Logg inn med Facebook eller Google!

Off topic

Started by IngeS, 06. Apr 13, 11:29:17

Previous topic - Next topic

IngeS

Alle medlemmer i dette forumet blir kalt forumister. Blant dem er det en del medlemmer som burde kalles off topicister. Det er de som ikke har noe å bidra med til trådens tema, og de som styrer fokus bort fra tema og begynner å kommentere/diskutere andre ting. Et eksempel på det siste er min tråd: Skandinaviske turister på godt og vondt. Her har man gått over til å diskutere opphavet til 17. mai og hvorfor dagen feires i Norge. Det var feiringen på feriestedene som var ett av temaene i tråden. Men det er tydelig at noen har tungt for å forstå, eller kanskje det er respekten for de som forholder seg saklig som mangler.

Hvorfor er det nå slik? En grunn er vel mangelen på våkne moderatorer i forumet. I et stort forum i nabolandet skal du ikke trå langt utenfor tema før en moderator griper inn.

Aller best ville det jo være om off topicistene hadde såpass disiplin at det opprettet en ny tråd på det de vil diskutere. Alternativer finnes jo også i forumets bar og i den nye tråden til Anders: ...den løse tråden...

Jeg tar opp dette på grunn av at mange leser trådene i forumet. Spesielt gjelder det nye medlemmer. Kan det være nødvendig å skape forvirring blant dem og blant andre som gjerne vil bidra med noe som har med tema å gjøre?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kaka

Alternativet kan også være å ikke kommentere.
For egen del synes jeg av og til at det egentlig er lite å si til/om disse diskusjonstemaene som dukker opp.
Derfor kommenterer jeg de heller ikke ( i hvert fall sjelden).

For andre kan det jo også være at temaet i tråden i seg selv ikke er så interressant, men at innspill gir assosiasjoner, - som det så spinnes videre på.
Jeg er altså freidig nok til å tro at slike avsporinger kan være utrrykk for at det egentlige temaet ikke var det som fenget mest.

Hvis dette oppleves som avsporing/off topic, beklager jeg. Det var i så fall ikke meningen.
KariK

IngeS

Quote from: kaka on 06. Apr 13, 12:22:31
Alternativet kan også være å ikke kommentere.
For egen del synes jeg av og til at det egentlig er lite å si til/om disse diskusjonstemaene som dukker opp.
Derfor kommenterer jeg de heller ikke ( i hvert fall sjelden).

For andre kan det jo også være at temaet i tråden i seg selv ikke er så interressant, men at innspill gir assosiasjoner, - som det så spinnes videre på.
Jeg er altså freidig nok til å tro at slike avsporinger kan være utrrykk for at det egentlige temaet ikke var det som fenget mest.

Hvis dette oppleves som avsporing/off topic, beklager jeg. Det var i så fall ikke meningen.


Synes innlegget ditt var godt kaka. Jeg har det i hvert fall at interesserer ikke temat meg så skriver jeg heller ikke i tråden.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

karri

06. Apr 13, 13:15:41 #3 Last Edit: 06. Apr 13, 13:18:11 by karri
Blir det fullstendig avsporing i tråden, så sporer jeg litt av selv.
Hva skal jeg si, det blir for mye å forholde seg til, jeg blir forvirra og "mett" av det hele...
Det som var av interesse fra starten av, flyter ut og blir "ingenting".
Jeg er ikke så glad i denne pekefingeren som kommer innimellom, men skjønner den er nødvendig for å holde rett spor i tråden.
Noen godtar avsporinger, noen ikke. Folk er forskjellig der også.
Men, så lenge tråd-starter kommer inn, (med sin pekefinger), og uttrykker misnøye om avsporing, er det egentlig bare rett og rimelig å respektere dette ønske. Uten at det skal bli "munn-huggeri" og "dårlig" stemning ut av det, noe jeg syns det har en tendens til å bli noen ganger.

Minner om at forumet har sine regler, se spesielt regel nr 4, 5, 15 og 16 ;)  

Regler for bruk av www.hellasforum.net:

1. Som medlem i www.hellasforum.net må en rette seg etter de regler og oppfordringer som gis av admin og moderatorene.
2. I www.hellasforum.net viser en normal, god folkeskikk og skriver på en høflig måte. Uttalelser som kan virke støtende blir ikke akseptert. Ikke glem at dette er et forum som er tilgjengelig for alle, og ikke en klubb for noen få. Glem heller ikke at barn kan surfe innom nettstedet på leten etter informasjon om Hellas.
3. Moderatorer og admin vil også på lik linje med andre brukere kunne delta fritt i diskusjoner, og representerer da sine egne meninger.
4. En skal holde seg til emnet som trådstarter har valgt.
5. En skal poste nye innlegg i rett forum. Er det tvil, ta kontakt med admin eller en moderator.
6. Du er selv ansvarlig for å kvalitetssikre informasjonen du legger ut på forumet.
7. Du står selv ansvarlig for det du skriver og legger ut.
8. Det er lov å fortelle om tjenester og produkter som har med Hellas å gjøre. Blir samme budskap lagt fram mange ganger, slik at det kan oppfattes som spam, blir innleggene slettet.
9. Det aksepteres ikke at brukere registrerer seg kun for å drive reklamering for produkter, tjenester eller andre nettsteder.
10. Det er lov å linke til andre nettsteder. Det er imidlertid ikke tillatt å linke til eller henvise til upassende eller støtende sider på nettet.
11. Velg avatar med omhu. Avataren skal ikke være støtende.
12. Velg brukernavn med omhu. Brukernavnet skal ikke være støtende.
13. Dersom noen mottar pm (personlige meldinger) med aggressivt eller støtende innhold, eller noen svarer på ditt innlegg på den måten, gi beskjed til administrator eller moderator.
14. Det er ikke lov for en og samme person å ha flere brukernavn/kontoer.
15. Det er alle sitt ansvar å gjøre dette til en trivelig plass å være!
16. Forumet er ikke en rettighet, men ett tilbud.


Dersom en bruker bryter reglene, vil det bli gitt en advarsel. Blir reglene brutt igjen, vil det bli gitt en ny advarsel. Blir reglene brutt en tredje gang, vil dette medføre utestenging fra forumet en periode. Hvor lang denne perioden vil være, vil avhenge av regelbruddet. Skulle det forekomme svært alvorlige brudd på reglene, vil brukeren bli utestengt uten advarsel. Hvor lenge en advarsel blir stående er ikke definert!

Dersom du har synspunkter på dette, kan du sende en PM til admin.

KARRI

Anders

... vi skal huske på at dette utmerkede forum er drevet av en manns interresse og engasjement... det er begrenset hva han rekker over av "moderasjon", og jeg tror også at de to-tre "støttespillere" han har er litt tilbakeholdne med å "moderere" tråder hvis det ikke skyldes direkte upassende innlegg. Det "store forumet i nabolandet" som Inge refererer til antar jeg er kalimera? I mine øyne gjennomkommersialisert og totalt uinterressant som et forum... jeg VET at der sies og vises mye bra, men det er ikke "fritt". Og det er det som gjør Hellasforum så utrolig mye bedre.
Dessuten... her er vi flinke til å moderere oss selv... den tegningen Tommy la ut i går kveld ble jo umiddelbart arrestert (og Tommy får ha meg unnskyldt, men jeg er uenig i hans vurderinger)
Uansett on eller off-topic... lenge leve Hellasforum!

Ole

Tråden om Skandinaviske turister har jeg ikke lest de to siste dagene da jeg har vært/er syk.

Generelt kan jeg si at moderering ofte fører til dårlig stemning, og at folk skriver mindre. Slik det er i dag er ikke utgliding av tråder noe stort problem, og jeg ser ingen grunn til å endre linje. Jeg syns folk er flinke til å holde seg til tema, og at ett og annet innlegg blir litt off topic tror jeg vi klarer å leve med. Det viser seg at tråder som kommer ut av tema, kommer inn igjen etter en kort stund likevel.

Du vil vel ikke ha det som i det forumet du nevner, Inge? Der er det ikke lov å nevne navnet på et hotell engang, og man kan i alle fall ikke linke til det, for da vil det være en direkte konkurranse mot annonsene på sidene!

Tjorven

Jeg får bare beklage at jeg sporet av i "Turist-tråden" din, Inge. Men av og til dukker det opp utsagn utenfor selve temaet som man blir frista til å kommentere, slik det gjorde i tråden din. Der svarte jeg (og sa min mening) på et direkte spørsmål fra Bengalow, fordi det ble stilt der. Nå er jeg ikke ute etter å "ta" Bengalow for det  ;) Vi m.fl var off topic på akkurat den biten, men jeg prøvde også å linke svaret mitt til 17.mai-feiring i Hellas. Det kommer da innunder temaet over positive/negative ting nordmenn gjør i Hellas, eller?

Som andre nevner, kan det også være at en tråd flyter ut fordi det opprinnelige emnet er utdebattert, eller at ingen har mer å si eller ikke er interessert i emnet. Da stopper det opp. Du har flere ganger forsøkt å oppforde flere til å komme med innspill, uten at de har kommet.
Om jeg forstår deg rett, ønsker du å formidle hva grekerne syns om oss skandinaver, på godt og vondt, etter at vi har sagt vårt. Kanskje det er på tide at du gjør det nå, og da vil muligens debatten blomstre opp igjen også  :) Jeg er iallfall spent på hva de synes og mener  :P
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Jeg har ikke mye til overs for det svenske forumet jeg refererte til bortsett fra at trådene der er rene i forhild til overskriften og dermed lett å forstå. Kommersialiseringen der og at man knapt kan nevne noe med navn er vi jo fortsatt noen i vårt forum som har fått merket. I sin tid var vi en gjeng som ble kastet ut av det forumet. Husker jeg ikke feil var også Ole med der. Det var dette som ble grunnlaget til at forløperen for dette forumet ble etablert.

At jeg er oppe med pekefingeren iblant har sammenheng med at ikke regelverket blir fulgt. Jeg forventer ikke at Ole skal fungere som moderator, til det har han for mange jern i ilden med dette forumet. Men det virker jo en smule merkverdig at ikke et par av over to tusen medlemmer kunne tenke seg til å hjelpe Ole litt, mens det er fullt ut mulig på andre siden av grensen.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Sjøløve

Skal et forum som dette holdes levende er det avhengig av at medlemmene bidrar med innlegg og refleksjoner  i forhold til de forskjellige temaer som tas opp.  Personlig mister jeg litt lysten til å kommentere i enkelte tråder som bærer preg  av håndhevelse av strengt oppsatte retningslinjer. Selvsagt hender det at en tråd sporer av i større eller mindre grad, men er dette et så stort problem at vi behøver å bli møtt med en streng pekefinger om vi beveger oss litt off - topic ?  Det må da kunne være rom for litt slingringsmonn i et uformelt forum som dette.
Jeg undrer meg også litt på  om ikke en slik streng og formanende  stil kanskje skremmer enkelte vekk fra å kommentere innlegg eller delta i diskusjoner ? 
Og hva er så galt med en diskusjon som kanskje ender opp et helt annet sted enn der den begynte ?
JohnS hadde en kommentar i en tråd her om snirklete tråder som lever sitt eget liv - er ikke dette litt med på å skape både liv, frodighet og takhøyde i hellasforumet vårt ?
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tommy

Quote from: Anders on 06. Apr 13, 13:27:49
... vi skal huske på at dette utmerkede forum er drevet av en manns interresse og engasjement... det er begrenset hva han rekker over av "moderasjon", og jeg tror også at de to-tre "støttespillere" han har er litt tilbakeholdne med å "moderere" tråder hvis det ikke skyldes direkte upassende innlegg. Det "store forumet i nabolandet" som Inge refererer til antar jeg er kalimera? I mine øyne gjennomkommersialisert og totalt uinterressant som et forum... jeg VET at der sies og vises mye bra, men det er ikke "fritt". Og det er det som gjør Hellasforum så utrolig mye bedre.
Dessuten... her er vi flinke til å moderere oss selv... den tegningen Tommy la ut i går kveld ble jo umiddelbart arrestert (og Tommy får ha meg unnskyldt, men jeg er uenig i hans vurderinger)
Uansett on eller off-topic... lenge leve Hellasforum!

Oenighet är ikke något att be om ursäkt för Anders, och ofta är det något som ger nya insikter, i vart fall om man färdas med ett öppet sinnelag. Eller hur?
Men jag förstod med eftertankens kranka blekhet att teckningen i sig var lite överilad i sammanhanget och tog därför bort den, annars tycker jag den är ett förbannat bra exempel på vad som kan ske ifall man tror sig själv vara outstanding och utan reflektion över tillvarons influenser i övrigt.

Ibland förivrar man sig på ett forum på internet, precis som i verkliga livet och då blir det lätt misstolkningar. Fast i verkligheten är det med det talade språket vi samtalar och då är det lättare att uppfatta nyanserna, då ju att språka live inte bara innehåller ord utan också så mycket annat man uppfattar under kommunicerandet.
Ett samtal leder ju ofta till något annat än vad det handlade om från början. Så också här, där vi samtalar digitalt, nästan som på riktigt, fast ändå inte, ibland kräver det att vi tänker efter mer än i verkliga livet, det är lätt att glömma. Det gjorde jag igår, jag ber om ursäkt för det  :hello:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Atle

Bra sagt ( eller skrevet heter det vel :-) ) Tommy. Ein ting som mange ikke har desverre er å innse sine feil og gjerne misforståelser men her tok du deg fint inn igjen :-)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Anders

Tænk ju Tommy...

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...