Logg inn med Facebook eller Google!

Mamma mia, here we go again!

Started by Ingeborgimevind, 05. Feb 09, 10:54:10

Previous topic - Next topic

Ingeborgimevind

Sommerens tokt er avhengig av full klaff  når det gjelder vinden, men er teoretisk full av både mye seiling og muligheter for svai. Vi er i planleggingsfasen nå, og tar gjerne imot tips i forhold til de (foreløpige) rutene vi ser for oss.  :idea:

Meltemien er jo usikkerhetsfaktoren. Vi har tidligere ligget meltemibetinget værfast to døgn på Naxos om høsten, og det blåser ikke mindre om sommeren, så vi vet at det kan medføre ekstra utfordringer.  :bounce:

Utgangspunktet er Alimos/Piraeus. Etter å ha rundet Ak. Sounion planlegger vi å gå nord i passasjen mellom fastlandet og Evia, runde Evia og ut Stenon Trikeri med kurs for Skiathos. Et par dager der, så et par dager på Skopelos, før vi (forhåpentligvis) lenser/slører via Skyra og Kea og tilbake, alt i løpet av to uker.  :compress:

Så til stoppene underveis. Vi regner med å bruke de drøyt 14 timene med dagslys om sommeren til fulle for transportetappene, og da vil legg på 60 - 80 NM være realistiske, med mindre Meltemien spiller opp alt for mye. Rod Heikell omtaler Aliverion (Karastos) på Evia som et betagende og vennlig sted, stort sett uoppdaget av turismen. Har noen kjennskap til plassen?

Neste stopp blir på svai ved Nisoi Likhades rett vest av Kinaion på nordvesthjørnet av Evia. Ser greit ut, men igjen: er det noen som har vært der?

Så er det Skiathos som blir neste stopp, og der ser det ut til at vi kanskje kan være heldige med kaiplass i byen på ukedagene, men det kan virke som vi kanskje bør søke f. eks. Ormos Koukounaries  og legge oss på svau der så vi slipper unna Mykonoslignende nattlivslyder? Innspill? Resten tar vi på Gefühlen...  :flower:
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

brit

Nattlivslyder på Skiathos er nok avhengi av om dere er der midt i høysesongen. Men nå ligger jo den havna ganske nær discostripa da. Har egentlig ingen erfaring med det....men jeg tror det er et stykke mellom Mykonos og Skiathos.

Anne

Det er jo også et stykke mellom havna og \"discostripa\", men litt trafikk til og fra vil det nok være. Har ikke vært på Mykonos så hva det er snakk om her vet jeg ikke, men synes ikke det er mye støy i havna på Skiathos. Nå skal det legges til at jeg aldri har prøvd å sove der. Vi får titte etter båten da, for jeg tror vi er der når dere kommer. Har du en ca. dato?
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Ingeborgimevind

Mykonos har nok en høyere nattelilvsfaktor i sentrum enn det vi søker, samtidig må jo deler av mannskapet få stettet sine disco-behov, så det er ingen katastrofe om det er litt lyd, liv og røre i Skiathos...

Vi stikker til sjøs fra Alimos den 20. juni, og hvis planene klaffer er vi på Skiathos/Sporadene store deler av uke 26. Velkommen om bord!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

stein

Hei. Bare dager igjen til dere drar? Herlig.
Tror sikkert dere får plass på flytebrygga på Skiathos. Ikkenoe discobråk der.
Ellers tar jeg med et bilde fra Koukounaries der vi fikk plass på innsiden av den lille moloen med en 42\" og en 45\". Så slapp vi å ligge på svai.
På veg ned til Skyros MÅ dere stoppe på Skiropoula. Det er den aller nydeligste bukta vi har vært i på alle disse årene. Se flere bilder på www.viseilerigjen.com . Pass på å gå inn i bukta fra sørvest pga rev.
God tur!
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...