Logg inn med Facebook eller Google!

Bobiltur 2016

Started by Kritios, 03. Sep 15, 09:13:28

Previous topic - Next topic

Kritios

Vi skal på en lang bobiltur neste år hvor også Hellas inngår.
Vi skal da ta ferje fra Pireus til Kreta (Chania) og retur fra Kissamos til Githio på Peloponnes og videre til Patras og ferje til Italia.
Er det noen som har forslag om hva vi må få med oss mellom Macedonia og Pireus og mellom Githio og Patras ?
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

JanBe

Så spennende!!!!!!!!!

Håper virkelig at dere legger ut små rapporter underveis fra denne turen dere planlegger, for vi går og å tenker på å gjøre det same, om enn noen år frem I tid.

Vi har reist en del I dette området og har nok noen tips, men vil først komme med noen spørsmål til dere for å ha litt bdre grunnlag for å komme med råd. Tenker da først og fremst på reisen fra FYROM og inn I Hellas og videre sørover til Athen.

Har dere reist I dette området før og evt hvor har dere vært?

Når på året er det dere kommer til å reise her, vår ller sommer?

Hvilken grenseovergang tenker dere å bruke, den litt vestpå som heter A3 nord for grensen og E65 I Hellas, eller den mer rett nord for Thessaloniki, langs E75. Utenom disse 2 finnes det flere små grenseoverganger også..........

Uansett, Nord_Hellas er en nydelig del av Hellas som kan anbefales på det varmeste. Jeg har vært der på 2 turer I år, kjørt hele nord-Hellas på tvers fra grensen til Tyrkia like til Parga på vestkysten, for det meste godt oppe I fjellene, så langt nord som jeg klarte å kjøre..........

Kritios

Quote from: JanBe on 03. Sep 15, 15:16:54
Så spennende!!!!!!!!!

Håper virkelig at dere legger ut små rapporter underveis fra denne turen dere planlegger, for vi går og å tenker på å gjøre det same, om enn noen år frem I tid.

Vi har reist en del I dette området og har nok noen tips, men vil først komme med noen spørsmål til dere for å ha litt bdre grunnlag for å komme med råd. Tenker da først og fremst på reisen fra FYROM og inn I Hellas og videre sørover til Athen.

Har dere reist I dette området før og evt hvor har dere vært?

Når på året er det dere kommer til å reise her, vår ller sommer?

Hvilken grenseovergang tenker dere å bruke, den litt vestpå som heter A3 nord for grensen og E65 I Hellas, eller den mer rett nord for Thessaloniki, langs E75. Utenom disse 2 finnes det flere små grenseoverganger også..........

Uansett, Nord_Hellas er en nydelig del av Hellas som kan anbefales på det varmeste. Jeg har vært der på 2 turer I år, kjørt hele nord-Hellas på tvers fra grensen til Tyrkia like til Parga på vestkysten, for det meste godt oppe I fjellene, så langt nord som jeg klarte å kjøre..........


Hei Jan !

Vi har ikke vært i dette området i det hele tatt, det er derfor jeg spør etter råd  :D
Og hvilken grenseovergang vi skal bruke aner jeg heller ikke, det får vi ta når vi kommer så langt, og det er over ett år til.
Planen er å starte fra Sandnes 1. mai og kjøre nordover, så langt vi kommer, og så over til Murmansk.
Videre ned til St. Petersburg, muligens så vidt innom Finland, så Baltikum, Polen, Hviterussland, Tsjekkia, Slovakia, Østerrike, Ungarn, de jugoslaviske statene og så Hellas. Vi regner med at vi er i Pireus ca. 1. oktober.
Vi skal så være på Kreta en måneds tid, før turen går hjem via Italia, Frankrike, Sveits, Tyskland, Belgia, Nederland og Danmark.
En blogg blir det vel tenker jeg, men det skal jeg komme tilbake til  :)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Katherina

 :) Dette høres veldig spennende ut. Har drømt om en lang bobiltur lenge, men det får nok forbli en drøm for oss.  :)

Vi har aldri vært i Patras, men regner oss som godt kjent i området mellom Gythio og Patras. Har flere tips å komme med, men lurer på hvor god tid dere har på denne turen. For å starte et sted: Dere kan enten kjøre i retning Sparta og inn på motorveien ved Tripoli eller i retning Areopoli - Kardamili - Kalamata - motorveien nordover.
Det første alternativet er, slik jeg har erfart det, det kjedeligste. Sparta er ikke noe spesielt. Sparta er bygd over den antikke byen og det er bare et lite antikt område igjen.

Den andre veien er godt beskrevet med reiseskildringer og bilder fra fler av oss, men for å ta det kort nå. Dere kommer slik jeg forstår det kommer dere til Peloponnes slutten av november / begynnelsen av desember. Vi var der nede mars / april i år og da var det stille rundt omkring og det er flere vanlige attraksjoner som faller bort.
:) Landsbyene mellom Areopoli og Kardamili er verd et besøk på denne tiden også. Det antagelig på slutten av oliveninnhøstingen.

Hadde vært greit å vite litt mer om hva dere ønsker å se og oppleve, før jeg gir flere tips og opplysninger.
:winking: Motorveien er forholdsvis ny og har bra standard, men flere bomstasjoner.

Lykke til med planleggingen!

Kritios

Takk for tips Katherina  :D

Vi har egentlig ingen plan, og vi har forholdsvis god tid.
Regner med minst ett par overnattinger før Patras.
Da jeg kikket på kartet tenkte jeg meg vestover fra Githio og til Areopoli og Kalamata ja,
og kanskje videre langs vestkysten.
Jeg regner vel med at det er mer å se langs kysten enn inne i landet ?
Og minst mulig motorvei takk  ;D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Ikaros

Du  behøver ikke kjøre motorvei i det hele tatt!!!

Veien til fra Gythion - via Aeropoli - til Kalamata er fin (kjørte den senest i vår), og kystveien videre om Pylos, Hora og Kyparissia, helt opp til Patras, er veldig god.  Det forgår en del utbygging av veien fra avkjøringen til Olympia og opp til Patras, men det er tross alt en svært liten del av turen.

Det er overnattingsteder overalt, og i Aeropoli, Stoupa, Kardamili, Kalamata, Pylos, Gialova er det flere hoteller og tavernaer.
Jeg ville bruke litt tid i Kalamata og ikke minst rundt Navarino-bukta (Pylos, Gialova):

-I Kalamata er det campingplass for bobilen, og det er masse å se i byen. Museer og andre attraksjoner. I tillegg er jo dette "olivenhovedstaden"!

-Navarinobukten har  spesiell klang i den greske historien. Her var det et avgjørende slag i den greske frigjøringshistorien.  I 1827 ble store deler av den tyrkiske flåten senket her. Den tyrkiske/egyptiske/tunisiske flåten ble stengt inne av den greske, engelske, franske og russiske flåten og tilslutt senket! Det sies at over 6000 mennesker omkom i "The battle of Navarino". Du kan finne litt historie om dette på museet i Pylos. Det finnes minnesmerker flere steder rundt bukten, og ved helt stille vann kan man skimte rester av noen av båtene. Fasinerende!!!

Like nord for Navarinobukten ligger Voidokilia, en av de mest  naturskjønne strendene i denne delen av Hellas. Her i omreådet går skilpaddene opp for å legge eggene sine, og Europas eneste koloni av kameleoner finnes her!
Jeg må også nevne byen Hora med utgravningene av palasset til kong Nestor (like nord for Voidokilia)! Nestor var en legendarisk konge, og han regjerte med hard hånd over hele området.

Ellers er det mye å se og oppleve på denne ruten. Hva med gamle Messini? Appolo-tempelet? Neda-elven? - og selvfølgelig gamle Olympia? Men, - - man kan jo ikke få med seg alt på noen tilmålte feriedager. :)

Kritios

Quote from: Ikaros on 04. Sep 15, 14:17:57
Du  behøver ikke kjøre motorvei i det hele tatt!!!

Veien til fra Gythion - via Aeropoli - til Kalamata er fin (kjørte den senest i vår), og kystveien videre om Pylos, Hora og Kyparissia, helt opp til Patras, er veldig god.  Det forgår en del utbygging av veien fra avkjøringen til Olympia og opp til Patras, men det er tross alt en svært liten del av turen.

Det er overnattingsteder overalt, og i Aeropoli, Stoupa, Kardamili, Kalamata, Pylos, Gialova er det flere hoteller og tavernaer.
Jeg ville bruke litt tid i Kalamata og ikke minst rundt Navarino-bukta (Pylos, Gialova):

-I Kalamata er det campingplass for bobilen, og det er masse å se i byen. Museer og andre attraksjoner. I tillegg er jo dette "olivenhovedstaden"!

-Navarinobukten har  spesiell klang i den greske historien. Her var det et avgjørende slag i den greske frigjøringshistorien.  I 1827 ble store deler av den tyrkiske flåten senket her. Den tyrkiske/egyptiske/tunisiske flåten ble stengt inne av den greske, engelske, franske og russiske flåten og tilslutt senket! Det sies at over 6000 mennesker omkom i "The battle of Navarino". Du kan finne litt historie om dette på museet i Pylos. Det finnes minnesmerker flere steder rundt bukten, og ved helt stille vann kan man skimte rester av noen av båtene. Fasinerende!!!

Like nord for Navarinobukten ligger Voidokilia, en av de mest  naturskjønne strendene i denne delen av Hellas. Her i omreådet går skilpaddene opp for å legge eggene sine, og Europas eneste koloni av kameleoner finnes her!
Jeg må også nevne byen Hora med utgravningene av palasset til kong Nestor (like nord for Voidokilia)! Nestor var en legendarisk konge, og han regjerte med hard hånd over hele området.

Ellers er det mye å se og oppleve på denne ruten. Hva med gamle Messini? Appolo-tempelet? Neda-elven? - og selvfølgelig gamle Olympia? Men, - - man kan jo ikke få med seg alt på noen tilmålte feriedager. :)



Tusen takk Ikaros, mange gode tips her !
Akkurat det jeg så for meg på kystveien oppover.
Nei, vi kan ikke få med oss alt, men vi skal nå få med oss rimelig mye da  :)
Det er ikke bare noen tilmålte feriedager men en del feriemåneder det er snakk om.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Ikaros

NB!
Jeg kom på at den siste uken av september, - hvert år, - er det et stoooooort marked i Messsini! Dette er jo midt i løypa vestover fra Kalamata, på veien mot kysten, og markedsplassen ligger noen hundre meter opp veien mot gamle Messini. Dette markedet er en attraksjon og går over flere dager.
Her får en kjøpt alt en IKKE trenger, - fra småspiker til esler!
Hvis det passer med tiden du er der i forbifarten er det vel verdt å besøke markedet. Det kommer besøkende fra store deler av Peloponnes, så det er alltid trangt om plassen!!! :)

Kabi

Siden vi er i området siste uken i september skal vi jamen få med oss dette markedet ! Takk for tips :)

Kritios

Vi har nok ikke kommet oss over til Peloponnes i september, planen er ca 1. november.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

JanBe

11. Sep 15, 16:12:09 #10 Last Edit: 11. Sep 15, 16:32:48 by JanBe
Hei igjen.

Beklager at det har tatt litt tid å svare på denne forespørselen, men så er det jo ikke før neste sommer dere skal dra til dette området av Hellas. Kommer dere fra Fyrom via E75, så vil jeg nesten umiddelbart etter grensepasseringen svinge til høyre og kjøre mot den lille landsbyen Skra og Blue Lagoon like sør for Skra, et nydelig sted som absolutt er verd et besøk. Har selv vært der 2 ganger nå i 2015.

Her er en liten youtubevideo derfra , flere finnes på Youtube



Fra Blue Lgoon vil jeg anbefale å dra langs småveiene til byen Edessa med sine flotte fosser. Vi var i Edessa i sommer, men pga diverse uheldige omstendigheter fikk vi ikke tid til å besøke fossene så dit må vi dra tilbake ved en passende anledning og sette av mer tid enn det vi hadde gjort i år, nydelig liten by er det. Se denne og flere YouTube-videoer



Men før man kommer til Edessa så kan man legge en tur innom de varme kildene ved Loutra Pozar, Aridea.



Har man litt god tid før man reiser videre sørover mot Athen vil jeg anbefale å dra enda litt mer vestover via f.eks byen Florina. På veien videre vestover kan man ta en avstikker ned til sjøen Small Prespa Lake og gå en tur over den noe spesielle broen over til øya Ag. Achilios. Står i hvert fall på vår ønskeliste.





Det samme gjør den neste større byen sør for dette vannet, nemlig Kastoria. Den ligger nydelig til ved et større vann den også. Er det noen by grekere har anbefalt meg å oppsøke i Nord-Hellas så er det denne. Like ved byen skal det også være en flott grotte, Dragon Cave,  som skal være verd et besøk. Hadde håp om å besøke området i sommer, men tiden strakk ikke til, så den står fremdeles svært så høyt opp på ønskelisten.





Her ville jeg kanskje kjørt riksvei 29 sørover til man kom inn på motorvei  E90 og følgt denne sørvestover til man kom til fjellandsbyen Metsovo, igjen en liten fjell-landsby som absolutt er verd et besøk.



En flott vei sørover herfra er å dra litt tilbake langs E90 for så å svinge til venstre og kjøre sørover langs riksvei 6 til Kalambaka og fjelltoppene Meteora. Har man ikke vært noen steder på fastlands-Hellas utenom Athen så anbefales virkelig en tur til Meteora"¦"¦..



Har man enda god tid så kan man kanskje legge turen innom halvøya Pelion



Håper dere fikk noen tips om hva dere kan oppsøke på vei sørover gjennom Faslands-Hellas og kanskje et lite tips til slutt. Dere vil ta ferge fra Patras over til Italia, en flott tur, men hva med å kjøre oveer den nye flotte broen fra Rio på Peloppones til Antirio og så kjørenordover langs Hellas vestkyst. Helt opp til havnebyen Igoumenitsa og så ta fergen derfra til Italia. Er litt usikker på fergefrekvens herfra i november måned, men det lar seg jo finne utav. Hellas vestkyst er i hvert fall nydelig og er absolutt verd et besøk.











Dessuten er Sandnes et aldeles nydelig utgangspunkt for en slik flott bobiltur, ville faktisk valgt å starte herfra selv på en slik tur!!!!


Kritios

Fantastisk, og tusen hjertelig takk Jan, veldig bra !
Da tror jeg faktisk turen gjennom Hellas nærmest er spikra :D
Angående vestkysten så var det faktisk en god ide å kjøre til Igoumenitsa ja; ferja til og fra Patras har jeg tatt før.
Og den brua så jeg da jeg kjørte fra og tilbake til patras. Imponerende byggverk.
Jeg ser at Superfast 1 og 2 går hver dag klokka 00.30 fra Igoumenitsa, med ankomst Bari 09.30.
Så da er den biten også i boks ser det ut til  :D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...