Logg inn med Facebook eller Google!

Bruker dere stativ på bilder fra turene til Hellas

Started by Heidrun, 03. Sep 11, 10:55:06

Previous topic - Next topic

Heidrun

Hei.
Vil slå et slag for stativbruk på turer til Hellas. Og hvis dere bruker Speilrefleks. Ja da vil jeg gjerne anbefale et objektiv som jeg mener er perfekt til landskapsbilder på stativ. Nemlig Sigma sin 150-500 mm. Det har til og med innebygd stabilisator. Så dere kan fint greie å få rimelig stødige bilder selv uten stativ hvis dere er sånn gjennomsnittllig stødig på labben. Her er et bilde tatt med dette objektivet uten stativ. Men hvis dere setter det på et godt stativ. Ja da vil dere få uante muligheter til gode bilder. Kan vel si det blir vanedannende med slike godsaker.
Uansett så er et stativ et must synes jeg når man har tyngre objkektiver eller bilder tatt i dårlig lys. Solnedganger f.eks er noe som påkrever stativ. Samtidig så blir man flinkere til å komposere et bilde når man har kameraet på stativ
Yamas til livet og til

Mikke

Nej, jag använder aldrig eget stativ, men använder murar,stenar,skyltar,etc om det behövs...Undviker att använda blixt så långt det går och då blir det ju längre slutar-tider...
I regel slänger jag runt i den grekiska vardagen med min målade Canon Powershot A650IS, som haver bildstabilisering och som till nöds ryms i en ficka.........Mer sällan tar jag fram den mera spegelreflexliknande "söndagskameran" Canon Powershot SX20IS, som också innehar stabilisering.
Apropeau stativ,så har jag  sett enbenta stativ, som verkar rätt händiga, men som jag ser det så ju mer grejer, ju mindre fotat.....  ;D ;D ;D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Greece-Traveller

29. Nov 11, 19:13:10 #2 Last Edit: 29. Nov 11, 22:44:54 by Greece-Traveller
Dette er tatt med stativ og Sigma 18 - 250 mm fra Lycabettus i september:



Her er de øvrige fra samme kveld:

http://tinyurl.com/42wgc54
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Ole

Jeg har hatt med meg stativ til Hellas noen ganger, men har vel funnet ut at det er for tungvint. Nå gjør jeg heller som Mikke, bruker det man hartilgjengelig. På bildet under brukte jeg en tilhenger som kan sees i høyre kant av bildet.


streamer

Dette bildet er tatt fra taket av hotel Attalos i Athen. Hva som er motivet er vel unødvendig å si. Siden bildet er tatt natterstid ble lukketiden på 1,3 sekunder. Å få et bilde skarpt med så lang lukketid er umulig uten stativ. Et bra ministativ er også et brukbart alternativ hvis en har et bord eller murkant etc. å plassere det på. Eller monopod som faktisk finnes som kombinert monopod/gåstav.

streamer

Jeg må få legge til at jeg i 2006 satt på den samme takterassen. Også da om natten, med et kompaktkamera, og prøvde å ta brukbare bilder av Acropolis. Kom hjem og ble så skuffet over resultatet. Så da ble veien til fotobutikken kort. Innkjøp av speilrefleks og stativ. Innmelding i fotoklubb osv. Etter det har det tatt litt av, diverse fotokurs, 8-10 forskjellige linser i skapet og nettop enda et nytt speilreflekskamera. Rett og slett en glimrende hobby der en alltid har noe nytt å lære

Atle

En pose med ris er og godt og ha om en har med seg speilrefleks i en fotosekk og det er litt plass til overs og en ikke gidder å drasse rundt på stativ. Legg posen hvor du finner et rimeligt godt underlag, steingjerde,biltak etc så er det bare å klaske kameraet oppå hvor det ligger trygt og godt.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

JohnS

Vet du om det funker for et kompaktkamera også Atle?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Atle

Burde nok det, risen former du jo akuratt som du vil. Fordelen med kompakt kamera er jo at du ikke trenger så mye ris :)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Ole

Rispose høres ut som en smart løsning! Bruker man selvøtløseren blir det nok det beste resultatet, for jeg ser for meg litt bevegelse i kameraet når man fyrer av med en rispose under kamera.

Atle

Neida Ole ingen bevegelse der. Snakker ikke om en full rispose men en passelig pose som du fyller selv til passe stramhet. Kamera blir liggende helt stødigt i dette. pluss det beskyter mot skarpe kanter, rette opp horisont +++++++++ :)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Ole

Tenkte egentlig på kompaktkameraet til JohnS da jeg kommenterte. Ser for meg at det kan bli litt bevegelse i det, men det er godt mulig jeg tar feil. Et speilreflekskamera med linse som støtter, ligger helt sikkert meget bra.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...