Logg inn med Facebook eller Google!

Fotokonkurransen 2009 - Småprat, spørsmål og diskusjon

Started by Ole, 21. Sep 09, 18:02:14

Previous topic - Next topic

Pjokken

Quote from: \"brit\"Jeg har jo ikke spurt om jeg kan legge dem ut på Hellasforum de menneskene jeg har med i konkurransen,....men jeg spør alltid om lov til å ta bildet og da er det ikke nei i deres munn. Min erfaring er at det er veldig stas!  :flower:  :flower:


Tror det er en fornuftig vurdering du gjør deg her Brit, å så lenge disse elementene er tilstede skal ingen ha dårlig samvittighet.

Det Polyanna derimot beskriver er jo ren komersiell utnyttelse av uvitende personer, og det skal slett ikke forekomme, og bør anmeldes.

En annen ting jeg tror vi må tenke litt over i vår mer og mer \"tekniske\" hverdag, er om bildet har sin opprinnelige form, og ikke er forandret underveis til noe helt annet enn det motivet så for seg da bildet ble tatt.

Her er 2 eksempler på bilder tatt ut av den sammenhengen de egentlig ble tatt i, og fremstår nå som \"portrettbilder\".
Her bør vi være veldig forsiktige uten samtykke.

Epicuristen

Kjække kara! Kem dæm e?  :cyclopsani: *Flire*
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Bjørg

Vi har vel alle tatt bilde av mannen med eselet. Om det er ok å legge dette ut på internet,?? Hade jeg vært mannen/dama med eselet og jeg fant meg selv på nettet. hva ville jeg ha sagt /tenkt?? Vet ikke . Men hadde det vært meg i bunad 17 mai på Karl -Johan. Og på Nettet/facebook/ hadde jeg / du likt det???????

Epicuristen

Meg i bunad blir neppe å skje, men det bryr meg egentlig ingenting personlig hva som legges ut av meg. Det legges ut bilder av meg i søk og kav av en hel del folk, og jeg legger i min tur ut bilder av andre folk til tider. Så for meg personlig så gjør det absolutt ingenting, og egentlig tvert imot da jeg syns bilder fra byer/landsbyer uten en sjel i bildet gir meg en følelse som er blanding av niftst (Som i spøkelsesby) og sterilt.

Men uansett. Takk til Pjokken her! Det var da ett meget flaterende bilde du hadde her. Kan jeg \"rappe\" det? :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Heidrun

Quote from: \"Bjørg\"Vi har vel alle tatt bilde av mannen med eselet. Om det er ok å legge dette ut på internet,?? Hade jeg vært mannen/dama med eselet og jeg fant meg selv på nettet. hva ville jeg ha sagt /tenkt?? Vet ikke . Men hadde det vært meg i bunad 17 mai på Karl -Johan. Og på Nettet/facebook/ hadde jeg / du likt det???????

Skal vi alle tenke slik. Ja da kan vi legge kameraet hjemme. det blir i alle tilfeller brukt medvitende eller ikke bilder av personer som man rett og slett ikke kan spørre før man tar bildet. For hvis man skal følge takt og tone. Ja da skal man spørre før man tar et bilde. Og da blir bildet som oftest ødelagt. Spør man før. ja da får man oppstiilte bilder jeg ikke er så gled i. Men man kan si fra etterpå og vise den det gjelder åssen bildet ble.
Og til det å like om et bilde av meg havner i avisen. Ja det kommer ann på situasjonen og bildet. Hvis det blir brukt bilder av meg som portrettbildet i avisen. Ja det vet jeg ikke om jeg ville likt, og derfor kan forlange fjernet. Men hvis bildet er av en slik art at jeg ikke er hovedmotivet i bldet , men en del av helheten. Ja da kan jeg ikke nekte. For da er det ikke bilde av meg det gelder, men situasjonen
Yamas til livet og til

Pjokken

Quote from: \"Epicuristen\"Men uansett. Takk til Pjokken her! Det var da ett meget flaterende bilde du hadde her. Kan jeg \"rappe\" det? :biggrin:

Rapp i vei.

kaka

Her har det etterhvert kommet mange fyldige bidrag til mitt spørsmål (nå mener jeg primært det som viser til lover og regler..)
Jeg tror jeg har skjønt nå at vi egentlig skal ha tillatelse for å legge ut bilde av personer (der de fremkommer tydelig), mens de fleste her likevel vil få lov til å bruke skjønn.
- og det er kanskje det Pjokken har gjort; brukt skjønn (i hvertfall skjønne bilder :toothy4: )
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...