Logg inn med Facebook eller Google!

Fotokonkurransen 2007 - Småprat om konkurrransen

Started by Riitta, 01. May 07, 18:19:11

Previous topic - Next topic

Riitta

Tycker också att man skall vara ärlig zxzax
För egen del blir det så,för mina kunskaper och fixa med bilderna är väldigt låga, så det blir som det blir zqr2eeeeeeff

Tror att det finns stor risk att väldigt måga tävlingsbilder i år kommer att vara från Karpathos, efter invationen av medlemmar där i September zwwhhhhaaaxxxx  zqr2eeeeeeff

Riitta

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Jag tycker att vi kan tävla som \'proffsen\' Alla redigeringar är ok bara man talar om vad man gjort, tex: höjt kontrast 15%, minskat färgmättnad 10% beskära, räta upp horisont osv. Förbjudet är att klistra in objekt från andra bilder eller klona bort telefonledningar e.dyl.
Ärlighet är ledord och det kan man väl skriva under på?

//PO

Ärlig är man väl om man följer de regler som sätts opp ?
Jag vill bara att det definieras vad som här menas med manipulerat eller ikke, och sedan så utgår jag från det med de begränsningar och möjligheter jag har med min kamera och min ringa kunskap i hanterande av bildredigering.

Här är en bild som den ser ut oredigerad ;


Och här är den beskuren, och färgmättad ;


Är det vad Ole menar är manipulation enligt regelerna, så är det så.

( fast be mig för fasiken ikke o tala om hur många % den är beskuren, eller färgmättad, jag har för dåliga kunskaper i matematik för att klara av det  zxzaxxxxxxxxxx  )

 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Jo, men missförstå mig rätt, vi behöver inte vara exakta i procent, om vi ändrar kontrasten \"lite\" eller tre % är väl inte hela världen, vad jag är ute efter är principen att tala om vad man gjort med bilden efter bästa förmåga. Och självklart ska reglerna vara satta innan matchen startar.

//PO
-just hemkommen från Simskäla, Åland  zthhhhhhtttttt
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Jo, men missförstå mig rätt, vi behöver inte vara exakta i procent, om vi ändrar kontrasten \"lite\" eller tre % är väl inte hela världen, vad jag är ute efter är principen att tala om vad man gjort med bilden efter bästa förmåga. Och självklart ska reglerna vara satta innan matchen startar.

//PO
-just hemkommen från Simskäla, Åland  zthhhhhhtttttt

Åland, har du varit ute o båtluffat nu igen  :grin: ?

PO, du talar om att du tycker vi skall tala om vad som eventuellt redigerats i en bild.

Jag talar om att jag tycker att det vore bra om det definieras i reglerna vad som här (i forumets fototävling ) menas med bildmanipulation.

I övrigt tycker jag att de regler som satts opp är bra, klara och tydliga, och har inget att invända, det är bara att gratulera Ole till ett bra jobb  :grin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Jeg har gjort en forandring i reglene til fotokonkurransen. I stedet for å bruke betegnelsen \"manipulasjon\", har jeg nå skrevet om regelen. Resultatet ble slik:

Behandling av bildene i bildebehandlingsprogram er lov. Gi en kort og enkel forklaring på hva som er gjort.

Fotokonkurransen nærmer seg med stormskritt! Allerede 1. september kan man begynne å sende inn bilder. Det betyr at reglene må være i boks innen den tid. Hvis noen har kommentarer til reglene, så er det bare å fyre løs...

-POE-

//PO

Tommy

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole


Riitta

Ole, måste man skicka in alla sina tävlingsbilder samtidigt?
Jag har ett par som jag vet att jag vill ha med,men sedan har jag inte bestämt mig riktigt och skall man manipulera en fin bild så tar det ju tid :wink:
Kan tänka mig och skicka ett par omgångar :grin:

Riitta

Tommy

Quote from: \"Riitta\"Ole, måste man skicka in alla sina tävlingsbilder samtidigt?
Jag har ett par som jag vet att jag vill ha med,men sedan har jag inte bestämt mig riktigt och skall man manipulera en fin bild så tar det ju tid :wink:
Kan tänka mig och skicka ett par omgångar :grin:

Riitta


Såja roli nå Riitta, eller uttryckt på svenska, lugn och fin rullgardin  zqr2333222222

Så här står det i reglerna :

- Bilder kan sendes f.o.m. 1. september.
- Siste frist for å sende bilder settes til fredag 12. oktober kl. 12:00.


Det betyder väl att du inom den tidsramen kan sända in bilder i vilken ordning du vill, en och en, eller fler åt gången, om jag har förstått det rätt.

Så manipulera på i lugn o ro du bara  :wink:

Klick, klick, klicketi-klick hälsning Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Fast jag får ju lära mig och manipulera först zxzaxxxxxxxxxx  zqr2eeeeeeff Det är inte så lätt för gamla människor och lära sig så fort zwwhhhhaaaxxxx  zqr2eeeeeeff

Riitta

Tommy

Quote from: \"Riitta\"Fast jag får ju lära mig och manipulera först zxzaxxxxxxxxxx  zqr2eeeeeeff

Riitta

Jag vet nokk va du kan om det kniper  zqr2eeeeeeff
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...