Logg inn med Facebook eller Google!

Ferie på seiltur i Hellas !

Started by Pappan, 19. Jul 10, 16:05:10

Previous topic - Next topic

Pappan

Jeg har akkurat avsluttet 3 ukers flott seiling i Hellas. Om dere har lyst kan dere lese om turen og se noen bilder på Sailingtrixi

//Seiler i Hellas
Pappan på seiltur

Tjorven

Hei Pappan. Tusen takk for at jeg fikk være med dere på denne flotte seile-ferien deres :) For ikke å snakke om alle herlige bildene dere viser. Jeg ble fullstendig betatt av Serifos (ei øy som står på ønskelista mi) og fristelsen ble ikke mindre av idyllene dere viser derfra, sukk   :cloud9:  De trappene opp/ned til Chora er nok ikke noe for meg, så jeg lurer på om det går busser regelmessig opp dit? Dere var der jo ikke så lenge, men spør nå allikevel, jeg ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Pappan

Quote from: \"Tjorven\"Hei Pappan. Tusen takk for at jeg fikk være med dere på denne flotte seile-ferien deres :) For ikke å snakke om alle herlige bildene dere viser. Jeg ble fullstendig betatt av Serifos (ei øy som står på ønskelista mi) og fristelsen ble ikke mindre av idyllene dere viser derfra, sukk   :cloud9:  De trappene opp/ned til Chora er nok ikke noe for meg, så jeg lurer på om det går busser regelmessig opp dit? Dere var der jo ikke så lenge, men spør nå allikevel, jeg ;)

Hei. Bare hyggelig at du likte fortellingen og bildene . Serifos var en koselig øy, og bussen som er på bildet tok oss opp til Chora ifra havnen. Denne gikk hver halve time og kostet 1,5 euro. Trappene du ser på bildene er i fra selve byen oppe på fjelltoppen.  :nike:
Pappan på seiltur

carin

Hej. Dette såg fristandes ut! Hvor mye betalte dere for 3 uker i leie av båten?

Tjorven

There are no strangers, only friends we haven't met.

Pappan

Quote from: \"carin\"Hej. Dette såg fristandes ut! Hvor mye betalte dere for 3 uker i leie av båten?

Hei ! Fordi jeg er eier av båt som går i utleie i Hellas så betaler jeg kun forsikring og sluttrenhold for bruken av båten.   :wink:
Pappan på seiltur

stein

Hei.
Fantastisk lesing og flotte bilder! Synd dere fikk problemer på trikken i Athen. Rushtid? Vi har tatt den fram og tilbake en fredag kveld, og da var det lite folk.
Ser at dere hadde god kontroll på værmeldingen, går det an å spørre hvilken værmelding dere brukte?
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Pappan

Quote from: \"stein\"Hei.
Fantastisk lesing og flotte bilder! Synd dere fikk problemer på trikken i Athen. Rushtid? Vi har tatt den fram og tilbake en fredag kveld, og da var det lite folk.
Ser at dere hadde god kontroll på værmeldingen, går det an å spørre hvilken værmelding dere brukte?
Stein

Hei !  , Takk for gode tilbakemldinger. Jeg har også lest sidene dine og hatt glede av reisefortellingene der  :wink:

Når det gjelder trikken i Athen så var det definitivt rushtid, med stapp full trikk. Men heldigvis klarte vi å få lommebok med alt innhold tilbake. Sikkert mere flaks enn dyktighet.
Ang. været så benytter jeg flere forskjellige kilder. Noe fra Ugrib.us , poseidon system og noe fra windfinder.com, samt VHF meldingene. Høre med de lokale havnesjefene er også nyttig iblant.

Men det er viktig, som du også sikkert vet , legge opp turen etter mannskapene man har med seg på tur !
Håper å få til en tur ned i høst også , da blir det i traktene rundt Rhodos.
Pappan på seiltur

gerdine

Hei,
Vi (en familie med 6 barn i alderen 9- 14 og 4 voksne) har tenkt oss på seiltur til Hellas i høstferien (16- 23 oktober) Nå har jeg lest litt om været rund den tiden der og er litt usikker. Vi var i Kroatia i fjor, seilt fra Dubrovnik til Mljet og så Korcula og kom bort i \'bora\' nordavind som gjorde at vi ble liggende værfast i Korcula. Jeg lest om en slik vind i Hellas og, men at den er litt tidligere der. Er det noen som har erfaring med dette? Er jo surt hvis det ikke blir noe seiling med ungene da. Og så er det neste spørsmålet, er området egnet for seiling med barn (fine sandstrender, bademuligheter,....)

Pappan

Quote from: \"gerdine\"Hei,
Vi (en familie med 6 barn i alderen 9- 14 og 4 voksne) har tenkt oss på seiltur til Hellas i høstferien (16- 23 oktober) Nå har jeg lest litt om været rund den tiden der og er litt usikker. Vi var i Kroatia i fjor, seilt fra Dubrovnik til Mljet og så Korcula og kom bort i \'bora\' nordavind som gjorde at vi ble liggende værfast i Korcula. Jeg lest om en slik vind i Hellas og, men at den er litt tidligere der. Er det noen som har erfaring med dette? Er jo surt hvis det ikke blir noe seiling med ungene da. Og så er det neste spørsmålet, er området egnet for seiling med barn (fine sandstrender, bademuligheter,....)

Hei , Hvilke områder skal du seile i ? Noen forskjeller er det jo i de forskjellige områdene , men å spå været er ikke bare enkelt.
  :compress:
Pappan på seiltur

gerdine

Jeg har lest masse nå og fant ut at det er best å utforske den Saroniske gulf. Været virker litt roligere der. Vi ble anbefalt å seile ifra Korfu, men det er jo mye dyrere å komme seg ditt, så vi ønsker å ha Athen som starthavn (Kalamaki) Har fått tilbud om en Bavaria 50 der som virker passe stor. Vi vet at det er litt seint på året å dra på seiltur, men det er jo da ungene har ferie da....

stein

Hei Gerdine.
Har seilt i Hellas 2 ganger i oktober. Med nydelig vær. Du kan jo lese fra turen vår i fjor i Saronic her på forumet.
www.viseilerigjen.com ligger det en beretning fra 2007 da vi var i Kykladene 6-13 oktober.
Synd dere ikke har høstferie samtidig som oss. Vi har uke 40 og da skal familien ut i Kykladene fra Lavrion.
Dårlig vær kan man få uansett, men det er mye tryggere i oktober enn i juli/august.
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...