Logg inn med Facebook eller Google!

Min vintervecka på Samos

Started by Tommy, 02. Mar 08, 20:26:02

Previous topic - Next topic

Tommy

Precis hemkommen efter en vecka på Samos tänkte jag bara innan jag går och lägger mig öpnna denna tråden, där jag framdeles ska försöka förmedla något av den vidunderligt sköna semester jag haft, så avslappnat och rogivande, samtidigt som den varit så full av opplevelser och intryck att det känns som jag varit bortrest mycket längre än bara en vecka. Vädergudarna har verkligen stått mig bi, sol o varmt i stort sett var dag, utom någon dag då det var lite mulet o blåsigt, men inte regnade eller var speciellt kylslaget. Idag när jag reste hem kom regnet, som säkert behövdes för utan det skulle Samos ju förlora sin frodighet o generösa grönska som gör ön till den pärla den är, men jag var glad att jag slapp regn under mitt besök på ön.

Jag inleder här med några bilder, mera kommer att läggas in efter hand.

Första bilden är från ankomsten till Athen, där jag bytte flyg till Samos. Redan där sken solen och folk satt ute o fikade, det var gott att se.



Sedan jag kom fram till Samos blev jag mött av Inge och efter en kort taxitur in till Pythagorio blev det Octopus Stifado, till-lagat och serverat hemma hos Inge, det var gött i gött, gött vill jag lova.





Första morgonen gick jag mig tidigt ut en sväng i de närmast omgivningarna o fotoferade lite, det var underbart, duvorna kuttrade, småfåglarna kvittrade, Mandelträden blommade, solen sken o det egeiska havet glittrade.





Mera bilder o lite skrivet kommer längre fram, men nu ska jag gå o lägga mig, så natti natti på er alla människobarn :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

brit

Takk for titten Tommy,fine bilder. Vi gleder oss til fortsettningen.
Har vært inne og lest litt på Inges blogg også og det er tydelig at din ferie har vært meget vellykket!

Tjorven

Velkommen hjem, Tommy. Ser ut som en flott start på ferieuka di :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Torill

Høres ut som du har hatt det herlig ja :cheese: Og trygt tilbake. Det er bra  :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

kastaas

Ni verkar haft en härlig vecka.Nu längtar man ännu mera på att få åka ner.
Kloka bin suger inte vissna blommor

ouzolina

Velkommen til det kølige nord. Fine billleder - og tillykke med dit nye kamera  :thumbleft:
Skopelit på deltid

Sjøløve

Fine fotografier - mandeltreet i blomst mot den knallblå himmelen er jo bare herlig.
Det må være litt spesielt å oppleve ei gresk øy utenom turistsesongen - gleder meg til fortsettelsen med flere bilder og beskrivelser fra din vinteruke på Samos.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Barbro

Velkommen hjemTommy..sjøl om jeg er sikker på at du gjerne ville vært på Samos MINST to uker til :flower: ...
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Tommy

Tack för kommentarer och hälsningar, det värmer :-)

Efter att jag russlat runt en stund på egen hand kring kyrkan och ruinerna efter den gamla borgen och begravningsplatsen som syns över hela Pythagorion, mötte vi opp med Nicos som på grekiskt punktlig tid kom med bilen vi skulle hyra av honom.

Han hade inte bara ned sig en bil, utan också 10 kilo apelsiner till Inge, vilket såklart var en välkommen gåva, mycket goa apelsiner är det, annat än de där Jaffa-blafforna som säljs i butikerna här.

Vi hade pratat lite dagen innan om vart vi skulle vända kosan denna min första dag på Samos, Inge ville gärna se apesinlundarna som ligger utåt Ireon och en bit opp mot Mili, och jag var sugen på att se Flamingosarna som håller till åt ett annat håll sett från Pythagorio. Nu hade vi ju gått om tid på oss, så vi hann med båda delarna utan att stressa, det var ju siga siga tid för oss båda, jag hade semester och Inge är ju pensionist.

Så vi bestämde oss för att köra ut mot Mili och Ireon först, fast jag glömde svänga åt vänster i en vägkorsning, så det blev en extrasväng över Chora och Koumaradei innan vi svängde av mot Mili däroppifrån istället. Men vad gjorde det ? Ingenting, vädret var härligt och omgivningarna läckert inbjudande för många fotostopp.

I Mili stannade vi till en stund för att se om vi kunde få oss en kopp kaffe vid det lilla torget där, men ingen syntes till så vi fortsatte ner till Ireon och för att få oss lite kaffe där istället. Men först stannade vi till vid apelsinlundarna, strosade runt en stund, lyssnade på fågelkvitter och bara njöt av, en och annan apelsin slank ner också.



Utsikt från vägen på väg ner till Mili.



Längs vägkanten blomstrade det.



Utsikt mot Mili från en apelsinlund.



Färska solmogna apelsiner.



Affär och taverna i Ireon.



Den gamle och havet i Ireon.



I väntan på turistsäsongen var mycket avklätt, som här på verandan till en strandservering.



Sämre sittplats kan man ju tänka sig, ikke sant ?



Stranden i Ireon.



Restaurant To Steki.



I Ireon fick vi oss en kopp kaffe innan vi for vidare mot Mykali för att titta efter Flamingos, och äta lunch i Psilli Ammos, men mer om det senare.

Tack så länge

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Magnolia

Velkommen heim, Tommy. :)

Det ser ut som du har hatt en strålende ferie på mer enn en måte. Det må være fantastisk å være i Hellas sånn helt utenom sesongen. Når været i tillegg var så flott som på bildene, ser det ut som en drøm. Tenk blomster på trær og i veikanten og appelsner i trærne på denne tida.
Vi venter spent på fortsettelsen. Bildet med den \"gamle\" på stranda var bare utrolig vakkert og stemningsfullt.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

-POE-

Fasiken vad läckert! Nu blev jag riktigt sugen på en tidig vårvecka, bara fota runt i lugn och ro som ensam turist. Bilden med apelsinerna i motljus är fin, trodde först att Du använt blixt men ser sedan att det är utan, där märks det att det är en vassare kamera.

//PO  :cheers:
//PO

Riitta

Njuter av alla fina bilderna. Blir hungrig av och se Inges goda stifado :bom: Kan tänka mig att apelsinmarmeladen blev väldigt god också när man ser vilka fina frukter det är :bom:
Så fin lugn och stämning det är på bilderna också :flower:

Riitta

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...