Logg inn med Facebook eller Google!

Samos by

Started by Svein~B, 16. Sep 08, 13:36:19

Previous topic - Next topic

bipbap

Quote from: \"bengalow\"Jodå, Hondos Centre finns på Samos, både i Vathi och Karlovasdi

http://www.hondoscenter.gr/shops_eng.htm

Aha, så det ligger ikke i Samos by nei. Men Vathi er rett i nærheten ser jeg. Takk takk  cxsdfafdddddd

JohnS

Begge navnene, Vathi og Samos by,  brukes om den samme byen.  Ofte kan man se at det skrives Samos by (evt. town) med Vathi i parantes etterpå.  Jeg antar at den aktuelle butikken ligger i shoppingområdet nær sentrum.

Den opprinnelige byen eller gamlebyen kalles Ano Vathi og ligger i en skråning litt utenfor sentrum.  Detter er et trivelig område å rusle i, hvor det er lett å slå i hjel et par timer.  Anbefales!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

bipbap

Ok, supert  :flower:
Da skal gamlebyen også utforskes vet du. Begynner å glede meg noe veldig altså

Svein~B

Quote from: \"bipbap\"
Quote from: \"bengalow\"Jodå, Hondos Centre finns på Samos, både i Vathi och Karlovasdi

http://www.hondoscenter.gr/shops_eng.htm

Aha, så det ligger ikke i Samos by nei. Men Vathi er rett i nærheten ser jeg. Takk takk  cxsdfafdddddd

Nei, det ligger ikke i Vathi (gamlebyen). Som John sier, noen kaller Samos by for Vathy selv om samiotene som regel sier Samos om havnebyen og Vathi om gamlebyen.

Hondos Center ligger i Samos by, på havnepromenaden, adressen er Themistokli Sofouli nummer 87. De laveste nummerne er nærmest ferjekaien, så dette må være i området nærmest busstasjonen. Jeg har altså ikke sett den, men beregner meg fram til en cirka-beliggenhet ut fra adressen.

Her er enda et bilde fra Likorgou Logothethi:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bipbap

Jeg skal nok finne det - Vær trygg  :flux:

Svein~B

Quote from: \"bipbap\"Jeg skal nok finne det - Vær trygg  :flux:

Jeg tviler ikke på det. Som jeg sa i et tidligere svar, tror jeg du kan spørre nesten hvem som helst etter veien og få hjelp. Men jeg har likevel undersøkt litt mer og funnet ut hvor det er: Det er ganske nær Pythagorasplassen, til venstre hvis du står vendt mot havet, altså retning bort fra ferjekaien. Hondos Center skal være rett ved siden av Pireus Bank. Det er også ganske nær marinaen som du ser nede til høyre i Svaans bilde.

Og jeg pøser på med bilder fra Likorgou Logothethi. Det var midt i siestaen da jeg tok dette bildet, så de fleste butikkene var stengt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Tilbake på havnepromenaden. Her står jeg med ryggen til Pythagorasplassen, vendt mot ferjekaien. Det var en nydelig dag og Marina lå ved kai som dere ser til venstre i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg lovte å komme tilbake med bilder av det som John S. kaller \"hovedstranda\". Det er Gangou Beach som ligger omtrent 2 kilometer nordover fra sentrum som regnes som den nærmeste ordentlige stranda.

Stranda består av rullestein. Her er det solsenger og parasoller. Det fins toaletter, tavernaer og barer. Bak stranda fins det hoteller. Stranda er slett ikke stor, så det er rett og slett trangt der.

Dette er ikke stranda du reiser langveisfra for å besøke. Det fins mange strender på Samos som er finere enn denne. Dette er ei nærstrand for de som bor i nærheten.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Gangou Beach ligger i den samme store bukta som Samos by ligger i. Bukta vender nordvestover. Stranda ligger i en mindre vik på nordsiden av den store bukta og vender sørvestover, så den er ganske lun.

Her står vi i motsatt ende av stranda i forhold til det forrige bildet. Det var tatt fra nordsida av vika, altså mot byen. Her står jeg i sørenden av stranda og tar bilde nordover.

Det var mye ungdommer på stranda da jeg var der og det var en discobar som var åpen, men likevel var det relativt fredelig. Det virket som ungdommene holdt seg mest i den nordlige og familiene mest i den sørlige enden av stranda.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JohnS

Da vi var på Gangou-stranda i slutten av mai og beg. av juni, var det ganske så fredelig der, jeg tror sjelden vi var over 20 - 30 mennesker på stranden.  Det blåste skikkelig kraftig et par dager, men som du sier, stranda ligger lunt og skjermet, så det var bare akkurat passe bevegelse i lufta.

Bak stranda ligger Taverna Vergina, et trivelig sted med OK mat hvor vi ble bortimot stamgjester til lunch.  Jeg brukte også en god del timer der med en bok og en kaffe eller frappe mens de andre svidde seg på stranda, og mye prat med Yiannis og Georgio som serverte der, i den stille perioden på formiddagen.  Dessuten var det gode muligheter for rusleturer oppover bak stranda, med rik anledning til granatepleslang.  Så alt i alt var denne stranda en av de bedre for en som overhodet ikke er strandmenneske, og resten av selskapet var også fornøyde.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...