Logg inn med Facebook eller Google!

Gode råd til en rookie?

Started by ErikB, 08. Jul 11, 11:06:06

Previous topic - Next topic

ErikB

Vi legger i veg fra Alimos neste helg med kurs for for Epidavros - Hydra - Poros etc. Er det noen som har gode råd så tar vi i mot med takk. Det er første gangen vi seiler i Hellas og båten er ny, så planen er vel først og fremst å bli litt kjent med utstyr og forhold.
Erik Bjørnstad
+4791148611


stein

Oh yeah! Her har jeg mye å bidra med :-).

Noe grunnleggende:
Hydra. Ikke gå hit hvis det er spådd mye vind. Gå tidlig til Hydra, helst ved 12-tiden. Da får dere plass på \"bysida\". Det vil legge seg flere lag med båter utenpå hverandre, men det går helt fint. Regn med at det blir mye ankerfisking når folk skal ut igjen. Følg rådene og ordrene til harbourmasteren som ror en liten rød båt og har langt grått skjegg. Dere får det utrolig fint i Hydra. Ta gjerne Taxibåten for å bade i Mandraki. Den kostet 14 euro i fjor og tar rundt 10 personer. Avtal henting.

Vathi. Et must! Nydelig sted bak Methanahalvøya. Myndig Harbourmaster. Ikke prøv i fylle vann eller koble til strøm selv. Da blir han skikkelig gæærn. Men ellers hyggelig og hjelpsom.

Poros. Prøv å få plass longside ved Oasis Taverna.

Korfos. Utenfor alfarveg. Der er det 2 tavernaer med taket helt ute på bryggekanten. Innehaverne står klar med moringer til dere. Vi har best erfaring med Tavernaen til venstre når du ser mot dem.

Bare spør om mer. Her har jeg seilt mange ganger. Skal hit igjen i uke 35.

Se gjerne rapport fra familietur vi hadde i høstferien i 2009 http://www.viseilerigjen.com/2009.htm

Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Så klart ligger samme rapport her på forumet med enda flere bilder og kommentarer fra forummedlemmer: http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=4655
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Her er et bilde fra Hydra. Det er tatt langs den siden som Katamaranene og Hydrofoilene legger til.
Så ser du inne i kroken et par taxibåter. Bort til den \"lille\" katamaranen er det reservert for disse taxibåtene. Videre bortover er det plass for oss seilere. Jeg ligger helt borterst på bildet og der begynner \"Cargo aerea\" som er merket med et lite skilt på brygga. Jeg ligger akkurat på grensa. Hver dag kommer det en lastebåt fra Ermioni. Jeg fikk den helt innpå fenderne. Men ingen fare. Disse gutta kan kjøre båt. Så er det et par timer med bråk mens båten losses. Den ligger over natta og forsvinner igjen tidlig på morgenen.
Obs. Lastebåten har 2 svære moringskjettinger som går over havna til moloen. Hvis du må ligge på moloen, IKKE kast ankeret rett overfor Cargo Aerea. Da kan du risikere å få ankeret under en av disse kjettingene. Skal love deg at det ikke er morsomt. Se http://www.viseilerigjen.com/2002.htm

Utenpå båtene på bildet kan du regne med at de kommer 2 lag til. Særlig første mann som kommer og legger seg utenpå bør få en vennlig mottakelse av deg. Det er nok av seiler som står på baugen og vinker vekk folk. Men her på Hydra blir det lag på lag uansett og da er det triveligere å ha hjulpet en å ha vært kranglete.

Du vil merke på turene dine at det er særlig en nasjonalitet som er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg skal ikke si hvem for ikke å fornærme noen (forresten ingen aktive fra den nasjonen her på forumet). Jeg er sikker på at du vil skjønne hva jeg mener etter noen dager.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

ErikB

Takk for tips. Har sett det er mye positivt om Korfos, kanskje vi heller satser på det første dagen. Vi får se litt på vind og vær, planen er at co-skipper skal bli trygg før vi tester første kulingen. Hva med Ermioni, har du vært der? Jeg har noen fjellklatrere ombord som kanskje skal få seg en ettermiddag i fjellveggen.
En helt annen ting - går det an å få leid seg et lagerrom noe sted? Kunne tenkt meg å hatt noe småtteri liggende fra gang til gang. Vi skal nedover igjen de to første ukene i september - blir vel uka etter deg det?
Erik Bjørnstad
+4791148611


ErikB

Sorry - så det sto om Ermioni på sida du linka til. Skal lese først før jeg spør mer..
Erik Bjørnstad
+4791148611


stein

Quote from: \"ErikB\"Sorry - så det sto om Ermioni på sida du linka til. Skal lese først før jeg spør mer..

Det er helt i orden. Det er bare å spørre så skal jeg svare så godt jeg kan.
Ser du spør om Epidavros. Der er jeg ganske blank. Har bare lest litt i Greek Waters Pilot. Vathi har nok fristet mer. Hvis dere skal se på det største og best bevarte amfiteatere fra antikken, er Epidavros stedet.

Kanskje de som du leier båt av har noe lagermuligheter. Hvis du leier av samme firma på begge turene da.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

ErikB

Det ser ut som det blir anledning til å teste de fleste av stedene på Pellopones i tida som kommer ettersom det ser litt vanskelig å få mannskap for mer enn ei i uke om gangen. Da blir det vel enklest å legge opp ukesturer fra Marina Alimos. Det er kanskje ikke noe problem å seile i retning Cycladene heller, men det blir vel litt lengre strekk. Vi har kjøpt båten og skal seile tre uker (minst) med den de neste fem somrene. Planen var også å seile noe utenom sesongen, men det forutsetter at jeg klarer å rekruttere litt mannskap.
Erik Bjørnstad
+4791148611


ErikB

Quote from: \"stein\"Du vil merke på turene dine at det er særlig en nasjonalitet som er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg skal ikke si hvem for ikke å fornærme noen (forresten ingen aktive fra den nasjonen her på forumet). Jeg er sikker på at du vil skjønne hva jeg mener etter noen dager.
Hvis det er tyskere du sikter til så er jo det godt nytt, fordi det bare kan tolkes som at det er lite russere i farvannet......
 :mrgreen:
Erik Bjørnstad
+4791148611


stein

Ja, det går fint med en liten tur over i Kykladene. Loutra på Kithnos er favoritthavna vår. Men det må IKKE være spådd sterk nordavind. Da risikerer du ikke å komme ut igjen.

Ellers kan du jo titte på ukesturen vår i 2007 da vi seilte fra Alimos (eller Marina Kalamaki som vi har kalt den siden 1991) til Ios som første strekk. 136NM på 25 timer med middag i Lavrion på kvelden og frokost på Antiparos. Så ble det flott hopping tilbake på øyene som ligger tett i tett på rekke og rad opp igjen. Med Poros som siste stopp. Noe å tenke på? Vi har hatt flere lignende turer, men du er så klart mer avhengig av været. Lett å bli værfast uti der.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

ErikB

Da er vi hjemme etter ei fin uke med seiling. Turen ble Alimos-Kea-Khytnos-Hydra-Ermioni-Poros-Alimos. Bortsett fra ei kule med frisk bris i havna i Ermioni var det snille vinder hele turen, så det ble vel relativt mange motortimer (ca. 20). Likevel fikk vi da prøvd båten også for seil og gleder oss til ny tur i september.


Fortøyd i Hydra by - som du ser rett ved siden \"cargo area\", verst for franskmannen som hadde fortøyd i lastebåten - han fikk tidlig avgang.


Longside utafor Oasis
Erik Bjørnstad
+4791148611


stein

Kul plattform :-) Bavaria? Vi ser gjerne på flere bilder.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...