Logg inn med Facebook eller Google!

Athen som utgangspunkt for øyloffing.

Started by Svein~B, 04. Oct 14, 19:17:46

Previous topic - Next topic

Svein~B

Athen er nok alt i alt det beste utgangspunktet for øyloffing i Hellas. Det er dit det går flest fly, det går både charterfly og rutefly dit. Det er også til og fra Athen-området det går flest ferjer. Det gir stor frihet når det gjelder reiseruta.

Athens flyplass er stor. Det er en ulempe. Det er langt å gå til terminalbygningen hvis du kommer med et fly som parkerer ved den ytterste piren.

Willma-guiden "Öluffa i Grekland" anbefaler at du reiser rett til Pireus og tar første og beste ferje til den mest avsidesliggende øya som du har mulighet til å rekke den dagen. Jeg kan slutte meg til den anbefalingen. Jeg vil imidlertid anbefale at du først går til et av reisebyråene på flyplassen for å finne ut hvor det går ferjer og kjøpe billett. I Pireus er det nemlig ikke lett å finne fram og lett å bli offer for ivrige selgere om du ikke vet hvor du skal. Hvis du har billetten i hånda derimot, går det greit.


Hvor kan du dra?

Hvis du ankommer midt på dagen, altså at du har tatt et tidlig fly fra Norge, så kan du ta sikte på ettermiddagsferjene. Hvis du lander på ettermiddagen, bør du ta sikte på nattferjene. Det er lurt å sjekke ferjerutene på forhånd på en av søkemotorene på nettet. du bør beregne tre timer fra flyets ankomst til ferjeavgang.

De øyene som er lengst unna, vil som regel være Lesvos, Rhodos og Karpathos. Jeg vil imidlertid ikke anbefale å reise til akkurat de øyene, ikke for at det er noe galt med dem, men fordi dette er øyer som det også går an å fly direkte til. Det kan du gjøre på en annen tur hvis du har lyst til det. Så de mest avsidesliggende øyene er ikke nødvendigvis de øyene som ligger lengst unna, men de øyene som ligger lengst unna som du ikke kan fly direkte til, for eksempel Symi, Tilos, Kalymnos, Leros, Patmos, Astipalea, Amorgos og Koufonissi.


Overnatting eller ikke?

Hvis du kommer om kvelden, for sent til å rekke ei nattferje, må du vurdere å ta en overnatting i Athenområdet. Det går an å tilbringe natta på flyplassen og bare ta en blund i en rolig krok der. Det går busser til Pireus hele natta igjennom. Det som kan være litt plagsomt er stadige høyttalermeldinger om at du må passe på bagasjen.

Det går busser til Pireus hele natta igjennom, hver halvtime. Hvis du skal dra med ei tidlig ferje, kan du som regel gå om bord en time før eller i duge tilfeller enda tidligere. Det kan lønne seg å være ute i god tid hvis du skal reise på dekksplass, for å få en god plass.

Hvis du velger å ta en overnatting, så vil jeg ikke anbefale at du drar til Pireus, dra heller til Athen, til Plakaområdet. I så fall, hvis du først tar en overnatting, bør du ta to, så kan du bruke en dag på å se Athen. Ellers vil jeg heller anbefale at du tar et par netter i Athen på slutten av ferien, men hvis du altså er nødt til å ta én overnatting på begynnelsen av ferien også, så bør du likeså godt ta to. Likevel vil jeg anbefale at du kjøper billetter allerede ved ankomst flyplassen, men da altså til ei ferje den tredje dagen.


Hvordan kommer du deg til Pireus?

Det er hovedsakelig to måter å komme seg fra flyplassen til Pireus på: Buss og metro. Det går selvfølgelig også an å ta taxi hvis du har det veldig travelt, men det koster vesentlig mer og du sparer ikke mye tid på det. Både bussen og metroen bruker omtrent 90 minutter, så i det tidsrommet som metroen går, blir det en smakssak hva du velger.

Metroen går hver halvtime fra 06.30 til 23.30. du må bytte tog på Monastiraki. Der bytter du fra linje 3 til linje 1 - Pireus.

Bussen går hvert 30. minutt eller oftere hele døgnet. De går direkte. Det må nevnes at bussene ikke er av norsk flybuss-standard, de er mer norsk bybuss-standard. du kjøper billett i ei billettluke ute ved busstoppen før du går om bord i bussen. Hvis luka er stengt, kjøper du billett på bussen. Billetten stemples i en automat når du går om bord i bussen.


Å finne fram i Pireus.

Pireus havn er stor, med mange kaier og mange ferjer. Ferjene til de nærmeste øygruppene går fra de kaiene som er nærmest terminalbygningen. Ferjene til øyer som er lenger unna, går fra kaier som er lenger ut. Det går en gratis skyttelbuss fra terminalbygningen til de kaiene der du finner ferjene til Kreta, De nordegeiske øyene og Dodekanesene. Det fins skjermer og lystavler som forteller hvilken ferje som går fra hvilken kai.

Hvis du har kjøpt billetten på forhånd, kan du bare dra rett til ferja og gå om bord. Det er ingen grunn til å dra via terminalbygningen hvis du for eksempel kommer i taxi. Det er langt å gå fra terminalbygningen til den ytterste kaien, der ferjene til Dodekanesene går fra.

Ferjene fra forskjellige rederier ligger side om side, så det hjelper ikke om du ser ei ferje fra samme rederi og tro at da er det derfra alle ferjene fra det rederiet går fra. Den ferja du selv skal med, kan likevel ligge langt unna. Vær ute i god tid.


Andre muligheter enn Pireus.

Det er Pireus som er den største havnebyen i Hellas, blant annet fordi den ligger nærmest Athen. Derfor er det derfra det er flest muligheter. Men den er ikke den eneste havnebyen i Athen-området. Skal du til visse øyer i Kykladene er Rafina eller Lavrio gode alternativer til Pireus. Til noen av øyene er en av de to havnene den eneste muligheten. Hvis du skal til Sporadene, må du til buss til Agios Konstantinos og ferje derfra, eventuelt tog til Volos og ferje derfra.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...