Logg inn med Facebook eller Google!

Quadrocopter

Started by stein, 18. May 12, 13:00:05

Previous topic - Next topic

stein

Lodding

Så kommer et spennende øyeblikk. Jeg skal legge loddetinn på de avmaskerte feltene der jeg skal lodde fast ledninger til batteriet og motorstyringene. Er redd for at lakken skal boble på baksiden. Det går heldigvis bra.


Loddet på kabelen med kontakt til batteriet
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Sammenmontering av ramma

Har nå kommet til det punktet at jeg endelig kan skru sammen de 4 armene og de 2 platene. Skruene er svarte, men jeg har bare blanke skiver. Det går jo ikke. Derfor lakkerer jeg 24 skiver i samme farger som platene. Det er fort gjort, setter fast skivene på maskeringstape og lakkerer med rødt og svart.


Lakkerte skiver

Ramma er skrudd sammen, GoProfestet er på plass, batteriet festet med borrelås fra Biltema og batterikablene loddet. Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til det kommer motorer, propeller, motorstyringer, kontroller, mottaker og batteriovervåker fra DealExtreme. Håper det ikke går altfor lenge.


Ramma er ferdig montert
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Montering av motorer

Jeg har fått tak i M3x8 umbrakoskruer. Perfekt. Men de er blanke. Så skruer og skriver blir lakkert røde og svarte. For sikkerhets skyld legger jeg på en dråpe med Loctite så skruene ikke skal løsne.


Loctite

Det er 4 skruer til hver motor, og jeg drar godt til. En motor som løsner i lufta er nok ikke veldig moro.


Drar godt til

De 4 motorene er type børsteløse outrunners. At de er børsteløse betyr at det er statoren som må ha elektromagnetene og rotoren som må ha permanentmagneter, den forklaringa kan jeg nok bli satt til veggs med. At de er outrunners betyr at rotoren er utvendig. Hele utsiden av motoren roterer. Det er bare en festeplate i bunnen og de innvendige elektromagnetene som står stille. Motorene har typebetegnelse A2212-15-930KV. Jeg vet ikke hva alt betyr, antakelig er 12 antall poler. Så vet jeg at 930KV betyr at motoren roterer med 930 omdreininger/minutt ved 1Volt spenning. 930 er et lite tall som visstnok skal være gunstig for å få lavt turtall på copteret. For at motoren skal virke, må den kobles til en ESC (Electronic Speed Control) som lager et roterende magnetfelt i motoren.


Motorene er montert



Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Elektronikken

Under hver arm monteres en ESC (electronic speed control). Motoren er koblet til den med 3 ledninger. Det er en signalkabel fra kontrolleren til ESCen og ESCen er koblet med fete kabler til spenningsfordeleren.


ESC ytterst på de svarte armene


ESC innerst på de røde armene

Oppå den øvre monteringsplata fester jeg mottakeren og kontrolleren med borrelås. Som det synes på bildet blir det mye kabling. Over her skal jeg feste en liten rund boks etterhvert.


Mottaker og kontroller

Quadrocopteret er ferdig, men det er noe viktig som mangler, propeller. De er på veg fra Kina. Bare å smøre seg med tolmodighet.


Ferdig uten propeller
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Propeller

I dag kom pakka med propeller fra Kina. Monterte og skulle gjøre første test. Holdt godt tak og ga på gass. Kjempe vibrasjoner. Her måtte det balansering til. Og det mye. Lønner seg nok ikke å kjøpe de aller billigste propellene. Da står det bare igjen å lade batteriene og vente på vindstille. Video fra første testflyging kommer, uansett hvordan det måtte ende  :)


Propellene er montert
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Håndfast test

Kollegaen min ville filme en håndfast test. Her er resultatet

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Atle

Du verden for et drag i denne saken da ;) Blir moro å se videre.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

stein

Første og andre testflygingsdag

Navigare necesse est, vivere non est necesse

bengalow

Jösses, det ser nästan ut som att lära sig gå, när man är liten...och inte benen går dit man vill....men övning ger färdighet!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Herlig, Stein! Dette blir bra! Ser fram til fortsettelsen og film av Lillehammer i fugleperspektiv. Jobb i  National Geographics neste?  :D

ofriis


Jeg ser også fram til fortsettelsen, og kjenner misunnelsen gnage i meg; [size=78%]Hvorfor har ikke jeg klart å få til noe slikt?[/size]


Her er forresten en som har laget helikopter, av katten sin.
Unnskyld alle kattevenner på forumet.
Denne katten var altså avgått ved døden og eieren ville kanskje hedre den på denne bisarre måten.
http://www.dagbladet.no/2012/06/04/kultur/kunst/flygende_katt/nederland/21916741/



The farther one travels / The less one knows

lb1bf

Ser forferdelig morsomt ut. Hva har herligheten kostet så langt? Før knuste vinduer og annet? ;)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...