Logg inn med Facebook eller Google!

Fotokonkurransen 2010 - Småprat, spørsmål og diskusjon

Started by Ole, 23. Feb 10, 09:24:25

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"Liv\"Jeg skjønner ikke logikken rundt det at dere sier \'\'feil kategori\'\'.
Det er jo den som har tatt bldet som må få lov til å legge det inn i den kategori vedkommende ønsker,om vi andre syns det kunne ha passet bedre inn i en annen kategori, så er det da ikke feil for det......
Kan ta bildet til Pjokken som et eks. Hvis det bildet er for han \'\'mitt Hellas\'\', dvs. hans Hellas, hvordan kan andre da si at det er feil?!

Da blir jo avstemningen preget av den enkeltes syn på i hvilken klasse man syns bildet skal være i, og ikke i forhold til selve bildet.

Självklart må man lägga in sina bilder i vilken kategori man vill. Och den som röstar på bilderna tolkar bilden och kategorin som man vill.

 Tolkningar är ju såklart opp till var o en att göra efter eget tycke o smak, det är ju det som är det skojiga i kaksmeten när det gäller bilder o bildspråk tycker jag.

Jag tolkar dock ikke ett barndop som något vardagligt, det var i den kategorin Pjokken lagt in sin bild av dopet.

Sån var det med det, tolka det som du vill  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Liv

Ser nå at jeg skrev feil i forrige innlegg. Jeg mente  å skrive \'\'gresk hverdagsliv\'\' i stedet for \'\'mitt Hellas\'\' da jeg brukte Pjokkens bilde som eks.

Ja, Tommy...alt kan tolkes...  :cheese:

Pjokken

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"filhellener\"Fine bilder er ikke nok synes jeg, dersom de ( etter min mening) er plassert i \"feil\" tråd :-)

Siden det er flere som har snakket om enkeltbilder, og at \"feil tråd\" også er nevnt.  vil jeg og gi HONNØR til et av de bildene
j e g synes var aller FINEST i konkurransen!
I \"Åpen klasse\" hadde det blitt mange poeng fra meg til Pjokkens barnedåpsbilde   :flower:

Jag tänkte likadant när jag såg Pjokkens bild av barndopet, kanonfin bild  :cyclopsani:  , men fel kategori..... Därför blev där ingen röst från mig heller till den bilden.

Dette blir helt feil......

Jeg lever i en Gresk landsby ca 6 måneder i året, hverdagen for
meg er sorger og gleder sammen med mine naboer, og resten av
befolkningen i landsbyen.
Hverdagen består av mange elementer, og på sommerstid er
hverdagen i landsbyen ofte preget av de begivenheter som skjer
utover sommeren.
Det kan være seg forberedelser til bryllup barnedåp osv.. det er
ofte gatefester i forkant av disse begivenhetene.. dette er min
hverdag !!!!

Kanskje de som sier at dette bildet IKKE er tatt i min hverdag
burde sette seg inn i hva en Gresk hverdag er !
Selvfølgelig finnes det grå hverdager også, men det betyr ikke
at feks en dåp stemples som ikke hverdagslig.

Så bildet er i rett kategori !!

filhellener

Quote from: \"Pjokken\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"filhellener\"Fine bilder er ikke nok synes jeg, dersom de ( etter min mening) er plassert i \"feil\" tråd :-)

Siden det er flere som har snakket om enkeltbilder, og at \"feil tråd\" også er nevnt.  vil jeg og gi HONNØR til et av de bildene
j e g synes var aller FINEST i konkurransen!
I \"Åpen klasse\" hadde det blitt mange poeng fra meg til Pjokkens barnedåpsbilde   :flower:

Jag tänkte likadant när jag såg Pjokkens bild av barndopet, kanonfin bild  :cyclopsani:  , men fel kategori..... Därför blev där ingen röst från mig heller till den bilden.

Dette blir helt feil......

Jeg lever i en Gresk landsby ca 6 måneder i året, hverdagen for
meg er sorger og gleder sammen med mine naboer, og resten av
befolkningen i landsbyen.
Hverdagen består av mange elementer, og på sommerstid er
hverdagen i landsbyen ofte preget av de begivenheter som skjer
utover sommeren.
Det kan være seg forberedelser til bryllup barnedåp osv.. det er
ofte gatefester i forkant av disse begivenhetene.. dette er min
hverdag !!!!

Kanskje de som sier at dette bildet IKKE er tatt i min hverdag
burde sette seg inn i hva en Gresk hverdag er !
Selvfølgelig finnes det grå hverdager også, men det betyr ikke
at feks en dåp stemples som ikke hverdagslig.

Så bildet er i rett kategori !!

SELVSAGT skal  d u  ( og alle andre ) bestemme hvilken kalegori som er riktig for deg / dere, Pjokken :-)

Håper du så at jeg understreket at det  ( kun) var m i n mening, og at jeg hadde satt \"feil\" kategori i anførsel :-)

F o r t s a t t mener jeg at selve dåpen er en hellig handling og ikke en del av hverdagen, enten man bor i Hellas, eller ikke,  forberedelser er noe annet.

Det jeg mest ønsket var å si at bildet ditt var fantastisk ffint  :flower:
Kari

Pjokken

Quote from: \"filhellener\"SELVSAGT skal  d u  ( og alle andre ) bestemme hvilken kalegori som er riktig for deg / dere, Pjokken :-)

Håper du så at jeg understreket at det  ( kun) var m i n mening, og at jeg hadde satt \"feil\" kategori i anførsel :-)

F o r t s a t t mener jeg at selve dåpen er en hellig handling og ikke en del av hverdagen, enten man bor i Hellas, eller ikke,  forberedelser er noe annet.

Det jeg mest ønsket var å si at bildet ditt var fantastisk ffint  :flower:

Takk for det.... men vi er fortsatt fundamentalt uenige om dette med
at en hellig handling ikke bør være med i hverdagslivet...
Det du sier er jo at ett bilde tatt av en kirkelig handling ikke har
noe i hverdagslivet å gjøre... for en Greker er dette en naturlig del
av hverdagslivet, og jeg trodde det var Gresk hverdagsliv vi
skulle skildre med bildene i kategorien ?

Liv

Er så enig i dine to innlegg Pjokken.

Når jeg hører begrepet \'\'gresk hverdagsliv\'\', så tenker jeg på det greske livet, som grekerne lever,som ikke har noe med turisme å gjøre.
Der er så absolutt kirkelige handlinger og forberedelser innkludert. Som å bake/lage maten til barnedåpen.....og selve dåpen. Selvfølgelig hører en barnedåp også til festlige begivenheter.
Bilder fra Panegyri/helgenfester hører også med i gresk hverdagsliv etter min oppfatning.

kaka

Èn ting synes ihvertfall sikkert: det var mange som likte bildet ditt fra barnedåpen godt, Pjokken- veldig godt! Det ble høy score selv under \"hverdagsliv\"  :flower: (ikke tenkt for mye på hva det kunne blitt i åpen klasse  :cheese: )

 - Og jeg har fått utvidet min tolkning av hverdagsliv til ikke å måtte være i motsetning til helg/fest (min opprinnelige, umiddelbare tolkning), men til å kunne leses som \"hver dag\" eller , rett og slett: livet.
KariK

Pjokken

Quote from: \"Liv\"Er så enig i dine to innlegg Pjokken.

Når jeg hører begrepet \'\'gresk hverdagsliv\'\', så tenker jeg på det greske livet, som grekerne lever,som ikke har noe med turisme å gjøre.
Der er så absolutt kirkelige handlinger og forberedelser innkludert. Som å bake/lage maten til barnedåpen.....og selve dåpen. Selvfølgelig hører en barnedåp også til festlige begivenheter.
Bilder fra Panegyri/helgenfester hører også med i gresk hverdagsliv etter min oppfatning.

Ikke overaskende er vi helt enige Liv, og det tror jeg skyldes at vi nok
har sett dagliglivet i Hellas nærmere fra innsiden enn de fleste.

Pjokken

Quote from: \"kaka\"Èn ting synes ihvertfall sikkert: det var mange som likte bildet ditt fra barnedåpen godt, Pjokken- veldig godt! Det ble høy score selv under \"hverdagsliv\"  :flower: (ikke tenkt for mye på hva det kunne blitt i åpen klasse  :cheese: )

 - Og jeg har fått utvidet min tolkning av hverdagsliv til ikke å måtte være i motsetning til helg/fest (min opprinnelige, umiddelbare tolkning), men til å kunne leses som \"hver dag\" eller , rett og slett: livet.

Jeg tenker slett ikke på hva bildet kunne fått av poeng hvis det hadde
deltett i åpen klasse. Jeg er opptatt av det jeg absolutt mener er en
feil tolkning av hva Gresk hverdagsliv er.
Din tolkning av at hverdagslivet er livet, syns jeg er ypperlig... og derfor
hører begravelse dåp bryllup panigiri osv med i den kategorien.

Liv

Liker tolkningen din Kaka.....\'\'livet\'\' :-)

Tommy

Jaha där ser man hur olika en bild kan tolkas, å vad som är rätt o fel ligger väl i betraktarens öga  :cyclops:  .

Å vad som sedan är vardag eller ikke är ju en annan femma, å där kan vi också se saken ur olika perspektiv, å det är ju lite spännande o skojigt att se hur det tolkats av deltagarna. Å jag tar mig rätten att tolka kategorin vardag som jag vill, å ville bara förklara min tolkning i sammanhanget, å ikke förta någon att ha en annan tolkning än mig.
 
Himla fin bild som sagt, Pjokken. Det var det hele från mig i detta sammanhang, det handlar ju mest om en skojig fotokonkurrens på forumet  :cyclopsani:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Pjokkens barnedåp-bilde fikk flest poeng av meg i denne kategorien. Nettopp fordi det var et bilde fra LIVET i Hellas! Og for et BLINKSKUDD, fra en slik begivenhet. Mesterlig, rett og slett, Pjokken   :thumbright:
Tett etterfulgt kom Kakas \"mann med fjærkre\" som tidligere nevnt  :D

Det er noe med slike øyeblikksbilder som tiltaler meg veldig. Der skåra Annes gjespende katt høyest hos meg. Jeg tolka det først som om den \"sang\". For mitt indre blikk gaulende til en av cdene på stativet ved siden av, og på eska med \"Do not disturb\", her var det solokonsert  :D  HERLIG!

I Mitt Hellas falt jeg for Riittas bilde og Pjokkens taverna. Stemningsfulle på hver sin måte. Jeg likte også Annema sitt \"kardemommeby\"-bilde. Hvor er det fra?

Ellers var det så mange flotte bilder bilder at jeg måtte strø litt poenger både her og der, bl.a til scooterkjørerne som møtes, Xristinas dameportrett, kakas ugle, presten og co som dro i klokketau m.m

Men noe som undret meg litt i forhold til kategorier, var bildet av dama på steinkulene i Mitt Hellas. Dama var fin hun, men hva har dette med Mitt Hellas å gjøre??? Det forsto jeg ikke helt....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...