Logg inn med Facebook eller Google!

Flatskjerm tv

Started by Torill, 04. Apr 08, 14:29:32

Previous topic - Next topic

Torill

Vi kjøpte flatskjerm tv for en stund siden,og jeg lurer på en ting. Når vi skal slå av tvn så forsvinner ikke strømmen,selv om vi bruker av/på knappen. Jeg tenker litt på brannfare når det gjelder tv. Jeg for min del drar ut kontakten hver gang,men er det nødvendig tru? Man har jo hørt at man ikke skal slå av tv med fjernkontroll,men når strømmen ikke forsvinner med av/på knappen så undrer jeg litt :cyclops: Er noe annerledes med disse tvapparatene ?
Ingen kan alt - alle kan noe.

Mixelite

Dette var nettopp oppe i et av forbrukerprogrammene på tv... Husker ikke om det var på nrk eller tv2. Produsentene forsvarte det med at brannfaren er så liten... -men hvis det ble et krav fra forbrukerne, så måtte de jo se på om de skulle sette inn skikkelig av/på-knapp igjen. Snakk om å spare penger. Hvor dyrt kan det være å ha en slik knapp?

Det er jo skrekkelig tungvint hvis man skal bak tven for å dra ut kontakten hver gang! Det finnes jo anordninger som kanskje kan gjøre det litt enklere. Kontakt med fjernkontroll som bryter strømmen i kontakten f.eks? Som denne http://webshop.batterystore.no/product/5671/9251/429302/Tr%E5dl%F8s_fjernstyring_startpakke..html
 (De finnes i mange slags utgaver, men det er kanskje ikke noe mindre brannfarlig det? -Sa hun spørrende)

Katta

Det er mulig at du har fått en løsning på problemet ditt nå, det er jo en stund siden du skrev dette. Men iallefall......Jeg likte heller ikke dette. Løsningen på problemet ble en TV-vakt. Husker ikke hva slags merke vi kjøpte, men syns å huske at de fleste så ganske like ut + at prisen lå på det samme. Her er en link, så ser du hvordan den ser ut.

http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/product.php?productid=142100&cat=261&page=1

Jeg føler meg iallefall mye tryggere om natten med hensyn til brann.

bengalow

Detta förstår jag inte alls! Brandfaran kan beskrivas med det som en gång i världen satte Europa(Norden) i skräck med kaffebrýggaren Melitta:
En feriearbetande ung man under 1970-talet på Melittas fabrik i Schweiz kom på, att om man häktade upp en stålfjäder ovanpå ett lödöra, så slapp han vänta på att tennlödningen svalnade, och han presterade ett gott ackord. Han hann med ca 400 sådana operationer innan man kom på att detta var farligt. I hela Europa gick varningar ut och än idag finns människor som drar ut sladden till kaffebryggarna efter bryggning.
Tekninken HAR gått framåt. Jag skulle vilja säga att brandfaran på TV-apparater är minimal, det är bara försäljare av sådana dippedutter som är aggresiva, och påstår detta, för att sälja sin produkt.
Däremot, ur miljösynpunkt, så kostar det en hel del pengar att ha TV:n på standby i ett år. Beroende på märke, ca 2-400 kronor.
Om du  är osäker, Torill, så dra ut sladden, men det behövs inte ur brandsäkerhetsaspekt!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Katta

Jeg eier ikke teknisk innsikt, så det er mulig at jeg har latt meg lure. Men....hva skjer når man drar ut kontakten, da kan man vel ikke gjøre opptak til DVD (f.eks.)???

Epicuristen

Faktisk så sto det i manualen ved siste TV-kjøp, ikke flatskjerm dog, at apparatet helst ikke skulle være uten strømtilførsel. Altså var det bare på og stand-by som skulle brukes. Kan dette være noe lignenede som når man, i alle fall for noen år siden, fikk høre at PC-er hadde det best om dem fikk stå på døgnet rundt? Altså minimalt med av og på.

Brannfaren kommer primært av at varme deler antenner støv. Derfor kan det lønne seg å ha en støvsuger i huset som også kan blåse. Selv bare det å blåse inn i alle de luftehull man finner, en gang annet hvert år kanskje, vil redusere faren for brann betydelig. Å åpne den vil jeg ikke anbefale noen som ikke vet hva dem gjør, selv om dette selvsagt vil tillate grundigere ren-blåsning. Faren oppstår også derfor først etter noen år når tilstrekkelig med støv har lagt seg. Faren minker også om tv-en er bygd slik at ingen deler blir så varme at faren for antenning er til stede. En skjeldnere feil er feil-produksjon, men dette er det jo vanskelig å gardere seg mot, annet enn kanskje sørge for å holde den under oppsyn de første timene den står i stand-by.

Avveiningen om miljø blir jo da strømforbruk vs apparatets levetid. Selv så kutter jeg bare all strøm til apparatet når det er fare for tordenvær.

Og det var mine råd, uten at jeg er fagmann på området!
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Mixelite

For den som ikke har støvsuger som kan blåse, finnes det spraybokser med trykkluft å få kjøpt.

Kanskje man kan bruke kompressoren til slikt også? Stakkars, den jobber hardt med sykkeldekk, bildekke, fotballer, luftmadrasser, sprøytemaling, sandblåsing, airbrushing og jeg vet ikke alt, så den merker vel ikke forskjell! Når jeg tenker meg om burde alle hjem være utstyrt med en kompressor :clown:

- og det var dagens avsporing! *krabbe opp av grøfta*

-POE-

Försäkringsbolagen brukar ha koll på och varna för vad som brinner eller inte och jag har inte hört något om att plasma/tft skulle vara särskilt lättantändliga. Tvärtom finns flera uppgifter om att de är säkrare än gamla tjock-TV
Jag tror att det skulle bli säljstopp och ett j-a liv om så var fallet.
Strömförbrukningen i standbye-läge kan variera rejält mellan modellerna men i slutänden blir all tillförd elenergi värme i huset så det är egentligen bara juni-augusti (ca) som kostar pengar.
Vi drar ur sladden till all elektronik när vi åker hemifrån på sommaren men det är mest för att skydda prylarna från åsknedslag.
I vardagsrummet har jag en gemensam skarvdosa med strömbrytare till allt jox i tv-bänken.

//PO
//PO

Torill

Takk for masse flotte svar :cheese: Men trur jeg drar ut kontakten likevel,sånn for sikkerhetsskyld :blackeye: Er hysterisk redd for brann :blackeye: Har ordnet det sånn at jeg slipper å krype bak tvn hver gang :colors:
Ingen kan alt - alle kan noe.

xristina

Jeg har kjøpt meg en sånn kontakt jeg kan slå av, for jeg liker heller ikke at jeg ikke kan slå den helt av. Det funker alldeles utmerket, og man kan selvsagt ta opp programmer likevel. Jeg slår heller av en gang for mye enn en gang for lite... :-)

Torill

Takk Xristina :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...