28. Mar 24, 11:52:34

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Topics - Gro

1
Chania og områdene rundt / Platanias
19. Sep 09, 17:32:58
Hei da skal jeg til det som jeg definer som syden selv om det er i mitt elskede Hellas :-) Har prøvd å finne litt info her om Platanias her inne, men er ikke så mye virker det som. Kanskje fordi det ikke er så mye å skrive hjem om ;-) Men nå ønsker jeg at alle som har noe godt å si om stedet legger det inn:-) Jeg skal uansett dit neste lørdag og akter å gjøre det beste ut av det:-) Reiser med en dame fra Stavanger. Noen som har bilder og restaurant anbefalinger? En koselig pub for voksne med god muslikk:-)
Vi bor nærme den båthavnen har jeg forstått. Når det gjelder strand bør vi da bevege oss mot Agi Marina eller er det bra der vi bor?

 :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:  :flower:
2
Transport / fly og fotografering
12. May 09, 13:22:37
Hei ser det er mange som tar bilder når man letter og lander med fly.... bare et lite spørsmål fra en som ikke er så redd  for å fly (men bare bittelitt ;-)) :colors:
Er det ikke slik at alt elektonisk utstyr skal være av under take off og landing? Og kommer ikke fotoapparat innunder den kategorien?
3
Transport / Blue Star Naxos (Paros)
10. May 09, 12:47:22
Blue Star Naxos:
ECONOMY CLASS / Berth/Seat 29€
Er denne ok for meg? Er dette den vanlige? Jeg reiser 23.mai 17.30 fra Pireus og er da fremme på Paros 21.45 så vidt jeg kan se :-)

http://greece-ferries.forth-crs.gr/english/npgres.exe?PM=BP
4
Hei lurte på om noen som er tryggere enn meg i det å skrive engelsk kunne hjelpe meg med å formulere et standard brev som jeg kan bruke når jeg skal spørre om pris. Denne gangen skal jeg jo ikke loffe, men være på  Antiparos i ca 1 1/2 uke.
Jeg har sendt denne mailen til 5 ulike steder i dag, men den kan nok absolutt forbedres. Jeg har tatt med at jeg er student i håp om at det skal innvirke positivt på prisen:-)

Hello
Im a student travelling alone and I was just wondering how much you charge for a room pr. night? The arrival time is the 23th of may, late at night, approximately 23.00 pm. My departure will be the 4th of june, in the morning.
 
Best regards Gro .......
(from Norway)

Kan jo være andre enn meg som ville sette pris på litt hjelp med engelsken;-)
5
Lesvos / Levsos
25. Apr 09, 21:19:01
Jeg fant denne litt gamle artikkelen om Lesvos og tenkte at den kunne passe her:-)
Publisert 13.02.2004 Nrk
http://www.nrk.no/programmer/radio/god_tur/3520360.html

Lesvos i Hellas
Evy Severinsen bor og jobber på denne øya i Hellas og vil gjerne at flere nordmenn skal få oppleve det som hun mener er ganske unikt ved stedet. Hun anbefaler å reise vår eller høst - og gjerne overvintre, slik at man unngår for mange turister.


Nedenfor kan du lese hva Evy skriver om øya og oppholdet, og hun sier også at du gjerne må ta kontakt, så tipser hun deg om transport, leie av leilighet eller hotell, som hun også forteller om i brevet.

Du kan treffe henne på 00 30 225 30 23 789 - eller mobil 00 30 694 731 53 54 - eller e-post: eseverin@online.no


Evys brev
(noe forkortet) \"Jeg vil gjerne tipse om et vidunderlig reisemål på den greske øya Lesvos. Selv er jeg 26 år, og jobber der nede på det vesle norske forskingssenteret Xristos; et lite andelslag hvor mennesker tilknytta Høgskolen i Agder, enten som privatpersoner, som medlem av fagforeninger eller institutter, tar med seg sitt arbeid og jobber i noen uker.

I nærheten av dette forskningssenteret ligger også det norske kurs og konferansesenteret Metochi som i år feirer sitt 10-års jubileum. Men det er ikke dette jeg vil anbefale, derimot et hotell jeg og flere andre norske har stifta bekjentskap med i sommer: Hotell Pasiphae.

 
(Foto: www.pasiphae.gr)  
Først litt om øya: Selv om øya Lesvos er den tredje største av de greske øyene, med ei fast bosetning på rundt 90.000, er den (ennå) ikke ødelagt av masseturismen. Den ligger relativt nær til det tyrkiske fastlandet, og representerer på mange vis et grenseland og ei sammensmelting av det østlige og det europeiske.

Lesvos er kjent som øya hvor dikterdronninga Sapffo hadde sitt kvinneuniversitet, og her har Aristoteles og hans høyre hånd Theofrast tråkket rundt på de samme strender hvor vi kan gå i dag.

Også den greske myta om Orfeus, som fikk kappet av sitt hode, og dette sammen med hans lyre ble kastet i vannet, henger sammen med Lesvos: Myta skal ha det til at Orfeus\' hode drev i land på øya Lesvos etter sin ferd gjennom elver på det greske fastlandet, og det er visstnok derfor at nattergalen har sin heilt særegne og vakre sang på denne øya.

Vår og høst strømmer også fuglekikkere til øya for å observere det storslagne fuglelivet, ikke minst på de store våtmarksområdene. Det er over 11 millioner oliventrær på Lesvos, og øya er også kjent for sin frodighet i sammenligning med de andre greske øyene.

Hovedstaden på Lesvos er byen Mitilini, og det er også her man ankommer; enten med fly eller ferge fra Athen, eller båt fra de andre greske øyene. Man kan ta vanlige rutefly fra Norge, Lilleput reiser har i en årrekke flydd charter hertil, og nå i 2003 etablerte også VIng og Gulliver seg med ukentlige fly. Ikke et vondt ord om charter, men om man vil oppleve denne øya, bør man våge seg ut over de små, norske koloniene og ikke minst: utover høysesongen.

Lesvos deles nesten på midten av den digre Kallonibukta, og innerst i denne ligger byen Kalloni og ved havet stranda Skala Kalloni. Sardiner fra Kalloni har man funnet på hermetikkbokser på de mest avsideliggende steder i Skandinavia, men de smaker da definitivt best ferske og gjerne grillet servert med lokal ouzo.

 
(Foto: www.pasiphae.gr)
300 meter fra denne stranda ligger Hotel Pasiphae (\"pasifai\"), som på mange vis er et litt spesielt hotell. Det har en høy standard, rundt 70 tomannsrom, et stort, dypt og meget flott basseng, internett-tilgang og flott restaurant og bar - noe som i og for seg ikke skiller det fra andre hotell.

Men: Hotellet har helårsåpent, og det åpner for de helt særegne ferieopplevelser. Mange reiser jo til Hellas i sommerhalvåret, og det er jo flott - (og ikke minst veldig varmt), men jeg vil påstå at det er fra midten av september og utover at denne greske øya er på sitt beste. Sammenlignet med sure høsttemperaturer i Norge, er det rene sommeren på Lesvos i september og oktober, og selv i november kan man man nyte deilige,milde dager. Og man kan ikke minst få oppleve den \"orginale\" øya, slik den fremstår for grekerne selv.

Med base i Hotel Pasiphae kan man til fots oppleve byen Kalloni, og med bil utforske stedet: besøke den vidunderlige byen Molivos, med sin fantastiske festning på toppen og bygningene som klorer seg fast opp langs sidene, bare en halvtime unna og Tyrkia som del av utsikten. man kan kjøre til det naturhistoriske museet og den merkverdige forsteina skogen. Eller man kan ta buss til hovedstaden, om bil ikke frister, eller rett og slett bare nyte lokallivet i området rundt Kalloni: med sine butikker, kafeer, tavernaer, keramikere og meget vennlig lokalbefolkning.

 
(Foto: www.pasiphae.gr)
Kanskje leie en sykkel? Eller ta en labbetur opp til det nærliggende klosteret Limonos, som er øyas største, kanskje få med seg en morgen- eller kveldsmesse, eller se hvordan det går med abbed Nikodemus\' prosjekt om å bygge 365 kirker som skal bli hans ettermæle? Uansett, hotellet er behjelpelige med det meste, og inviterer deg gjerne som tilskuer til lokale brylluper de arrangerer, der man er velkommen som \"kikker\" og kanskje blir budt opp til en svingom når tradisjonelle band spiller.

Alle på hotellet snakker meget godt engelsk, og vet både dette og hint om Norge, og skulle det knipe, kan de nok få tak i meg eller noen andre norske på telefon, om jeg ikke allerede sitter klistra til isdn-linja deres. Det er nytt av året at hotellet ikke stenger når charterflyene slutter med sin skytteltrafikk, og dette representerer en unik mulighet til ikke bare å ta en pause fra kjipt norsk klima, men også å erfare det genuine Hellas som alle snakker om, men ingen riktig finner i høysesongens jag.

For å se bilder av hotellet: www.pasiphae.gr
For personlig kontakt: info@pasiphae.gr

På internett ligger masse informasjon om øya Lesvos, som også staves Lesbos og blant briter kalles for Mitilini. Håper dette kan interessere noen av dine lyttere som ønsker å se Hellas fra en litt annen side enn den man finner i reisekatalogene.\"
7
Her har jeg tenkt å fortelle om vår tur til et Athen i stålende sol og ikke fult så varmt Kardamili. Vi dro fra Gardemoen kl 08.00 Torsdag 2. April. Vi reiste med Air Baltic og hadde mellomlanding i Riga. Her var det forsinkelser så vi kom ikke til Aten før ganske sent om ettermiddagen desverre. Når vi kom til Athen tok vi Buss X94  (3,20€)til Syntagmaplassen, siden metroen mellom flyplssen og sentrum var stengt. Vi traff et hyggelig par på bussen som skulle bo på det samme hotellet som oss, så vi hang oss på dem gjennom gatene for å finne veien. Det var vel ca 10 min å gå med kofferter før vi var i Atinas street og hotell Attalos (94€). Dette var jo et veldig bra plasert hotell for noen som ikke er kjent i Athen. Så jeg takker de som tipset oss om det. Her bodde vi i tre dager før vi tidlig søndag morgen dro til Kardamili. Planen var å være 4 dager i Kardamili, men da vi kom dit bøtta det ned og var veldig kaldt i forhold til Aten, som hadde godt over tyve grader hver dag vi var der. Så vi endte opp med 2 dager i Kardamili  og 6 i Athen. Min datter på 17 elsket Athen fra 1. stund, og strittet i mot mot i det hele tatt å dra til Kardamili. Men mor var bestemt og sa at det var derfor vi hadde tatt denne turen, og Kardamili skulle jeg se og oppleve :-) Vår 1. dag i Kardamili fikk vi ikke tatt noen bilder da det regna så mye at det var bare å glemme å ta frem kamera. Men jeg fikk tatt masse bilder dag 2 :-) før det igjen begynte å regne. Jeg elsket Kardamili selv om nesten alt var stengt så tidlig. De starter vist ikke sesongen før helt i slutten av April. Det var kun en kafe som var åpen og der var vi meste parten av den 1. dagen da det regnet sånn, men det var helt ok, da det tydligvis var samlinsplassen både for unge og gamle. Jeg likte godt å ta bussen mellom Athen og Kardamili da man fikk sett veldig mye. Et imponerende og majestetisk landskap, med nye bebyggelser å se hele veien. Anbefaler den turen. Gikk veldig greit å ta buss til Kalamata  og Taxi videre (35€). Når vi reiste tilbake til Athen tok vi buss begge strekningene.
Restene etter den store brannen for to år siden gjorde et sterkt inntrykk. Enorme områder må det ha vært.  Dette var bare en kort intro, jeg vil skrive mer etterhvert som jeg legger inn bilder :-)

Bilde 1. På vei opp mot Akropolis tidlig om formiddagen
Bilde 2. Trapp ved Monastiraki på vei mot kafegatene ved Thseio
Bilde 3. Anafiotika
8
Denne har jeg notert flittig fra til min tur til Athen: :flower:

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/17/532819.html

Athen

For mange er den greske hovedstaden et nødvendig og stressende stoppested på vei til og fra øyene. Man ender ofte opp i de kjente turiststrøkene, mellom taverna-innkastere, tiggende sigøynerbarn og butikker som selger falske t-skjorter og kopier av antikke vaser.  

Rundt hjørnet

Men man skal ikke langt unna for å finne et annet og mer autentisk Aten. Noen ganger er det nok å runde et par hjørner.

Ta utgangspunkt i Plaka, hvor du fra Taverna Akropoli kan snike deg rundt ruinene opp mot Dioskouron og deretter ta til høyre inn Polygnotou.

Like etter er du på en fredelig, gruslagt sti mellom Akropolis og den romerske agora. Nyt utsikten mot et tempel, en kirke, et observatorium og fin natur. Midt i millionbyen hører du fuglekvitter, ikke billarm.

Piknik
Det går flere stier opp skråningen mot Areopagos, der du kan ta med mat og ha piknik. Eller bare nyte en fredelig spasertur til kafélivet i bydelen Thissio.

Byen er beryktet for veistøv og trafikk, men har flere grønne lunger. Areopagos-høyden, kjent både som antikkens «rettssal» og fra apostelen Paulus' kristningsferd, gir flott utsikt over byen.

Det samme gjelder høydene Pnyx og Filopappo.

Skjult skatt
Også i shoppingøyemed har den besøkende mye å hente på å unngå turistfellene Plaka, Monastiraki og Ermou - sistnevnte for øvrig en av de dyreste handlegatene i verden.
Hvorfor ikke heller ta en buss- eller metrotur et stykke nordover fra Omonia? Når du kommer forbi Arkeologisk museum og Areos-parken, fylles Patission (også kjent som 28. oktober) med kjente kjedebutikker og et digert Hondos-varehus. Pluss en bråte små, uavhengige klesbutikker som til sammen tilbyr et stort spekter av trendy, men rimelige klær til hverdag og fest.

Grønn lunge
Når du kommer opp til Marks & Spencer, tar du halvt høyre og 200 meter seinere oppdager du en annen skjult skatt.

Den tidligere trafikkerte bulevarden ved navn Fokìonos Negri er i dag en langstrakt, grønn lunge med skyggefulle trær, fontener, blomster, kafeer, tavernaer og barer.

Mens barna leker i det bilfrie miljøet og afrikanske selgere falbyr sine varer på små tepper, kan du nyte lunsjen og se pene damer gå forbi med sine velfriserte hunder i bånd.

Én km mat
Og når du er lei loppemarkedet i Monastiraki, er det kanskje på høy tid å oppleve et ekte atensk gatemarked?

Lørdager kan du ta trikken sørover fra Syntagma-plassen, og gå av på stoppested Kassomouli. Mellom arbeiderklassens leilighetsblokker ligger to kryssende gater fulle av boder som selger alt fra gardiner til plastbøtter.

Men først og fremst er dette et matmarked på sikkert en kilometers lengde der selgerne roper ut sine tilbud på råvarer vi bare kan drømme om å finne på norske torg.

Annerledes
Kjøp med deg hjem honning, oliven, nøtter og urter - til andre priser enn på turistmarkedene.

Du får du en helt annen opplevelse på en restaurant full av lokale grekere enn på turisttaverna i Plaka.

Vi tok T-banen til stasjonen Ambelokipi som ligger på bulevarden Alexandras. Den har mange internasjonale spise- og drikkesteder, deriblant Atens eget mikrobryggeri, Craft, som serverer øl i toppklasse i stilige omgivelser.

Men opp i en sidegate ligger den kretiske tavernaen Raeti, der turister er så sjelden vare at det er du som blir attraksjonen. Her serveres topp mat til lave priser, med et livlig lokalt klientell.

Helt gresk
Og - syretesten på at stedet er lokalt - ingen i familiebedriften snakker noe annet enn gresk.

Slik fortsetter det. Natteliv, severdigheter, spisesteder, butikker - med litt forhåndskunnskap og eventyrlyst finner du de stedene hvor atenerne selv ferdes. Og der vil du oppdage et annet og bedre Aten


MARKED: Syngrou-markedet har det meste av mat, som selges til greske arbeidsklassepriser.
Foto: Leiv Gunnar Lie

Tips utenfor allfarvei
Generelt
• Kjøp dagskort på metroen. For bare tre euro får du fri
benyttelse av all offentlig transport i 24 timer. Både metro,
trikk og buss fungerer glimrende i Aten.
• I ukeavisa Atens News får du gode tips til spisesteder og
severdigheter i Aten.
• Ha med lommeparlør. På de mest lokale stedene kan du ikke
regne med at alle snakker engelsk.
• Unngå august når halve Aten er på ferie og mange lokale
steder er stengt.
• Invester i et skikkelig bykart. De fleste turistkartene
dekker bare sentrumskjernen.

Kafé- og uteliv • Thissìo: Rett vest for Plaka. Både gågata Apostoli Pavlou og
sidegatene er fylt av trendy kafeer.
• Iraklio: Stoppested langt nord på Pireus-banen, ved stasjonen
ligger fullt av trendy kafeer og gode restauranter.
• Psirri, spesielt området rundt Iroon-plassen, er livlig både
dag og natt. Også Gazi er blitt et hett område nattetid.
• Men det aller nyeste området i utvikling er Metaxourgiou,
sørvest for Omonia, der turister tidligere er blitt advart mot
å gå.

Spisesteder
• O Tzitzikas ki o Mermigas, Mitropoleos 12-14. Tøft interiør
og knallgod mat, deriblant spesialiteter fra Santorini og
Chios.
• Kuzina: Moderne gresk mat
i ultrastilige omgivelser. Adressen er Adrianou 9, Thissìo.
• Dakos: Moderne kretisk, aldeles himmelske smaker. Tsakaloff
6, Kolonaki.

Severdigheter
• Hellenic Cosmos: Reis tilbake til antikken i 3D-film.
Adressen er Pireos 254, i bydelen Tavros.
• Herakleion Visual Art, Herakleidon 16. Et lite museum midt i
Thissìos kaféstrøk, med blant annet M. C. Eschers tegninger.
• Proto Nekrotafio, «Den første kirkegård», er en nydelig
gravlund med flotte skulpturer der skuespilleren Melina
Mercouri og andre notabiliteter ligger. Adresse
Anapafseos/Trivonianou i bydelen Mets.
• Planitario: Syngrou 387, Palio Faliro. Verdens største
digitale planetarium.
9
Reisetips og spørsmål / Kunsten å reise
31. Mar 09, 09:00:08
Kunsten å reise

Mange tror at når man bare har penger og en god guide i lommen, så kan man reise. Slik er det ikke. Å reise er en kunst.

Nina Skurtveit
nina.skurtveit@nrk.noPublisert 21.12.2006 11:10.

http://www.nrk.no/programmer/radio/kunstreisen/1.1531426



På en måte kan man, til og med sovende, komme seg igjennom et godt stykke av verden - som utallige engelske ladies og lorder gjør det, liggende bakover i vognene sine - uten å ha gjort annet enn å kaste bort både tid og penger, og uten utbytte for livet....Men dét er ikke å reise, akkurat som det å fiske med tomt agn ikke er å fiske - man må ha agn på kroken.

Første hemmelighet
For det å reise er en vanskelig kunst. Men forstå meg rett. Jeg sier ikke dette, som om jeg selv trodde at jeg behersket denne kunsten. Og at jeg derfor kan opptre som en lærer for mine lesere - tvertimot. Jeg som skriver dette har riktignok i snart 40 år - og faktisk hele tre og tyve ganger - streifet gjennom de aller fleste europeiske land, og i tillegg litt av Asia og Afrika, fra Nordkapp til Kataraktene og fra Bayeux til Dødehavet på lengre eller kortere studiereiser. Og likevel må jeg til min skam bekjenne at jeg ennå ikke kan kunsten: Men så mye har jeg ihvertfall lært - at det er en kunst. Det er ikke særlig mye, men likevel noe. Men hva denne kunsten egentlig består i, har det vært vanskelig å tilegne seg. Det jeg til tross for dette har lært og erfart i alle disse årene, skal jeg imidlertid forsøke å kramme ned.

\"Livet er en reise\", sier et gammelt ord, og reisens kunst har virkelig noe felles med livets kunst, ikke minst dette, at den som reiser - som det kalles - "for fornøyelsens skyld" - vanligvis har minst fornøyelse og minst utbytte av den. Ja, det er med reisen som med livet: de må begge ha et mål - det er den første hemmelighet når det gjelder kunsten å reise....

Andre hemmelighet
Men én ting er målet. Det er avgjørende for å kunne reise med glede og forståelse, men ikke tilstrekkelig. For det middel man må tilegne seg for å nå dette målet, er frihet og selvstendighet, indre som ytre. Og det oppnås ikke strakt og lett.

Man er ikke fri hvis man ergrer seg over et hvert uhell man har på reisen eller over dumheter man selv eller andre begår - eller hvis man lar seg imponere av den første og den beste kelner eller hotellvert, o.lign. For er man fri, da vet man å heve seg over slikt, og det uten å bryte med innarbeidede konvensjoner og skikker. Men da må man vite noe om disse konvensjonene og skikkene, og det betyr at vi har "agn på kroken". Man bør, ihvertfall til en viss grad, beherske språkene i de landene man besøker, særlig om man ønsker å reise med glede og forståelse. Men det gjelder ikke bare talespråket - også det "språket" som angår landenes natur og folkeliv, deres historie, litteratur og kulturmonumenter, bør man beherske. For ellers kan man risikere å bli slave av de situasjoner man kommer opp i og av de mennesker man tilfeldig støter på. Og da er man ikke fri....

For én av reiselivets største velsignelser er å kunne finne alt det som interesserer en i det land man besøker, uten å være avhengig av uvitende og trivielle guider - bare ved hjelp av et kart og gode kunnskaper (evt. gode reisebøker). Jeg kjenner ingen større fornøyelse enn den å gå ut i en fremmed by med et kart i hånden og uendeligheter av tid foran seg for å oppleve byens liv og merkverdigheter. Og jeg vet ikke om noe kjedeligere enn etterpå å måtte erge seg over at man ikke så viktige monumenter fordi man ikke ante at de fantes.

Men dette krever for det første god tid slik at man slipper å halse fra det ene monument til det andre uten å få anledning til å kunne hvile ordentlig ut. Jeg kjenner neppe ulykkeligere vesener enn disse reisende som skal se Paris eller Roma på noen få dager, og som reiser fra disse byene mer tåkede i hodet enn da de kom dit, fordi de ikke har hatt tid til å fordøye alle inntrykkene.

Men det krever også at man har gjort alvorlige forberedende studier: for den andre hemmelighet er at man skal komme til et sted for første gang som om man kom der for andre gang. Man skal ikke først høre tale om det man ser når man er der - man skal gjenkjenne dem når man ser dem for første gang. Vel å merke - gjenkjenne dem, ikke som isolerte fenomener, men som gamle venner i deres organiske, naturbetingede og historiske sammenheng med omgivelsene.

For kunsten består i at man straks kan slå ned på det sentrale i et land eller en kultur, for ellers spiller man tid på ubetydeligheter. Man må vite hva som er viktig, både når det gjelder kulturlivet og monumenter, for å unngå å sveve på måfå blant periferiens tilfeldigheter. For da blir man trett lenge før man har sett noe som helst viktig.

Tredje hemmelighet

Det er nemlig forutsetningen for å kunne assimilere seg med de nye omgivelsene, og i assimilasjonen ligger reiselivets tredje hemmelighet. For det er forutsetningen for å kunne leve seg sympatisk inn i det fremmede - tenke som romerne i Roma. Da vil man etterhvert få den forståelse og sympati for det fremmede som er alle reisers egentlige hensikt. Men da må man være elastisk nok til at man - akkurat som kroppen - støter bort alle de stoffene som er ufruktbare og skadelige, og tilegner seg de som er gagnlige og forvandle dem til kjøtt av sitt kjøtt og blod av sitt blod. Makter man ikke dette, bør man heller være hjemme. For da vil reisen bli ufordøyet - en eneste lang kjede av ergelser. For irriterer man seg over sen servering og altfor mye olje i maten i Italia fremfor å glede seg over natur og kultur, og vil man heller spise røkepølse og drikke akevitt når man er i Napoli, og drikke Caprivin og spise artisjokker på Nordkapp, da vil reisen nødvendigvis bli en skuffelse. Man søker ikke skulpturer på Island eller sagaromantikk i Athen. Men det er mange som - om de er oppriktige - vil måtte tilstå at reisen var en skuffelse på grunn av manglende åndselastisitet og assimilasjonsevne.

Fjerde hemmelighet
Den egenskap som er avgjørende for å oppnå dette er - og det er reiselivets fjerde hemmelighet - fordringsløshet....Man må kunne ta til takke med tingene slik de nå engang er, og forsøke å gjøre det beste ut av dem. Og man må kunne tåle litt ondt, og ikke kreve hjemmets bekvemmeligheter og vaner. For det er jo akkurat dem man forsaker for å kunne motta alt det nye man kan erfare på en reise. Og likevel - hvor vanlig er det ikke at nordmenn i utlandet klumper seg sammen til en masse slik at de kan være sikker på at de ikke lærer noe som helst om de fremmede menneskene og omgivelsene de har reist til. De som gjør dette, lærer aldri kunsten å reise. Vil man ha alt der ute i det fremmede, som man har det her hjemme, så bør man heller bli hjemme.

Siste hemmelighet
Det kan være anstrengende å reise, så hvorfor reiser man egentlig? Ja, av en eneste grunn - fordi man langt sikrere og hurtigere enn hjemme lærer - og det er reiselivets siste hemmelighet - humanitet og uselviskhet. For dette er nemlig reisens egentlige mål. For på en reise kan man - hva Goethe kaller - "leve gjennom å betrakte", for man dras ikke inn som aktiv deltager i alle dagliglivets småligheter og detaljer, og det gjør at man får et friere og videre syn på livet. For ute er man ikke et navn, men bare et hotellnummer blant uendelig mange. Man tar ikke særlig hensyn til ens stilling eller fortrinn; og man kan ikke påberope seg noen særrettigheter. Derfor må man lære seg å oppfatte alt ikke fra sitt eget, men fra de andres, fra de fremmedes standpunkt - og bøye seg for og rette seg etter de gitte forhold. Man lærer å føle seg liten, og derfor vokser man seg større. Det eneste som gir fortrinn er penger, og derfor bør man ikke ha for mange av dem. Det gjelder på reiser det Friedrich Schiller sier om krigen:

Da tritt kein Anderen für ihn ein,

Auf sich selber steht er da ganz allein!

Denne herlige, befriende følelsen fører faktisk til at ens egen medfødte egoisme begynner å slå sprekker. For man begynner å betrakte alt og alle med sympati, og man oppdager at våre tilfeldige vaner og konvensjoner, som vi tror er urokkelige som naturen selv, ofte bare er en gammel, inngrodd slendrian som man andre steder for lengst er vokset fra. Det er dette som gjør at det å reise - hvis man tar disse hemmelighetene alvorlig - holder ens sinn ungt og fritt selv oppe i den grå alderdom. Det er reiselivets store velsignelse....

Kort sagt: fri og fordringsløs, men vel forberedt og med et våkent øye for en tid å kunne gå opp i det nye, fremmede og dermed tilegne seg det og omsette inntrykkene i et friere, større og mer humant syn på livet og menneskene også innenfor de hjemlige forhold. Dette kan man vanskelig tilegne seg om man bare blir hjemme. Men fruktene av reisen skal man bruke når man kommer hjem. Da får reisen også betydning for livet.
10
Her er en trøste link til de som var skuffet over  fredagsmagasinet dekning om de greske øyer:

http://www.greek-islands.us/

Jeg koser meg ihvertfall  :flower: Han er selv greker og har reist utrolig mye i Hellas. Jeg synes han skriver på en herlig måte :-)

\"Hello! My name is Panagiotis and I\'ll be your guide to the Greek Islands. If you decide to follow me I will help you discover the beauty of the Greek islands and maybe make you fall in love with them and decide to explore them further!

Before you make up your mind let me tell you a few things about myself so that you can get to know me better. I am 37 years old and I got married two years ago in Santorini, the Greek Cycladic island. I was born and raised in Athens, my father is from Lesvos and my mother from Heraklio. After I entered the university in Rethymno Crete, the largest island of Greece, I moved there for four years to complete my studies and then I returned back to Athens. Both my parents are extremely proud to be Greeks, which resulted in my traveling since I was an infant to them.

I have visited all of the islands at least once, some of them maybe twice and Crete more than 10 times. Every year I visit one or sometimes even two Greek islands in the summer. I\'m a high-school teacher, which means that my holidays last about 2 months each year, giving me more than enough time to plan and visit the islands I want to visit\".
14
Data og foto / Acer One
05. Mar 09, 16:13:31
Har kjøpt meg reise Pc i dag: :cheers: 900 gr  :cheers:
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97232
Har kjøpt med eksta harddisk som ser ut som en liten lommebok og ekstra batteri som varer i 6 timer.

Får den om 3 dager:)

Noen som har prøvd den?

Test:
http://www.dagensit.no/article1423558.ece?jgo=c_current&WT.svl=article_image
15
Rhodos / Direkte fra Rygge til Rhodos
05. Mar 09, 08:23:59
Jeg fant en reklame som kan være noe for de som ønsker charter til Rhodos:
http://ving.no/webfiles/siteid3/newsletter2009/090305_nl.html
16
Kykladene / Kykladene
28. Feb 09, 14:57:45
http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=kykaderne&p=1&r=1&cid=176081

Jeg har akkurat lest denne lille boken om Kykadene  kr 155,-. Tittelen er veldig missvisende, da man kan få inntrykk av at den bare tar for seg Santorini, Naxos og Ios. Alle de andre øyene er her også. Dette er den beste boken jeg har lest om Kykadene, og den blir med i sekken på årets loffetur:) Den kom ut i 2007. Andre opplysninger jeg vil ha med har jeg klippet og limt fra nettet og skriver ut. Er jo viktig å reise så lett som mulig;)

Om linken ikke skulle funke så søk på haugenbok.no og \"Kykladerne\" (dansk tittel).
17
Mat og drikke / En hyllest til Ouzo
27. Feb 09, 08:34:24
http://wwk.kathimerini.gr/kath/entheta/extra/AthensPlus/13-06-2008.pdf

Summer musings
over a glass of ouzo


BY MEROPI PAPADOPOULOU
Ice tinkling in a glass of ouzo is the      
quintessence of summer in
Greece, to be enjoyed while sitting
at a table by the sea after a swim,
beneath a shady pine tree against
a background hum of cicadas, or
by a pool at sunset.
A drink for all hours and all
places whenever an aperitif is in
order, always before the main
meal, a fact that is
sometimes forgotten.
It is no substitute
for wine or
beer and is not to
be drunk at the
lunch or dinner table. It is supposed
to whet the appetite, awaken
the senses and prepare you for
the main meal. One exception to
the rule is when the "meal" consists
of small dishes of mezedhes,
in which case ouzo can be the
piece de resistance.
In the most unorthodox places.
At the beach, from a cooler
containing ice, cold water, glasses,
a lemon and a knife to dig shellfish
out of the rocks, for a minimalist
hors d\'oeuvre.
On the kitchen bench-top as
cooking time draws to a close, as
a break before setting the table.
On a garden wall, on the roof,
anywhere with a view.At a little
table on the balcony, by the pool,
on an inflatable boat anchored
somewhere at sunset.
At small cafes in harbors or in
squares hidden away in the
middle of towns and villages.
Ideal for unexpected guests.
As you prefer. With ice,
with water, straight,
straight cold, it goes with
anything. Keep a bottle
in the refrigerator. Ice
cubes should be very hard
so as not to melt too quickly
and kept in an insulated
ice-bucket. Water
should also be well cooled
and served in a glass
carafe, not a plastic bottle.
Ouzo is an aromatic drink;
its aroma is half the pleasure,
so avoid small glasses
that don\'t allow it to
breathe. Our suggestion is
to serve it in tall glasses,
like champagne glasses.
Choose the simplest glass
with a wide mouth and a
stem so the hand does not
warm the ouzo. It should
be drunk in small sips, slowly.
One glass should last a while,
to allow time for conversation,
jokes and flirting.
As a particularly aromatic drink
with a high alcohol content and
an aggressive taste, it calls for
mezedhes of similar mettle.
Archetypal: A tomato cut in
quarters and a small crisp cucumber,
sprinkled with salt, two
olives, a piece of tangy kaseri
cheese and a slice of bread.
Seafood: Plump shellfish and
octopus grilled over charcoal.
Fish: Salted sardines, anchovies
and any kind of salted or smoked
fish. Fresh anchovies marinated in
vinegar and fresh sardines salted
for 12 hours as is common on Mytilene.
Sardines grilled over charcoal,
sprinkled with coarse salt.
Vegetables: Fried courgettes
and aubergines with tzatziki.
Roasted capsicum with garlic
and vinegar and all pickled vegetables,
such as capers and okra.
Salads: Home-made taramosalata,
melitzanosalata with a
smoky flavor - like grandmother
used to make, without mayonnaise!
Cheeses: Sharp cheeses such as
kopanisti from the islands, traditional
kaseri or a home-made tyrokafteri
made by beating together
sharp feta, hot green peppers,
a little oil and vinegar.
Double-baked wholemeal bread
rusks and (preferably home-made)
fresh bread.
Olives, olives, olives!
For a more in-depth study of the
subject, delve into the (Greek language)
book "Deipnosofistis"
(Ikaros Publications) and see page
21 for the best thing ever written
about ouzo, titled "The Discipline
of Debauchery."
18
Transport / Rutetider båt
26. Feb 09, 12:30:51
Her var en ok link:) lett å forstå...

www.openseas.gr
19
Hei nå kan man bestille 2009 utgaven av Greek Island Hopping på haugen bok, med levering i April. Pris 199,-


http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=Greek%20Island%20Hopping%20&p=1&r=1&cid=195868

Og for dere svensker:
Boken i 2009 års upplaga finns att köpa på svenska hemsidor nu. Priset är 195 Sek inklusive frakt. Går bra att betala med visakort. Länk

http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=1052411&o=sort_lager

Og den har ennå ikke kommet :(
20
Hei alle sammen
Endelig vinterferie og god tid til å drømme og planlegge sommerens loffetur.  :cheers:
Jeg har et stort ønske om å oppleve Amorgos :love5: . Så prøver jeg å finne andre drømmesteder i Kykladene jeg har lyst å se. Og må si at Sifnos virker veldig fristende.... lurer litt på hvordan jeg skal klare å kombinere de to :blackeye: . de ligger jo i hver sin ende ser det ut til :drunken:
Bør vi kanskje først reise til Naxos ta en dag eller to der, så videre til Amorgos og være der en ukes tid før man på ett eller annet vis må komme seg mot Sifnos, men via hva? Via Paros og et par dager på antiparos før man tar båt til Sifnos? Vi har jo ganske god tid 18 juni til 9 juli:) Marita som jeg skal reise med har aldri vært ute å reist så dette blir stort, men hun overlater all planlegging og avgjørelser til meg sier hun. Alt blir et eventyr for henne sier hun:)! Eller bør vi begynne i andre enden og dra direkte mot Sifnos fra Pireus? Hmmm
21
Hvordan klare seg kun med håndbagasje?

http://www.aftenposten.no/reise/article1733994.ece


I år har jeg virkelig planer om å klare meg med minimalt med bagasje:)

Dette er en kortversjon av pakkelisten til Doug Dyment, mannen bak nettstedet Onebag.com. Jeg har faktisk klart å halvere den. Mitt problem er toalettsaker, jeg skulle gjerne hatt 5 kilo bare her :blackeye: Men hadde jeg klart å gjennomføre denne listen under hadde jeg blitt storfornøyd med meg selv :cheese:

Bikini
Sort bluse
Hvit bluse
2 skjørt
Shorts
3 lette topper til shortsen
5 truser
 sarong
Et par pensko
Sandaler
Skulderveske eller liten ryggsekk
Pose til skittentøy
Lommelykt
Swiss Army Knife eller lignende
Plastposer
Tannbørste og tannkrem
Hårbørste
Deodorant
Neglesaks
Lettvekt-håndkle
Universalpropp til vasken
Vaskepulver
Klessnor
Toalettpapir
Insektspray
Solkrem
Solbriller
Skrivesaker
Kart, guidebøker, nødvendige kort og telefonnumre
Lesestoff
Pass
Billetter
Betalingskort og penger
Kamera med tilbehør
Mobil med lader
22
Reisetips og spørsmål / Hvor i Athen
30. Jan 09, 14:03:39
Hei nå skal vi jo mer en bare overnatte i Athen. Så hvilken bydel er best å bo i? Søker på Hotels.com for å finne billige men koselige hotell. Vil jeg bo ved Syntagma? Er det det beste? Plaka? Monastiraki  eller hva det heter? er alle disse tre ok? Vil gjerne ha det mest mulig koselig, samtidig som det er sentralt. Foreløpig har jeg funnet to etter tips her inne. Men mitt spørsmål går altså på bydel og kos:) Jeg kan ingenting om Athen, men min datter vil gjerne se den + shoppe, og jeg elsker cafè livet og sitte å se på mennesker. Vi må jo også få med oss noen få viktige serverdigheter også. (Men jeg må jo inrømme at jeg gleder meg mest til jeg sitter på bussen til Kardamilli:)). Selv har jeg jo vært i Athen flere ganger, men bare mens jeg venter på neste båt ut til øyene;)
Hotels.com kan man jo plotte inn kjennemerker man vil bo i nærheten av, men da må jeg jo vite hva jeg skal velge som kjennemerke... forslag?

Monastiraki  med marked høres jo bra ut? Noen kjente greier i nærheten der som jeg kan plotte inn i søke guiden?
23
Hei jeg sliter med å finne noe fly til Athen eller Kalamata i påsken 2009. :hello2:

Billigste jeg har funnet så langt er med Norwegian for meg og min datter på 17. kr 8010,-   Dette var fra Rygge til Athen.
Jeg kan reise fra:
-Sandfjord
-Oslo           :cheer:
-Rygge
Tidligste avreise vi kan ta er 2. april og vi må senest være hjemme 13. april pga skole. Ønske er å komme til Kardamili via kalamata.
Charter er ikke startet så tidlig så vidt jeg kan finne ut av.
jeg fant ut at det var fly via dusseldorf eller munchen, men har foreløpig ikke funnet noen fly med priser. Søkte på Oslo lufthavn og hvilke ruter de hadde.
Ellers så kan vi reise til Athen og ta buss derfra.   :flower:
Problemet ser ut til å være at man ikke har startet med flyvninger så tidlig.


                                           :hello2:
24
Hei, da har jeg endelig funnet ut hvordan jeg får inn  personlig bilde:-) men om jeg vil skifte ut navnet Amalie med mitt virkelige navn, Gro... Hvordan gjør jeg dette?  Dette for å unngå forvirring, siden jeg mange ganger har skrevet hilsen Gro.
25
Hei igjen alle sammen.  :flower:
Da nærmer det seg sommer og avreise Hellas. I år reiser jeg ikke alene, men med kjæreste. Dette er jo koselig, men det har resultert med at vi starter med en uke på Kreta i stedet for Naxos. Vi reiser til Athen 26. juni, og videre til Chania samme dag. Planen er nå å møte venner både av meg og han som er der nede samtidig som oss. Hans venner bor i Agia marina og mine venner bor i nærheten av Rethymnon, så hvor skal vi bo? Lurer på å ta tre dager i nærheten av Chania først, og så to tre dager i nærheten av Rethymnon.  Det jeg lurer på er om det er noen koselige fiskelandsbyer i disse to områdene, slik at vi om kvelden kan ta buss eller taxi for å møte våre venner til middag. Jeg ønsker ikke å bo et sted der det bare er masse hoteller på begge siden av en motorvei (dårlig minne...)! Jeg ønsker en koselig landsby med noen ekte kretiske restauranter. Om vi ikke er lei av Kreta etter dette så kan jeg tenke meg noen dager i Paleochora, som nok ville vært mitt valg om vi ikke måtte planlegge i forhold til hvor de andre bor. :cheers:
26
Hjelp trenger gode råd! zwwhhhhaaaxxxx  Jeg har ikke begynt å tenke på pakking før i kveld... reiser natt til fredag og skal være i Hellas i en mnd. Har lagt frem klærne på senga, selfølgelig alt for mye klær og sko   zxzaxxxxxxxxxx , men det skal jeg bruke tid på å ta vekk noe. Det jeg lurer på er hva man trenger utenom for å bo i en mnd. Jeg er truendes til å ta med duk og telys osv...  cxssssss men hva tar dere andre damer med? Jeg har en stor titan koffert og en dags ryggsekk hvor jeg tenkte jeg skulle ha bøker som kan byttes bort der nede. Første gang jeg ikke reiser Charter og første jeg reiser alene. Skrekk blandet fryd
27
Hilsen fra Hellas / Hilsen fra Hellas:-)
17. Jun 07, 13:23:37
Hei jeg skal hilise fra Svein B som nå sitter på båten fra Pythagorion til Leros. Han har hatt en koselig lunsj i Pythagorion; gresk ommelett. Han hadde et par timer der før fergen gikk videre. Han rapporterer at det er VARMT, men nydelig... HELDIGGRISEN zqr2333222222