Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra mine reiser i Hellas

Started by IngeS, 31. Jan 15, 19:27:23

Previous topic - Next topic

IngeS

Quote from: Kabi on 06. Feb 15, 09:48:30
Artig tråd,Inge - nå får jeg vite om øyer jeg ikke visste fantes :) Gleder meg til fortsettelsen !
Hyggelig å høre
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Ved kai på Agathonisi
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Nissos Kalymnos anløper Arki
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

fila

Artig gjensyn. Vi reiste med Nissos Kalymnos fra Samos, via Agathonisi og Arki, til Patmos.

Tjorven

Et stort LIKER-LIKER på alt hittil  ;D  Mimrer og koser meg med både kjente og ukjente steder  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Takk fila og tjorven for kommentarene
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Patmos

Patmos er en øy i øygruppen Dodekanesene i den østlige delen av Egeerhavet. Den har et areal på 34,05 km2 og befolkningen består av 2998 mennesker. Kommunen Patmos innbefatter også øyene Arkoi, Marathos, og flere ubefolkede øyer, noe som gir en total befolkning på 3047 (2011),  og et kombinert landareal på 45,039 km2. Den er en del av Kalymnos' regionale enhet.

De fremste samfunnene er hovedstaden Chora og den eneste kommersielle havnen som er Skala. I 1999 ble øyas historiske senter Chora, sammen med Sankt Johannes teologens kloster og Apokalypsegrotten erklært som verdensarven av UNESCO.

I 2009 gikk turen til den hellige øya. En av Flying Dolphin`s hydrofoiler brakte oss dit. Aldri mer skal den type farkost få frakte mitt legeme.


Risting og skaking, skitne vinduer, mye maskinstøy, ingen servering og ingen mulighet til å stå ute. Nei, takke meg til å reise med båt selv om det tar noe lengre tid.
Havnebyen Scala møtte oss med sine hvite hus med flate tak. I motsetning til Pythagorion er så godt som alle hus i Skala og Xhora hvite. Mesteparten har også flate tak. Det er for å samle opp regnvann fikk jeg fortalt. Det var tydelig at Patmos var mer nedbørsfattig enn Samos. Det golde landskapet med svært lite skog bar preg av det. En rundtur på øya ga meg inntrykk av at det var en annen bergart her enn på Samos. Mer vulkanske arter så det ut til å være.

Den hellige øya Patmos skrev jeg. Ja den regnes som det etter som Apostelen Johannes fikk sine åpenbaringer der. På åskammen ovenfor havnebyen Skala er det i nærheten av Johannesgrotten bygget et stort kloster til hans ære og minne. Rundt klosteret ligger byen Chora. Klosteret og ikke minst Johannesgrotten har blitt et stort pillegrimsmål på grunn av det historiske som hendte rundt 2000 år tilbake.  Vi gikk litt rundt i klosteret men var aldri nede i grotten. Den var stengt ble det sagt. Det ergrer meg litt fordi jeg aldri fikk den store følelsen av å være på historisk grunn. På grunn av klosteret og grotten tilhører området verdens kulturarv.Alt i alt hadde vi tre avslappende dager på denne øya hvor rundt 3.000 mennesker har sine hjem.

Besøkende til Patmos kommer med båter fra andre øyer, cruiseskip, private båter, med ferger fra Pireus og via Samos og flyplassen der. Patmos har ikke egen flyplass.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Agathonisi
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Thera

Denne tråden har jeg sans for! Fint å bli litt kjent med ulike steder på denne måten..
..Don`t dream your life, live your dreams..

filhellener

Quote from: Thera on 11. Feb 15, 16:19:26
Denne tråden har jeg sans for! Fint å bli litt kjent med ulike steder på denne måten..

:)
Og jeg liker den fordi det er koselig å se bilder fra steder jeg har vært :)

På Agathonisi er det bygd et fhv stort ( til å være der) hotellanlegg siden du var der, Inge :)
Heldigvis dominerer det ikke så mye, slik mange var redd for da de hørte om byggeplanene...
Kari

IngeS

Fra Johannesklosteret
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Telendos

Det blir sagt at du har ikke vært på Kalymnos om du ikke har besøkt naboøya Telendos. Dit gikk ferden med en liten motorbåt tidlig en kveld. Den lille øya Telendos var en gang en del av Kalymnos, men de ble skilt fra hverandre av et betydelig jordskjelv i år 554 e.Kr. De er nå adskilt med kanal som er rundt 800 meter bred. Nede ved stranden lå det flere tavernaer og vi valgte en som heter Rita. Min vane tro på slike reiser ble det et herlig måltid sjømat før ferden gikk tilbake sent om kvelden.

Med sine 459 meter raker øya Telendos opp av havet en liten kilometer sør for Kalymnos som den er en administrativ del av. Vi befinner oss altså Dodekanesene i det  sørøstlige Egeerhavet. Øya er 3,8 km lang og 1,6 km bred og er bortimot delvis rundt i formen og består av et bratt fjell med flat topp hvor dens fjellsider går rett ned i havet. Det eneste flate landområdet er på sørenden av øya og hvor dens bosetning er lokalisert. Det er ingen biler på øya og i henhold til folketellingen for 2001 var det 54 innbyggere.
Arkeologiske undersøkelser på begynnelsen av 2000-tallet har gitt spor fra byen fra hellenistisk tid og fram til jordskjelvet under bysantinsk tid. Ruiner av et teater er fra kristen tid, og levninger av fem tidligkristne basilikaer fra mellom 400- og 600-tallet viser til et betydelig kristent senter.

På midten av 600-tallet under den bysantinske perioden ble byen fraflyttet og opprettet på nytt rundt 3 km unna på en befestet sted i 300 meters høyde, noe som vitner om trusler fra invasjoner og angrep fra pirater. Den gamle landsbyen ved sjøen ble etablert en gang på 1000-tallet, men ble langsomt avbefolket. De gjenværende på den østlige siden drev på 1900-tallet med fiske og dykking etter svamper.

I dag på 2000-tallet er livsgrunnlaget hovedsakelig litt jordbruk og fiske i liten skala. Den viktigste inntektskilden er enkel turisme. Det er 200 gjestesenger på øya. Siden 2007 er det opprettet flere klatreruter i fjellet. Som på de andre greske øyene førte dårlig infrastruktur og begrensede ressurser på 1900-tallet til dårlige vilkår for utvikling, noe som fører til en jevnlig nedgang i befolkningen av Telendos. I motsetning til de offisielle tallene bestående av 54 innbyggere (2001), er det reelt omlag 25 mennesker som nå bor fast på Telendos.



Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...