til vannet og tok masse bilder. Var der ikke så lenge, for det var ikke sandstrand der. Men det var ufattelig fint der! Vanvittig utsikt fra den svingete veien ned dit.. :love10:
Falassarna var også vakkert! Kom dit litt utpå ettermiddagen, da var det nesten helt folketomt. Tente bål og fotograferte enda mer.. Fikk høre om et stort strandparty som pleier å være der hver sommer.. Da kommer det tusenvis av folk fra mange forskjellige land dit. Hadde vært gøy å oppleve en gang.


En kveld spurte vi en kelner hvilke utesteder han anbefalte, unntatt Splendid som noen hadde nevnt for oss tidligere. Han snakket varmt om Rock House, så vi bestemte oss for å ta en tur dit.. Det var et veldig bra sted! Knall musikk, hyggelig betjening og veldig koslig og flott innredet. Så der var vi noen kvelder..

Allerede tidlig i ferien falt jeg for et lite spisested ved hovedgata i Platanias. Spiste der bare en gang (nydelig gyros), men var innom og tok en brus et par ganger også. Anbefales!


En kveld spiste vi på et sted som het Aroma i Chania. Jeg bestilte Arabisk pita, og det var noe av det beste jeg smakte i løpet av ferien!
Også ble det endel frappèdrikking, men etterhvert gikk jeg over til freddo, som smaker enda bedre!
En dag skulle vi ta noen bilder av ei kirke i Platanias` gamleby. Stakk innom en resturant der oppe, med fantastisk utsikt. Der fikk vi servert Bailey`s med en gang vi kom inn, jeg spiste shaghetti og vi fikk god dessert tilslutt. Husker ikke hva resturanten het.. Men når man er ved porten til kirka, så er den nærmeste nabo.
Spiste meze på Skoniako nede i Platanias. Anbefales også!

Selv om været var litt ustabilt, det var mye vind & skyer og vi bare fikk èn dag med knallsol og badevær på stranda, så hadde vi en skikkelig fin ferie!
Jeg har så lyst til å dra tilbake snart (ikke nødvendigvis til Platanias og Kreta, men Hellas iallefall), at jeg får helt vondt.. Jeg føler en så fantastisk ro når jeg er der. Null stress, alt er herlig.. :love7:

Tilslutt et bilde fra Platanias`gamleby:


 :iconbiggrin:
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...