Logg inn med Facebook eller Google!

Kirker, kapell og klostre på Samos

Started by IngeS, 18. Jan 12, 17:50:28

Previous topic - Next topic

IngeS

Grekerne er religiøse mennesker.  97% av landets befolkning på 13 millioner bekjenner seg til den gresk-ortodokse tro. Gresk-ortodokse er landets offisielle religion, men det er likevel full religionsfrihet. Den gresk-ortodokse  kirke er utskilt fra staten. Mot at staten fikk overta mye av kirkens landeiendommer ble det bestemt at prestene fortsatt skulle lønnes av staten. Hvert sted med en tidligere statlig kirke har egen prest. Ofte kan det være to eller flere prester i en by eller landsby.

Som ellers i Hellas er det mange kirker på Samos. I tillegg til de offisielle kirkene finner du en rekke familiekirker. De som eier en kirke bruker denne som oftest til familiens kirkelige handlinger. Da leier de inn prest for å foreta disse handlingene.

Kirkene har navn og er vanligvis oppkalt etter helgener eller apostler. Likens som grekerne feirer sin egen navnedag feirer de også kirkens navnedag. Kirkene kan selvsagt også ha andre navn som f. eks Metamorfosekirken i Pythagorion

Det er syv store klostre på Samos. I tillegg er det 14 mindre klostre de såkalte "Metohia". Panagia Spiliani tilhører de sistnevnte.

I denne tråden vil jeg i tiden fremover legge inn bilder av kirker, kapell og klostre fra min rikholdige fotosamling. I den grad jeg klarer å få tak i navn og andre fakta vil jeg legge det til bildene.

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Den vakre Metamorfosekirken i Pythagorion er plassert rett ved siden av slottet Logothetis på en høyde som antas å være en av de eldste akropolis på Samos. På denne høyden er det funnet gjenstander skapt og brukt av mennesker 4.000 år f. kr

Kirken ble bygget i 1824 under ledelse av Lykourgos Logothetis som også ledet revolusjonen på Samos som endte med seier i et slag mot tyrkerne samme år.

Kirken er viet til Transfiguration of the Christ og feirer dette hvert år den 6. august.



Lykourgos Logothetis







































Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

19. Jan 12, 19:26:53 #2 Last Edit: 19. Jan 12, 19:40:18 by IngeS
Pnaka er en liten idyllisk bosetning ved veien opp mot landsbyen Vourliotes. Her finner du en spesiell taverna bygd i terrasser i fjellet.
På torget ligger det den lille kirken Agios Konstantinos.



















Noen trappetrinn opp, ovenfor tavernaen, ligger det en annen liten kirke. Den har navnet Agios Ioannis Prodomos. Den er bygd i det 15. århundre. Den har jeg dessverre ingen bilder av, men kanskje min danske venn Svaan kan bidra?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

svaan

Jo. selvfølgelig har jeg et billede af Tavernaens private kirke. Her er et set fra indgangen.
At leve, er at rejse.

svaan

Og her er et udenfor, mener da han havde skiftet til nyt indgangsparti.
At leve, er at rejse.

IngeS

Takk for bildene Svaan, og for opplysningen om at kirken ovenfor tavernaen er en familiekirke
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

19. Jan 12, 21:32:14 #6 Last Edit: 19. Jan 12, 22:02:17 by IngeS
Fra fjellet Karvounis i Ampelos, 1.153 meter over havet, kan du se havet nesten rundt hele Samos. Det er bare i vest du ikke kan se havet fordi fjellet Kerkis skjuler det.

Her på toppen ligger den lille kapellet Profitis Ilias. Profitis Ilias er også navnet på den høyeste toppen.











Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Megali Panagia, Det store jomfru Maria klosteret

Klosteret ligger to kilometer ved veien fra Koumaradei til Míli. Det ble grunnlagt i 1586 av munkene og brødrene Neilos og Dionysios,





Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

I åssiden av Kastriberget har det lille maria klosteret, Panagia Spiliani, en storartet utsikt over Pythagorion.

Inne i klosteret leder 95 trinn deg ned i en stor hule med en kirke som er dedikert til Jomfru Maria, Cave of the Virgin Mary.  Inne i denne kirken finner du et svært falmet og gammel flislagt / marmor ikon av Panagia Spiliotisa, som også ble kalt Panagia Kaliarmenissa. Dette navnet forklares med følgende legende.  Ikonet ble stjålet av fremmede som tok det til deres hjemby. Under lossing av båten falt det ned i havet og ble brutt i fem biter. De fem fragmentene ble fraktet av havstrømmene til kysten av Samos hvor lokalbefolkningen oppdaget dem.  Etter at alle fragmentene var kommet tilbake, ble ikonet restaurert og satt tilbake til sin opprinnelige plass i hulen kirken.
 
Ved siden av kirken er en kilde med hellig vann. Etter gammel folketro fikk kvinner sin jomfrudom tilbake ved å stikke hånden i det hellige vannet.

Det er flere huler under klosteret. Disse ble opprinnelig brukt til å trekke ut blokker av massiv kalkstein til å bygge murer og bygninger i antikkens by Samos. Under den romerske perioden ble disse hulene brukt av en kvinnelig diviner kalt Fyto.  Hulen ble omgjort til et religiøst monument en tid etter denne perioden.  Under den osmanske perioden okkupasjon, brukte lokalbefolkningen hulene for å skjule kvinner og barn på øya. Panagia Spiliani er bygd i middelalderen.

















Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

filhellener

Takk for interessant tråd med flotte bilder, Inge  :) Fint både å se igjen kirker/kloster jeg/vi har besøkt, og "nye"  :)
Jeg har bilder av en kirke jeg gjerne vil vite navnet på, håper den dukker opp i tråden etterhvert.
Hvis ikke  kommer jeg med bilder  :)
Kari

IngeS

Landsbyen Pagondas ligger 12 km fra Pythagorion og sydvest for Mili. 180 moh ligger bebyggelsen som en veranda med utsikt over landsbyene i dalen og Egeerhavet.
Pagondas er kjent for sitt sunne klima og sin produksjon av olivenolje og belgfrukter.

I byen er det en stor kirke med navnet Agia Triada. Litt utenfor sentrum ligger en liten blå kirke som jeg ikke kjenner navnet på, og lengre utenfor finner du Agia Anna i et spesielt landskap.


Î'για Τριαδα


Î'για Î'ννα





Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Diddi

Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....