Logg inn med Facebook eller Google!

Min vintervecka på Samos

Started by Tommy, 02. Mar 08, 20:26:02

Previous topic - Next topic

Tommy

Här kommer lite mer om den första dagens äventyr och förlustelser på Samos, mötet med Flamingosarna :-)

I Mykali finns en gammal saltdamm där det i gamla tider utvanns salt, ruinen efter byggnaden där salteriet låg står kvar och smälter in fint i landskapet. Då vi kom dit möttes vi av både getter och får som var på bete i terrängen, nu var det lite spännande, skulle vi komma tillräckligt nära för att kunna få in några läckra fågelbilder i våra kameror, eller skulle getterna jaga bort oss ? Näe då, det var snälla getter visade det sig, och en del bilder blev det av det rätt rika fågellivet som finns där under våren innan dammen torken ut och det bara finns saltkristaller kvar på botten av densamma. Flamingorna var visst ovanligt tidiga i år fick vi oss sagt av greker och andra som kände till förhållandena bättre än vi. Talrikast lär dom vara i mars-april för att sedan flytta därifrån då dammen torkat ut någon gång i maj. En del andra fåglar av mer eller mindre rara arter såg vi också, bland annat ett väldigt grannt rostands-par, och mycket småfågel fanns det i buskar och snår runt ikring i området.



Ruinen efter det gamla salteriet.



En snäll get.



Där var dom, en liten flock Flamingos.



En stoltserande Flamingo.



Rostands-paret i luften.



3x3 = 9



Murverket i ruinen.



Någon sorts småfågel. Vilken art ? Fråga inte mig. Men fin var den i alla fall :-)


Efter denna lilla vilt-safari gav vi oss för en mycket behaglig stund och lunch på Psilli Ammos, till Flamingorna och fågellivet i saltdammen återkom vi både på hemvägen och dagen därpå.

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Lysande,Tompan !!
Jag ser fram emot fler rara bilder... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Riitta

Skulle inte vara dumt och ha någon av dom husen som håller på och byggas på en av bilderna :bom:

Riitta

xristina

Flotte bilder, Tommy! Ser ut som du har hatt en fin tur. :-D
Flamingoer er det ganske mange av på Kos også. Dessverre har jeg aldri fått tatt bilde av dem, men jeg har sett dem i saltvanns-innsjøen på øya. Flotte skapninger!

Frappe

HÄRLIGT Tommy, och du har så rätt apelsinerna just nu är underbara finns inget härligare än att knalla ut i trädgården plocka några och göra juice, smaskens! låter som du haft det toppen!


Camilla

Tommy

Tack o tack för kommentarer :-)

Jag hoppas ni orkar med mer om min semester-vecka. Här är lite till om hur vi fortsatte att fröjda oss i solens glans under måndagen ;

Efter vår foto o fågelexkursion vid Mykali var det dags för lunch, den hade vi bestämt oss för att inta på en strandtaverna i Psilli Ammos. Det beslutet ångrade vi inte alls, där var bara så himla mysigt att sitta ute i solen, o då vi vid tillfället var de enda gästerna på etablissemanget hade husmor tid att slå sig ner vid vårt bord för en pratstund, det vart en konversation mycket på hackig grengelska och en del teckenspråk och leenden. Och mat fick vi, nyfriterad Gavrides, färsk sallad och så Kalamares, gissa om den lunchen smakade bra...... vanligtvis är det på stranden här solsängar och solparasoller på rad, och rätt mycket folk, och hit går det bra att ta sig med utflyktsbåt från Pythagorio. Denna dagen var det svårt att föreställa sig några andra turister där än jag, Inge får väl räknas till en annan kategori då han halvt om halvt blivit Samosbo nu. Vi satt där en bra stund och bara lät lugnet skölja över oss medans vi lät maten sjunka till ro i våra magar. Detta var verkligen avkopplande semester, o väldigt mycket siga, siga  :sunny:



 















På hemvägen stannade vi till igen vid Mykali, då vi tyckte vi såg ett bättre ställe för fågelspaning än då vi var där tidigare på dagen, och nästa dag återvände vi tidigt på morgonen innan vi for vidare till Vathi och Manolates, bilder och lite om tisdagen kommer senare.

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Eureka

Så mange flotte bilder du har tatt ,og så gøy å lese om ferieuken din :iconbiggrin:
Høres ut som du har hatt mange opplevelser på den uken ja  :iconbiggrin:

Turid

Takk for at du deler med oss Tommy! Deilig!
Det er etter regn at fuglene synger!

Tommy

Okey :D , då fortsätter jag terrorisera er med lite mer ordande o bildberättande från den vidunderligt sköna ön Samos, så som det tedde sig för mig under tisdagen förra veckan. Morgonpigga som vi var steg vi opp tidigt och gav oss iväg redan vid 7.30-tiden på morgonen, först mot Mykali igen för att ta ännu mer bilder av flamingosar och de vackra omgivningarna där. Vi fann en Flamingo vi först trodde var en häger eller möjligen en stork då vi såg den på avstånd, men det visade sig vara en Flamingo i alla fall, fast mer vitgrå till färgen än rosa. En albino-flamingo ? Eller bara grå av ålder ? Den frågan fann vi inget svar på, men så här såg den ut i alla fall ;



Solen står ju också på breddraderna nere kring det egeiska havet lägre under vinterhalvåret än under sommaren, det tillsammans med hög och klar luft gör att ljuset och kontrasterna skapar mycket vackra färger lämpade för bildexperiment, här är ett exempel på det ;



Vi kunde ha stannat längs vägen hur många gånger som helst och fotograferat men då hade vi aldrig kommit vidare till Vathi, dit vi först var på väg för att shoppa lite, det vill säja Inge skulle inhandla en ny jacka där. Och sedan skulle vi ju vidare till bergsbyn Manolates, där vi visste att det med all säkerhet också¨skulle inbjuda till ett flitigt användande av kamerorna. Men först Vathi alltså, och till herr-ekiperingen där Inge brukar köpa kläder, enligt honom den enda herr-ekiperingen på Samos med storlekar för fullvuxna män.



Affärsgata i Vathi.



Torget i Vathi, där vi satt oss ner och tog en frappe´ vid ett cafe´ i solskenet.



Inge vid kajkanten på väg mot bilen shoppingkassar i händerna, det blev 2 jackor, till priset av en.



Vid kajkanten med utsikt åt motsatt håll.

Efter shoppingen och cafe´-stunden fortsatte vi mot Manolates, det skulle bli intressant att se hur där såg ut så här tidigt på året. Det kommer det lite berättat om längre fram i tiden.

:-) Tack för nu, Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Du får gärna fortsätta terrorisera oss med dina fina bilder :happy7:

Riitta

bengalow

Gavrides - det ni åt - är det fiskarna??
Det såg riktigt gott ut!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Gavrides - det ni åt - är det fiskarna??
Det såg riktigt gott ut!!

Ojda, voine voine, som det kan bli, Gavrides ? Skrev jag att vi åt det på Psilli Ammos ? Jag måste ha förväxlat det med någon annan lunch någon gång under veckan, näe det var ju friterad Nors som synes på bilden förståss. Men gott som attsikken var det Bengalow.

Lika gott som solskenet  :sunny:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...