Logg inn med Facebook eller Google!

Landsbyer på Mani

Started by Magnolia, 19. Feb 08, 16:10:20

Previous topic - Next topic

kaka

Hei begge to (+ søstra di, da Athina)Dette var gøy!  Joda, fikk veldig lyst på en tur igjen i september, men tror ikke det blir noe. En annen vi har blitt kjent med der nede har så lyst å se Afytos (Halkidiki) Kanskej det blir noe av. Får se...
Jeg tror jeg kom til s. 8, før jeg hoppet til siste siden av bidldene. Skal nok bla meg gjennom, ja. Dere gjør oppholdene deres så innholdsrike!
God tur ned, og hils kjente. Spent på om han vi kaller med så mange navn, fordi han er så god, har fått igang gyros-serveringa igjen.
KariK

Magnolia

Vi treffes nok i Kardamili igjen, om ikke i år så et annet år, kaka.
Og Takis har pusset opp og er i gang igjen. Nå skal han servere drikke og småretter.

Vi må tilbake til Areopoli igjen.



Byens slakter har en liten koselig taverna. Vi finner ofte veien dit.



Det frister å sitte ute, men det er så koselig inne at vi havner som regel der.



Maten blir tilberedt i et hjørne av tavernaen.



Detalj. Et bitte lite \"museum\"



Utenfor går livet i sin vante gjenge. Her kom vi over et loppemarked.



Alt overvåket av denne staselige statuen. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Torill

Flotte bilder igjen Magnolia! Du er virkelig flink til å være på rett plass til rett tid! :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

brit

Fine bilder igjen Magnolia. En merker kjærligheten din til stedet og menneskene der gjennom bildene dine.
Du har et fantastisk flott øye for motiver. :flower:  :flower:

kaka

Klart jeg må både hit og dit igjen!! Blir jo heltent av alle de flotte bildene. Enig med de over: du har øye for motiver og flotte bilder. Kom gjennom nesten alle sidene igår. Så mye fint, og så mange kjente motiver, særlig utsikten over Kardamilie fra heien omkring. e første gangene jeg var nedover tok jeg de \"samme\" bildene, år etter år, fordi det er så flott!!
KariK

Magnolia

Tusen takk til dere alle for gode tilbakemeldinger. Jeg fryder meg når jeg kan dele min opplevelser med dere. Det gjør godt langt ned i hjerterota å gjenoppleve minner, dele dem med dere og glede meg til neste tur. :)

I dag har jeg lyst å ta dere med til et bakeri i Areopoli. Som vanlig ble vi tatt imot som venner. Jeg hadde slett ikke tenkt å kjøpe noe, men den herlig duften av ferske steinbakte brød \"tvang\" meg til å handle.
 Brødet ble pakket inn i papir med butikkens logo, og jeg fant fram pengene for å betale. Ikke tale om! Vi hadde hatt en herlige halvtime
hos jentene i denne familiebedriften. Hvis vi kunne sende bildene ville de bli glade.
Den dag i dag ligger adresselappen i skuffa mi.
Bilder ble sendt med det samme vi kom heim.



Det er koselig allerede utenfor butikken.



Samtalene våre med grekere er et mirakel. Vi snakker ikke gresk og ingen av disse snakket engelsk. Likevel forsto vi at dette var fire generasjoner.



Disse damene har virkelig klart å sette sitt eget preg på butikken.



Herlige nysteike brød.
Jeg kan fortelle at brødet jeg fikk var svært mettende. Det varte i mange dager, og ikke ble det tørt heller. Den oppskrifen skulle jeg gjerne hatt.



\"Den skal tidlig krøkes som god krok skal bli.\"
Bestemor og oldemor skjulte ikke sin stolthet over det lille sjarmtrollet. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

filhellener

I Areopoli gjorde vi d e s s v e r r e ikke noe stopp da vi var på Mani  :cry:
- vi passerte byen på vei fra, og hjem til, Kardamili i forbindelse med langturer!

Takk for h e r l i g e bilder fra byen, Athina og Magnolia :flower:  

- og bildene fra BAKERIET er ubeskrivelige, Magnolia :iconbiggrin:  
- h v i l k e n  SJARM / ATMOSFÆRE , t e n k at slike steder finnes  :iconbiggrin:
Kari

Athina

Quote from: \"filhellener\"- og bildene fra BAKERIET er ubeskrivelige, Magnolia :iconbiggrin:  
- h v i l k e n  SJARM / ATMOSFÆRE , t e n k at slike steder finnes  :iconbiggrin:

Kunne ikke sagt det bedre selv! HERLIGE bilder :flower:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

brit

Ja,du kan det du Magnolia! :flower:
Jeg kjenner duften av nystekt brød og bildet med hjerteknuseren,bestemor og oldemor gikk rett inn i hjertet mitt. :flower:

Katherina

:flower: Takk, Magnolia!
 :drunken: Det dufter nystekt brød i en varm og god atmosfære.
 :sunny: Du er med på å gi meg den rette lengselen og snart, meget snart så er jeg der.

Magnolia

Tusen takk for godord filhellener Athina brit og Katherina. :)

Det er ikke vanskelig å trives på Mani. Over alt møter jeg hyggelige mennesker som har tid til å slå av en prat.
Prat og prat, fru Blom. Ordene blir litt uvesentlige i en slik sammenheng. Det er nok å vise interesse, prøve seg med noen av de ca 15-20 greske glosene jeg gjennom årene har klart å snappe opp, smile og ikke ta seg selv alt for høytidelig. Da åpner det seg uante muligheter for opplevelser en sent glemmer.

De to eldste damene her i bakeriet hadde jeg hatt en \"samtale\" med et år tidligere. Kanskje de kjente meg igjen. Jeg vet jeg har bilder fra den hendelsen også, og skal se om jeg finner dem igjen. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Jeg trodde jeg hadde et ganske godt system i bildene mine, men disse var ikke enkle å finne.
Problemet er at når jeg besøker steder flere ganger er det vanskelig å huske hvilken tur bildene er fra. :)



Vi så ikke umiddelbart at det lå et bakeri her.
Vi ble nok tiltrukket av de frodige plantene utenfor døra.



Damene var like pratesyke som vi var. Dermed ble det enda en samtale med norsk og gresk i en salig blanding.
 Det var ikke første gang og blir helt sikkert ikke siste gang.



Så er kontakten opprettet. :) Jeg storkoste meg, og det tror jeg de andre også gjorde. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...