Logg inn med Facebook eller Google!

fly og fotografering

Started by Gro, 12. May 09, 13:22:37

Previous topic - Next topic

Gro

Hei ser det er mange som tar bilder når man letter og lander med fly.... bare et lite spørsmål fra en som ikke er så redd  for å fly (men bare bittelitt ;-)) :colors:
Er det ikke slik at alt elektonisk utstyr skal være av under take off og landing? Og kommer ikke fotoapparat innunder den kategorien?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Heidrun

Det som skal være skrudd av er elektrisk utstyr som sender ut elektroniske signaler. Telefonsignaler går under den kategorien.
Men uansett så er det bevist at dette ikke har noen hensikt, Et fly som tar av eller er i luften vil være i et område med tusenvis av signaler uansett. Men hvis disse signalene skulle slå flyet ut, så skal disse signalene være på flyets bølgelende. Og til det, så er sjansen 1-100 milliarder
Yamas til livet og til

-POE-

Så här skriver Thomas Cook Airlines

\"Elektroniska apparater som innehåller radiosändare måste vara avstängda ombord på flyget. Apparater som inte innehåller radiosändare får endast vara påslagna då skylten "fasten seatbelts" är släckt.\"

Min klocka är per definition en elektronisk apparat.. det blir jobbigt att  ta ur batteriet vid varenda "fasten seatbelts"

Vi flög nyligen med Cook och alla plåtade alla ombord, även vid start o landning och jag har heller aldrig hört talas om någon som blivit tillsagd om kameror.

Jag misstänker starkt att om det gick att störa ett flygplan med en kamera eller någon annan konsumentelektronik så skulle man inte få ta in dem i kabinen alls. (Vissa bolag är f.ö. på väg att tillåta mobilsamtal, sorgligt men sant.)

Flyg och fota lugnt!

//PO

Under inflygning till Krabi, Thailand
//PO

Gro

Poe skrev:

\"Elektroniska apparater som innehåller radiosändare måste vara avstängda ombord på flyget. Apparater som inte innehåller radiosändare får endast vara påslagna då skylten "fasten seatbelts" är släckt.\"

\"jag har heller aldrig hört talas om någon som blivit tillsagd om kameror\".

Ja men kabin personalet ser jo ikke om noen bruker kamera under take off og landing da de sitter i sine stoler... her kommer det jo fram det som jeg trodde at det er kun etter at setebeltet er skrudd av at man får bruke disse.

Men hvorfor har de denne regelen dersom det ikke er farlig?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

telma

Omfattende sikkerhetskontroll gjennomføres for sikker flytrafikk.
Hvis et kamera, mobiltelefon eller hva det måtte være var en stor sikkerhetsrisiko, ville det vært forbudt å ta med om bord i fly.
Kamra-terrorist!

Dog har jeg opplevd om bord på et Finnair rutefly at et par russere, høflig men bestemt fikk beskjed om å slå av et videokamera da de ønsket å gjøre opptak ved take-off.

bengalow

Och gissa vad en pace-maker är för ett slags apparat?? Och den sänder t.o.m. signaler.....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

xristina

En flyvertinne fortalte meg en gang at de hadde disse generelle reglene fordi de ikke har mulighet til å sjekke hva som har radiosendere og hvilke mobiler som har flight-modus o.l. Da er det lettere å forby alt. Dessuten er det en måte å få folk til å følge med på sikkerhetsinstruksjonene. :-)

Fotoapparater vet de jo ikke inneholder radiosendere, så det gidder de sikkert ikke å bry seg med! Blir antagelig mer \"styr\" om de skulle slå ned på det...

Gro

Quote from: \"xristina\"En flyvertinne fortalte meg en gang at de hadde disse generelle reglene fordi de ikke har mulighet til å sjekke hva som har radiosendere og hvilke mobiler som har flight-modus o.l. Da er det lettere å forby alt. Dessuten er det en måte å få folk til å følge med på sikkerhetsinstruksjonene. :-)

Fotoapparater vet de jo ikke inneholder radiosendere, så det gidder de sikkert ikke å bry seg med! Blir antagelig mer \"styr\" om de skulle slå ned på det...
Tusen takk for svar alle sammen :-) Da er jeg beroliget:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Heidrun

Quote from: \"xristina\"En flyvertinne fortalte meg en gang at de hadde disse generelle reglene fordi de ikke har mulighet til å sjekke hva som har radiosendere og hvilke mobiler som har flight-modus o.l. Da er det lettere å forby alt. Dessuten er det en måte å få folk til å følge med på sikkerhetsinstruksjonene. :-)

Fotoapparater vet de jo ikke inneholder radiosendere, så det gidder de sikkert ikke å bry seg med! Blir antagelig mer \"styr\" om de skulle slå ned på det...
Ikke helt riktig dette. Enkelte kameraer har innebygd GPS som de overfører data til satelitt eller mobiltelefoner. Og disse signalene er faktisk sterkere enn vanlige mobiltelefonsignaler :cheers:
Yamas til livet og til

xristina

Geotagging/GPS på kamera er vel ikke veldig utbredt enda... Mulig at de da begynner å slå ned på det nå da. Men da jeg snakket med dama gjorde de ikke det. Jeg har heller aldri opplevd det.

Mixelite

Da jeg reiste med Hellaswings og fløy Aegean Air fikk jeg faktisk beskjed om å pakke ned kameraet under landing og take-off. Mulig flyvertinnen forvekslet det med noe annet, selv om jeg synes det ville være godt gjort siden jeg satt og hang i vinduet for å ta bilder  :clown:

-POE-

\"Enkelte kameraer har innebygd GPS som de overfører data til satelitt eller mobiltelefoner. Og disse signalene er faktisk sterkere enn vanlige mobiltelefonsignaler\"

Heidrun, har Du en länk till en sådan? Det är en teknisk nyhet för mig.
Såvitt jag vet så tar en GPS-kamera passivt emot signaler från en eller flera sateliter, räknar ut sin position och sparar den i bildfilen men den kan mig veterligen inte sända tillbaka.

Det finns däremot minneskort med inbyggt wlan/trådlöst nätverkskort om man vill tömma kameran utan sladd, där kan man kanske ha synpunkter på flygsäkerheten.

//PO
//PO

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...