Logg inn med Facebook eller Google!

Nordiske barnebøker oversatt til gresk

Started by Mixelite, 29. Jul 07, 22:04:45

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"Mats\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Mixelite\"Takk Tommy, du er en knupp :-D

Va är en Knupp  zxzaxxxxxxxxxx  ?

En knopp kanskje? En darling, en engel, en goding...  zxcqqqaaaaaaaa  hjelp noen!

Ååååh så pinsamt att jag inte fattade va en knupp är, en knopp så klart zxzaxxxxxxxxxx  zxzaxxxxxxxxxx  zxzaxxxxxxxxxx  

Jag hoppas det kan vara till gagn på någe vis, det är ju sant som det är sagt, man må ju lära sig krypa innan man kan gå, så det kan nokk vara ett sätt  till att komma en bit på vägen med grekiskan, detta med barnböcker.

Bra ide´som sagt. Jag tror jag ska skaffa mig nån sån där pekbok med bilder och enstaviga ord till att börja med  zxzaxxxxxxxxx

 zqr2333222222  Tommy

\"knupp\" är väl det du satt mössan på i din Avatar cxssssssssss
(det trodde min fru i alla fall zxcccccxx )

/Mats

Ha ha ha, hälsa din fru o säj att det har hon helt rätt i  sdsaxddd

 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Har funnit en bra svensk barnbok översatt till grekiska jag tror kan vara skoj att läsa ;

\"Tzatsiki och morsan\" av Moni Nilsson Brännström

Den finns här ; http://bookshop.si.se/shop/shop/showItem.asp?artnr=7799%2D20&itemid=3

 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Quote from: \"Tommy\"Har funnit en bra svensk barnbok översatt till grekiska jag tror kan vara skoj att läsa ;

\"Tzatsiki och morsan\" av Moni Nilsson Brännström

Den finns här ; http://bookshop.si.se/shop/shop/showItem.asp?artnr=7799%2D20&itemid=3

 zqr2333222222  Tommy

Å! Bøkene om Tzatziki er kjempebra! -men antagelig litt vel amisiøst av Mix å ta fatt på på gresk  ztweeeeeeeee

-men det er et godt tips for barn med en gresk og en nordisk forelder kanskje?

Tommy

Abselut ett gott tips, Mix, eller varför inte som present till någon bekant grekisk familj med barn ???? Det finns så mye man kan glädja andra med, så varför ikke en bok också  zxzaxxxxxxxxx

Jag har grävt vidare med mitt lilla huve, o efter att ha snirklat mig in i minnesbankens inre kom jag på att söka hos stadsbiblioteken som ju har lite större resurser och möjligheter än vårt lilla skolbibliotek.

O är man riktigt sugen o abselut må ha tag i nordisk barnlitteratur i grekisk översättning går det att den vägen finna en del  :smile:

Här är vad jag fann via OPAC hos Stockholms stadsbibliotek, bara skriv hob i sökrutan o klicka på barnböcker så kommer det opp över 300 titlar på grekiska, bl.a av Tove Jansson, Astrid Lindgren, Maria Gripe med flera o så en himla massa grekiska författare förståss. Till en del av titlarna gick det att se på vilket förlag de getts ut också.
http://www.opac.ssb.stockholm.se/app/transform/servlets/transform.servlets.Transform?encoding=iso-8859-1&instance_id=inst1&url_xml=%2fapp%2flocal%2finst1%2fchildren%2fxml%2fcategories.xml&url_xsl=%2fapp%2fchildren%2fxsl%2findex.xsl#

Här är vad jag fann via MALIN på Malmö stadsbibliotek, också där en del titlar av nordiska barnboksförfattare.
http://malmo.stadsbibliotek.org/search*swe?/cHob/chob/1%2C38%2C157%2CB/exact&ff=chob+ug&1%2C15%2C/indexsort=-
klicka på \"sortera\" rutan där och välj författare så ser män vilka olika böcker som finns.

 Sedan så må man \"bara\" ta reda på vilka förlag som gett ut dom, men det kan säkert någon välvillig bokhandlare hjälpa till med
kanske :smile:

 zxzaxxxxxxxxx  Hej hopp i lingonskogen, Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Tusen takk Tommy! Jeg noterer meg til senere bruk. Akkurat nå tror jeg ikke at gresken min holder til Ronja Røverdatter cxssssssssss

Og jammen skal det bli noen eksemplarer av Tzatziki i Hellas etterhvert. -men siden den eldste er halvannet år, må jeg vel vente noen uker :-D

Erik

Hei
Barnebøker på gresk.
H.C.Andersen bok om Tinnsoldaten er oversatt. Forlaget heter Î--ΛΙΟΡΟΠΙΟ og  gruppen heter klassiske historier (ΚΛÎ'ΣΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ) Pris ca 3 euro.
H.C.Andersens navn er ikke nevnt, men historien stemmer. Aladdin og den magiske lampen, Alice i eventyr land, Svarte skjønnheten og flere andre finnes i det samme forlaget.
De greske skolebøkene er også fine. Pris ca 12 euro og heter:  ÎœÎ±Î¸Î±Î¯Î½Ï‰ σωσÏ,,ά Ï,,η γλώσσα μοÏ... ISBN 960-460-319-1 etc
Se også: www.erevnites.gr/greek/productitem.aspx?id=405 Det er litt vanskelig å navigere rundt på en gresk side....

Mixelite

Hei Erik!

Velkommen i forumet :) og takk for tips! Det kan vel hende at jeg kan få litt hjelp med navigeringen etterhvert. Jeg tenker jeg skal tråle bokhandlerne på Chios i høst og da er det greit å ha _noe_ å spørre om!

-Selv om jeg tror det er lurt at jeg begynner på barnehagenivå ;-) så har jeg lyst på noe å bryne meg på også, og hva er vel bedre enn en historie man kjenner fra før.

Erik

Î--ει Takk for svaret. Jeg er helt enig med at en må begynne på et lavt nivå.  Den svenske boken Nygrekiska 1, ISBN 91-7434-450-1 har jeg lest  mye på kryss og tvers. Har begynt på bok to. Er det noe jeg jeg ikke forstår skriver jeg det inn på Babelfish som oversetter fra gresk til engelsk
http://babelfish.yahoo.com/translate_txt  eller liknende web sider.

Mixelite

Jeg har også brukt babelfish en del, men det blir noen utrolig \"artige\" oversettelser av og til. Jeg har brukt den mest til å oversette avisartikler og må ofte bruke fantasien flittig for å få noen mening i oversettelsen.

Erik

OI, Du er dyktig til å bruke gresk. Du har minst gått ut av niende klasse.
Her er et sted en kan se og lese de 7 første sidene av boken  før en kjøper den. Det er noe for deg som kan endel. www.erevnites.gr/greek/productlist.aspx?ka=506&il=-1&sec=101&ser=-1
            Klikk på denne linken når du ser den: ΞεφÏ...λλίσÏ,,ε Ï,,ο βιβλίο

Mixelite

Quote from: \"Erik\"OI, Du er dyktig til å bruke gresk. Du har minst gått ut av niende klasse.

cxsdfafdd

QuoteHer er et sted en kan se og lese de 7 første sidene av boken  før en kjøper den. Det er noe for deg som kan endel.

Her fant jeg bøker som kanskje ligger i min klasse. Hvis de ikke er for avanserte de også  zqr2eeeeeeff

http://www.erevnites.gr/greek/productlist.aspx?ka=-1&il=1601&sec=101&ser=241

Erik

Disse bøkene så virkelig greie ut. Vi får ta oss tid til en bokhandel i Hellas om 14  dager. Vi skal jo være der i 3 uker. Vi kan jo sitte  å lese dem for barnebarna som kommer på besøk til oss både i Hellas og i Norge.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...