Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøpe bolig på Kreta

Started by Pusimal, 29. Aug 15, 12:04:22

Previous topic - Next topic

mouche

Har aldri hørt om budrunder her noe som trolig skyldes at det er lenger mellom kjøperne enn selgerne. Når det gjelder tomter har jeg litt inntrykk av at de fleste selgerne (lokale grunneiere og ofte tomter med flere eiere) her setter en pris og holder seg til den i stor grad mens på hus som selges kan man forhandle i stor grad. Kommer selvfølgelig an på hvor motivert selger er og tenker da på expats som kanskje har mistet en ektefelle og skal flytte "hjem" igjen, folk som ønsker å kjøpe noe annet enten her eller i et annet land osv Prosessen bør kanskje være noe som; Bestemme seg for at man virkelig vil kjøpe noe, definere hva slags hus/leilighet/størrelse/pris osc, finne "sitt" område og reise rundt og snakke med folk, eiendomsmeglere osv En eiendom her kan ha mange forskjellige meglere for lite bruk av eksklusivitet sånn sett etter hva jeg har erfart.  Vær klar over kostnadene som kommer i tillgg ved kjøp av brukt bolig, snakker om 10-12 prosent! Og for all del, få med deg noen bygningskyndige før du gjør en endelig avtale om kjøp!

cirkeline

Vi kjøpte hus på Kreta (Plaka) nå i oktober.  Vi fant et hus gjennom "Dreamcatcher" der megleren er norsk.  Dette har vært en svært positiv erfaring.  Alt har blitt ordnet for oss på en veldig ryddig og god måte.  For dere som ønsker bolig på Kreta bør dere gå inn på siden www.kreta-dream.com, der ligger det masse nyttig informasjon om både boligkjøp og mye annet.

mouche

Gratulerer med kjøp av huset i Plaka! Blir jo litt nysjerrig på akkurat hvor/hvilket hus. Regner med at det er Tore hos Dreamcatcher dere har kjøpt gjennom, og kjenner andre som har kjøpt gjennom ham og alt har fungert bra.
Kom forresten akkurat hjem fra Plaka, reiste på lørdag og da var det et hel....es regnvær der nede!

cirkeline

Takk for det. Vi er veldig fornøyd som fant akkurat det vi ønsket oss.  Det er et 100 år gammelt restaurert murhus.  Gå opp bakken ved siden av butikken til Costas, på toppen går du til høyre, og der ligger det med en svært gjenkjennelig blå port. Slenger med et par skrytebilder  8) 8)

mouche

Ja, helt herlig, og vet godt hvor det er! Og går, eller sykler, ofte i olivenlunden som fremkommer på bildet!

JordmorTove

Vi er i gang med husbygging nå. Kreta eiendom er seriøse utbyggere. De har alt fra arkitekt, arbeidere og advokat. De er totalentreprenører og står da også ansvarlig for hele bygget i etterkant. Så langt er vi fornøyde. Vår erfaring er st det er størst utfordring med å få en god tomt som faktisk er klarert for bygging ( dvs. Avklart målebrev, byggegrenser og hvor mye man kan bygge ut, ferdig klarert fra arkeologisk avdeling mm.).

mouche

Akkurat det med advokat stusset jeg litt over for det er vel en fordel å selv kunne velge sin advokat heller enn å bruke "motpartnes" advokat? FOrøvrig anses Kreta Eiendom som absolutt seriøse og sikkert greit å kunne forholde seg til norske Ellen.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...