Logg inn med Facebook eller Google!

Donoussa

Started by Svein~B, 23. Nov 14, 19:24:37

Previous topic - Next topic

Svein~B

Donoussa er ei lita øy som ligger øst i Kykladene. Øya ligger ganske for seg selv og har få forbindelser med andre øyer. Derfor bør et opphold her legges så tidlig som mulig i ferien. Det er ei øy for fred og ro. Det er lite trafikk, fine strender og ikke stort mer. Det er ei øy med relativt få forbindelser med fastlandet, så hvis du skal fly hjem fra Athen, bør du reise fra Donoussa i god tid, til ei øy med flere forbindelser eller til fastlandet..


Flyplass

Nærmeste flyplass er på Naxos. Det er kun innenriksfly som lander der. Nærmeste flyplass med fly til Norge er på Santorini, men det er bedre forbindelser til Athen enn til Santorini. Hvis du skal fly hjem fra Santorini, må du via ei annen øy, for eksempel Naxos.


Ferjeforbindelser

Donoussa har forbindelse stort sett hver dag med Amorgos, Naxos og Pireus. Det er forbindelse med Schinouss, Iraklia, Paros og Syros 2-3 ganger pr. uke.


Havn

Det er to ferjekaier, den gamle kaien som ligger inne i bukta, nær sentrum og den nye kaien som ligger ute på neset. Det er omtrent 200 meter å gå dit. Det er best å befinne seg på riktig kai når ferja kommer, for den ligger ikke lenge her.


Feriesteder

Hovedbyen på Donoussa kalles Agios Stavros. Den ligger i en bukt på sørkysten av øya. Det er også her havna er.


Bosteder

Det er ikke mye å velge mellom når det gjelder bosteder på Donoussa og dette er en av de få øyer der du kan risikere at det er fullt overalt til og med utenom høysesongen. Derfor bør du være innstilt på i verste fall å tilbringe en natt på stranda. Hvis det ikke er aktuelt, bør du faktisk forhåndsbestille.

Iliovasilema Studios ligger på den andre sida av den lille bukta som havnebyen Agios Stavros ligger ved. Det er også reisebyrå på anlegget og innehaveren pleier alltid å være på kaien ved ferjeankomst. Veien går utenom byen og deretter er det en bratt bakke ned til stranda før det er en liten bakke opp igjen til Iliovasilema. Til fots går du tvers over stranda. Hvis du helst ikke vil gå i den løse sanden går du den veien som går forbi minimarkedet like bak stranda før du går ned til stranda. Deretter går du øverst langs stranda, der er det ganske steinete. Det er restaurant med havutsikt på anlegget. Rommene er svært enkle. Det fins også studios. Det fins en kran med drikkevann vis à vis inngangen.

http://www.iliovasilema-studios.gr


Strender

Donoussa har mange fine strender. To av dem ligger i hver sin vik på sørkysten:

Den første er bystranda i Agios Stavros. Den ligger innerst i den lille bukta og består av fin, lys sand. Det er ingen fasiliteter. Det er noen store trær som kaster skygge nærmest byen. Det er minimarked cirka 200 meter unna. Det er en taverna og en café direkte på stranda og flere ved havna like ved.

Cirka 1,5 kilometer øst for Agios Stavros ligger Kendros. Det går vei dit og du kan velge mellom trapper ned den korteste veien eller å fortsette langs veien som går nesten helt ned til stranda. Stranda består av lys, finkornet sand. Det er ingen fasiliteter. Det er taverna like ved stranda.


Kommunikasjoner

Donoussa har ingen busser og ingen taxier. Det fins verken bil- eller sykkelutleie.


Severdigheter

Den er ingen spesielle severdigheter på Donoussa.


Utflukter

Det går an å ta rutebåten, Express Skopelitis til Koufonissi, Schinoussa eller Iraklia om morgenen og returnere om kvelden.


Kombinasjoner

De øyene som er enklest å kombinere med Donoussa er: Amorgos, Koufonissi, Schinoussa, Heraklia og Naxos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...