Logg inn med Facebook eller Google!

Athens Airport- Kardamili...Kjøre selv?

Started by filhellener, 01. Apr 16, 19:22:00

Previous topic - Next topic

filhellener

Vi har tenkt på hvor mye tid vi ville spare på å kjøre til Kardamili selv i steden for å bruke buss!
Nå i vår lander flyet vårt allerede kl 11.30, men vi er ikke i Kardamili før ca kl 19.15/ med siste buss fra Kalamata!
Taxi er for dyrt og helt uaktuelt for oss.
Men vi føler oss ikke komfortable med tanken på å skulle kjøre i det uoversiktelige
trafikkbilde vi t r o r det er ??? :-[
At veien er fin, helt til Kalamata, vet vi :)

Kan noen gi litt info, evt "berolige" oss?
Kari

Katherina

Jeg har aldri kjørt selv på motorveien mellom Athen og Korintkanalen, men har tatt taxi flere ganger på denne strekningen. Jeg er vant med å kjøre på motorveiene rundt og inntil Oslo og synes at dette virker vel så hektisk som fra Athen. Men man må selvfølgelig følge med på skilting og legge seg i rette filer. Når det gjelder tempo, kan man legge seg helt til høyre på veiskulderen. Sør for Korintkanalen er det veldig greit å kjøre. Det er flere bommer under veis. Tror at jeg hadde opplevd det å orientere seg, samtidig som man skal følge trafikken som mest utfordrende, biltettheten oppleves som like så stor (større) rundt Oslo. Har fundert på om det kan ha sammenheng med den greske økonomien og at det er dyrt å kjøre på motorveien. Sammenliknet med Norge synes jeg det er lite trafikk på veiene på Peloponnes.

Kabi

Vi har kjørt fra  flyplassen  til Korintkanalen mange ganger, og fra Korint til Kalamata i fjor.  Ifølge sjefen/sjåføren er det ikke noe problem å kjøre motorveien. Vi har aldri kjørt der i rushtiden, men dere slipper nok unna den når dere lander på formiddagen. Følg bare godt med på skiltingen, og ha en del mynter klar til alle bommene ! (Mener å huske at dere må følge skiltene til Elefsina i første omgang, før Korinthos -skiltene dukker opp.)

Ikaros

02. Apr 16, 00:32:28 #3 Last Edit: 02. Apr 16, 00:36:31 by Ikaros
Du sparer mye tid på å leie bil og kjøre selv fra flyplassen i Athen!!! Jeg har selv gjort det mange ganger og ganske enkelt er det også. :)

Følg skiltene fra flyplassen til ELEFSINA og derfra og videre er det bare å følge veien mot Korint og Kalamata. Det er kjempeflotte veier og sist jeg kjørte brukte jeg 4 timer til Paraliaen i Kalamata, hadde to stopp underveis, - og jeg er slettes ingen racerkjører!   :)
Bare ikke rot deg inn i sentrum av Athen!!!!!!  :(

Trafikken på veien er ikke avskrekkende, og spesielt fra Korint mot Kalamata bruker det å være lite trafikk, - til å være så fin motorvei.
Det er imidlertid flusst med bomstasjoner på veien så du må passe på å ha småpenger eller små sedler. Alle bomstasjonene veksler, men der er greit å ikke ha for "store" penger. Prisen du må betale på hver bomstasjon kan variere litt, men du må beregne 2 - 3 euro pr. passering.

God Tur!!!  8)

filhellener

Tusen takk for gode og utfyllende svar, Katherina, Kabi og Ikaros  :)

Vi (les Arne ;)) kjører jo via/gjennom Oslo
og videre både på E6 og E18 uten problem.
- får gruble litt til  :-\
Siden vi har planer om å ha bil det meste av ferien ville det være både fhv billigere og veldig fleksibelt å leie/levere den på flyplassen :)

Men Ikaros, det er et skrekkscenario å havne inne i Athen :o
- er det fort gjort å velge feil retning...? - før vi ser skiltet til Elefsina?
Kari

Kabi

Det er godt skiltet helt fra utkjøringen fra flyplassen.( Dere må ta av fra motorveien for å havne i Aten.) Er dere vant til både Oslotrafikk og E6/18 så går dette utmerket :) Riktig god tur !

Ikaros

ELEFSINA er skiltet og godt merket allerede fra flyplassen!  Dette går utmerket!!!! :D

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...