Logg inn med Facebook eller Google!

Pireus

Started by Svein~B, 03. Jan 10, 13:37:33

Previous topic - Next topic

Svein~B

09. May 18, 18:59:37 #12 Last Edit: 10. May 18, 14:03:20 by Svein~B
Her er en taverna som ligger i direkte tilknytning til terminalbygningen. Her er det stille og fredelig, selv om det er hektisk og kaotisk rett rundt hjørnet, bokstavelig talt. Dette er også et godt alternativ til å sitte inne i terminalbygningen hvis du må tilbringe noen timer her, for der er det ganske kaldt og sjarmløst. På tavernaen er både maten og servicen typisk gresk. Dette blir kanskje den første eller siste greske tavernaen på vei til eller fra flyet for mange. Det var det i hvert fall for meg.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Som nevnt tidligere, til de lokale ferjene får du kjøpt billetter på kaien og som regel ingen andre steder. Du må vite hvilket rederi du skal reise med, for hvert rederi har sitt billettsalg, selv om de i noen tilfeller har felles rutetabeller. Det er godt skiltet, så det er ikke vanskelig å finne riktig billettluke.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

På kaiene er det også venteskur som det vi ser her, der du kan vente utendørs, men under tak og med utsikt til ferjene. Dette bildet og det forrige er tatt i området der ferjene til de mest nærliggende øyene går. Vi er i området som heter E8.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

På kaiene finner du også kiosker der du får kjøpt blant annet is, snacks, kalde og varme drikker. Det fins i hvert fall to slike kiosker i kaiområdet E8. Det fins også toaletter.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Flere av reisebyråene har bagasjeoppbevaring, som her. Hvis du har behov for å sette fra deg bagasjen i noen timer, kan det være lurt å spørre om de har oppbevaring før du kjøper billettene. Noen av dem oppbevarer bare bagasjen til sine egne kunder, altså de som har kjøpt billetter hos dem.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Som sagt innledningsvis, går buss X96 direkte fra flyplassen til Pireus. Tidligere snudde den her, på Plateia Karaiskaki, mellom E7 og E8, men nå fortsetter den til E1 og har også  to holdeplasser imellom. Bussene er ikke av nordisk flybusstandard, men bybusstandard.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette serveringsstedet ligger på Plateia Karaiskaki, altså mellom E7 og E8. Det er døgnåpent. Jeg tenker at det kan være greit å ta en matbit eller en kopp kaffe her fram til det er tida for å gå til ferja, heller enn å vente på kaien.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Siden jeg begynte å skrive denne tråden, for noen år siden, har det skjedd ting. ISAP, altså linje 1, har blitt en del av metrosystemet, så nå brukes metrosymbolet ved skiltene til stasjonen og på kartene og ikke ISAP's logo.

Også inne på metrostasjonen fins det oppbevaringsbokser.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

En annen ting som er nytt, men som jeg nevnte innledningsvis, er at forstadstoget nå går direkte mellom Pireus og flyplassen. Toget går en gang i timen og det bruker cirka en time. Stasjonen ligger altså til venstre for metrostasjonen, sett fra kaiene.

Du kjøper billett i denne billettluka. Det fins også automater.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Lystavler inne i stasjonsbygningen forteller hvilket spor toget går fra. Det går tog til flyplassen og til Kiato. Begge togene går gjennom Athen, men ikke sentrum. Skal du til sentrum, er det bedre å ta linje 1.

Husk å validere billetten på automaten vi ser midt i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi motsatt vei. Når du kommer av toget, går du gjennom stasjonsbygningen vi ser der framme. Når du kommer ut på den andre sida, er kaiområdene E1-E4 rett fram og E5-E9 er til venstre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...