Logg inn med Facebook eller Google!

Minimalistisk pakking

Started by Gro, 11. Feb 09, 21:51:44

Previous topic - Next topic

Gro

Hvordan klare seg kun med håndbagasje?

http://www.aftenposten.no/reise/article1733994.ece


I år har jeg virkelig planer om å klare meg med minimalt med bagasje:)

Dette er en kortversjon av pakkelisten til Doug Dyment, mannen bak nettstedet Onebag.com. Jeg har faktisk klart å halvere den. Mitt problem er toalettsaker, jeg skulle gjerne hatt 5 kilo bare her :blackeye: Men hadde jeg klart å gjennomføre denne listen under hadde jeg blitt storfornøyd med meg selv :cheese:

Bikini
Sort bluse
Hvit bluse
2 skjørt
Shorts
3 lette topper til shortsen
5 truser
 sarong
Et par pensko
Sandaler
Skulderveske eller liten ryggsekk
Pose til skittentøy
Lommelykt
Swiss Army Knife eller lignende
Plastposer
Tannbørste og tannkrem
Hårbørste
Deodorant
Neglesaks
Lettvekt-håndkle
Universalpropp til vasken
Vaskepulver
Klessnor
Toalettpapir
Insektspray
Solkrem
Solbriller
Skrivesaker
Kart, guidebøker, nødvendige kort og telefonnumre
Lesestoff
Pass
Billetter
Betalingskort og penger
Kamera med tilbehør
Mobil med lader
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Anita

Hei Gro  :flower:

Det var en nyttig liste, noe å tenke på før en fyller kofferten til randen av ting som man aldri bruker i løpet av ferien.

Vennlig hilsen Anita
(som også har planer om å stappe mindre i kofferten i år)
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Gro

Tror jeg også kan fjerne swiss Swiss Army Knife og lommelykt... kan ikke påstå at det er noe jeg har savnet før...

Jepp, etter å ha lest gjennom tråden Ma Fi linket til tar jeg heller med:
koppehånkle
minitermometer
Det er ting JEG bruker daglig :cheers:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

MaFi

Fin liste! Jeg refererer til en annen tråd og mitt eget innlegg der:

\"Utenom penger, pass og \"pilletter\", må jeg selvfølgelig ha med fotoapparat, solbriller og notatbok!

Jeg har ofte hatt en tendens til å ta med for mye. (Noen som kjenner seg igjen?) Jeg kom over følgende \"pakkelister\" en gang jeg skulle til Hellas...
Packing Tips for Travel to Greece - How to Pack for Greece: http://gogreece.about.com/od/packingtips/Packing_Tips_for_Travel_to_Greece_How_to_Pack_for_Greece.htm

...men det som har vært aller mest nyttig: Etter siste tur fikk jeg en idé: Jeg skrev ned i notatboka alt det jeg HADDE fått bruk for, og hva jeg ikke brukte av det jeg tok med / hva jeg kunne ha klart meg godt uten. Da blir det greiere å pakke neste gang, og jeg tror jeg får mer plass i kofferten på tur ned! :-)\"

(Fra tråden \"Hva MÅ du ha med på ferie?\", http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=1957&finish=15&start=0)

marjana

Det å dra med seg en mengde toalettsaker er vel ikke nødvendig?
Alt finnes av det vi trenger i Hellas også, om ikke noen bedre produkter også faktisk.

Hvis man reiser lett om sommeren, og håndvasker truser og sånn en gang på en uke, så trenger man faktisk kun håndbagasje (10kg ), som fortsatt er masse klær, sko, og saker og ting.
Glika i zoi

Tjorven

Tror vi stadig trenger påminning om: hvordan pakke lett, dvs la være å drasse på alt man ikke trenger ;) Tenker det samme hver sommer, og likevel fylles kofferten til randen!!
Det har alltid gått bra, men sist sommer måtte jeg betale for overvekt (for første gang) Det var surt, selv om det bare var et par hundringser, så kanskje det gjør at jeg skjerper meg til sommeren, eh....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Nikoz

Det er noe å tenke på ja....jeg tror faktisk aldri jeg har vært i nærheten engang av å bruke alt jeg har pakket ned på noen av turene jeg har vært på. Man tar bestandig med seg for mye...
Men akkurat deodorant, sjampo, solkrem og tannkrem etc får man vel stort sett tak i overalt i Hellas også? Med mindre man er allergiker eller av andre grunner er nødt å ha spesielle merker, da er det kanskje best å ha med hjemmefra.

Ingeborgimevind

Når vi seiler pakker vi med oss: lett regntøy (får bruk for det av og til), et par t-skjorter, shorts el.l., to sett badetøy, et badehåndkle, dykkermaske, toalettsaker, lette bukser og (for damer) lette skjørt/kjoler som ikke veier noe eller tar plass, tre par sko - sliter i tillegg ut et billig par flip-floper som kan deponeres ved avreise. Litt undertøy. Det meste kan skylles og tørkes i / på båten, og vaskeri finnes det i de fleste havnebyer... Ikke mer enn vi får plass til i en \"pølsebag\", som brettes sammen og stues vekk.

Det blir oftest til at vi har mer med oss hjem - \"suvenirklær?\"
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

toralfsan

Genialt tema :-)

Men det er jo fullt mulig å kjøpe en del i Hellas, også, det er ofte billigere, og man slipper å ha det i bagasjen. Fra listen til Gro kunne jeg strøket (i tillegg til kniv som går dårlig i håndbagasje, lykten vil jeg ha med):

Pose til skittentøy - bruker plastpose(r) fra super\'n
Plastposer - se ovenfor
Tannbørste og tannkrem - fås i en hver butikk, eller i ankomstflyplassen
Deodorant
Universalpropp til vasken - har bare hatt bruk for dette én gang på 30 år
Vaskepulver - fås over alt
Klessnor - kan kjøpes for ingenting på super\'n
Toalettpapir - helt unødvendig å ta med hjemmefra
Insektspray - er det noen steder der de ikke selger dette?
Solkrem - ditto
Kart, guidebøker, nødvendige kort og telefonnumre
Lesestoff - kjøper jeg ofte underveis


Problemet mitt er at kamera med tilbehør gjerne veier 4-5 kg alene. Men neste tur skal jeg la laptopen ligge igjen hjemme, bruker heller iPhone til epost o.l. Nå finnes det jo gratis trådløse nettverk over alt, til og med på Nautica på Antiparos hadde de det i fjor, og på kaien på Paros :-)

Ingeborgimevind

Et annet tips er å sørge for at ytterplagget man reiser i er romslig, med MANGE store lommer! Bruk gjerne også en \"fiskevest\" e.l. Av en eller annen grunn regnes dette ikke med i håndbagasjen - og da skulle det være mulig å få med seg både kamerautstyr, ladere osv. Når du er framme kan du bare strappe ytterplagget til reiseveska, så du slipper å svette mer enn forventet...
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Heidrun

Bruker Think Tank fotobag. De er laget slik at de utnytter håndbagasjerommet på flyet over der du sitter perfekt. I den så putter jeg 1 kamerahus.2 - 3 objektiver. 1  blits, 1 lite stativ. og diverse filtre til kameraet og diverse småting til foto. Samtidig så får jeg plass til 1 bukse, 4 truser, 1 kortbukse, endel sokker og 2 par sko. Og noe mere får jeg ikke brukt for. Resten kjøpes der nede
Yamas til livet og til

Gro

Quote from: \"Heidrun\"Bruker Think Tank fotobag. De er laget slik at de utnytter håndbagasjerommet på flyet over der du sitter perfekt. I den så putter jeg 1 kamerahus.2 - 3 objektiver. 1  blits, 1 lite stativ. og diverse filtre til kameraet og diverse småting til foto. Samtidig så får jeg plass til 1 bukse, 4 truser, 1 kortbukse, endel sokker og 2 par sko. Og noe mere får jeg ikke brukt for. Resten kjøpes der nede

WOW! Imponert over dame som kan å prioritere:)!  :cyclopsani:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...