Logg inn med Facebook eller Google!

Hasselnøtter - holdbarhet

Started by xristina, 10. May 09, 12:58:27

Previous topic - Next topic

xristina

Noen som vet om det er problemer å bruke hasselnøtter som har gått ut på datoen?

Tommy

Quote from: \"xristina\"Noen som vet om det er problemer å bruke hasselnøtter som har gått ut på datoen?

Allt som har passerat sista brukbart datum borde det vara problem med, om Hasselnötter utgör undantag vet jag inte, men nötter håller väl ikke i evighet de heller. Har det gått långt över datumet ???
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina

De gikk ut i begynnelsen av mars. Vanligvis sies det at disse datoene er satt altfor strengt, og at matvarer holder mye lenger enn datoen tilsier. Det står jo \"Best før...\" og ikke holdbar til... :-)

Gro

Quote from: \"xristina\"De gikk ut i begynnelsen av mars. Vanligvis sies det at disse datoene er satt altfor strengt, og at matvarer holder mye lenger enn datoen tilsier. Det står jo \"Best før...\" og ikke holdbar til... :-)

Det var jo ikke så lenge siden for en sånn matvare, er det ikke bare å smake på noen da?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

xristina

Jeg er vel ikke den store hasselnøttkjenneren... Har brukt en pakke hasselnøtter og en med mandler i en nøttebunn (med 10 eggehviter) og har ikke lyst til å kaste den. :-) Oppdaget selvsagt etterpå at datoen var gått ut. Har skjært av en liten flik av kanten, og det smaker nøttebunn. Skal lage suksessterte til 17. mai, og tenkte jeg skulle bli ferdig med bunnen i dag...

Admirala

Det går helt fint å bruke dem - og å spise dem!
Du har helt rett i at slike datoer settes med god margin, og \"Best før\" har veeeldig god margin før noe må kastes.
Oljen i hasselnøttene kan harskne, men det skal mye til. Og du hadde smakt det. Lykke til med terten!

Hvis du vil være helt sikker, les dette:
\"Best før"¦\"

Andre matvarer enn lett bedervelige skal merkes med \"Best før"¦\" eller \"Best før utgangen av...\" .

Holdbarhetsmerking av matvarer som ikke er lett bedervelige skal først og fremst gi opplysning om hvor lenge varen holder seg uten å tape kvalitet eller andre spesifikke egenskaper, som for eksempel smak eller vitamininnhold. Hvis det er nødvendig med en bestemt oppbevaringsmåte for at kvaliteten skal holde seg uforandret, skal datoangivelsen følges av en angivelse av oppbevaringsmåte, for eksempel \"oppbevares mørkt\". Lys kan påvirke enkelte produkters kvalitet med hensyn til for eksempel smak og vitamininnhold.

Varer merket med \"Best før....\" - dato kan fortsatt selges/frambys etter at datoen er gått ut dersom varen fremdeles har akseptabel kvalitet. Det er selger som har ansvar for at produktet holder forventet kvalitet.

Oppsummering: Må all mat kastes etter at holdbarhetsdatoen er gått ut? Mat som er merket med \"Siste forbruksdag...\" skal ikke spises etter fastsatt dato. Mat som er merket med \"Best før...\" kan derimot både selges og spises etter fastsatt dato uten risiko for helseskader.
(http://www.tryggmat.net/merking.html)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

xristina

Tusen takk, Admirala - da tar jeg sjansen! Smakte på deigen, og den var det i alle fall ikke noe usmak på... :-)

Tommy

Quote from: \"xristina\"Tusen takk, Admirala - da tar jeg sjansen! Smakte på deigen, og den var det i alle fall ikke noe usmak på... :-)

Det lät gott det där Xristina :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....