Logg inn med Facebook eller Google!

Pythagorion eller Vathi?

Started by JohnS, 14. Jun 07, 15:05:43

Previous topic - Next topic

IngerMarit

Jeg har vært mange ganger på Samos, og bor alltid i Pythagorion. Har inntil i fjor alltid tatt en tur inn til Vathi(Samos by) Jeg synes ikke Vathi er spesielt sjarmerende, men det kommer vel av at når jeg er på ferie, så er det stort sett god mat, sol og sosialt samvær på kvelden som gjør min ferie perfekt. Vathi har som andre skriver kun en liten strand og hovedveien er ganske trafikert. Butikkene i byen holder stengt halve uken,og hvis en bare skal på dagstur, er det koselig å dra da de er åpne.
Når det gjelder restaurantene i Pythagorion, så kan jeg opplyse om at Poseidon, som ligger utenfor selve havna, er en av de restaurantene hvor det alltid er fullt lørdag og søndag.

gesse

Er helt enig med deg ang. Poseidon, Inger Marit.
Det er den tavernaen vi har besøkt mest når vi har vært i Pythagorion (senest sept. 06).
Der er det veldig hyggelig personale - og ikke minst  er det ett av de stedene som har levende gresk musikk fredag, lørdag og søndag.
 zqr2333222222
Gleder meg til å sitte ved ett bord på stranda når jeg kommer tilbake i august. :lol:
(Den lille stranda ved tavernaen gjøres om til spiseplass når mørket faller på).

P.S. Det finnes mange andre hyggelige tavernaer i Pythagorion også.

JohnS

Da var det gjort!  Det ble hotell Samos i Vathi (Samos by) til høsten.  Det som ble avgjørende, var i grunnen at vi er noen venner som reiser sammen, og vi fikk det ikke til å klaffe helt med enkle og doble rom/leil og priser og sånn i Pythagorion, så svaret gav seg etter hvert av seg selv.  Særlig siden vi mye heller vil bo sentralt og ha et stykke vei til stranda, enn omvendt. I Pythagorion var de eneste mulighetene 2 og 3 km fra sentrum.

For meg er jeg sikker på at det er et utmerket valg, jeg liker best de skikkelig greske byene med litt kaos og bråk, og mer liv og røre skapt av grekerne enn det turistene presterer.   Ikke er jeg så glad i stranda heller, så de andre får bare rusle av gårde.  Vel, det blir vel til at jeg også slår følge da, selvfølgelig.

Men vi kommer nok til å ta en tur til Pythagorion med buss, og er det så trivelig der som mange sier, er ikke avstanden lengre enn at man kan dra dit både titt og ofte...

Noen som har noe spesielt mer å fortelle om Vathi, nå når valget er gjort?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Bjørg

Samos By er også et godt valg - der bodde jeg første gang på Samos. Senere Pytagorion. Men det er ikke bare disse byene, men det er øya i sin helhet som er noe spesielt. Kanskje en av de grønneste (?) - i allefall er en fottur opp i høyden å anbefale. Den antikke tunnelen som viser de gamle grekeres matematiske ferdigheter er er spesiell opplevelse, og alle de unike landsbyene er fantastiske. Utenfor Pytagorion er ett av de stedene hvor vi kunne utfolde oss med greske danser. Ellers går det jo båt herfra til Patmos, som er absolutt verdt et besøk om man har noen dager ekstra og vil lufte seg på bølgene.

Ellers så lurer jeg stadig på hvem disse \"turistene\" er - som sitter midt i gaten - mens \"Ikke-turistene\" (øyhopperne??) - sitter i endene...
Øyhoppere er da i høy grad turister.
Kan noen forklare meg denne gjentagende merkelige uttrykksform?? cxsdfafdddddd

Hellas er vel det land jeg har besøkt mest - utenom Norge - men er ikke jeg turist om jeg reiser med ryggsekk eller trillekuffert - sykkel eller bil??

Hellas er og blir mitt favorittreisemål! Kos dere som skal dit i sommer!

Marlene

Det er ingen ulemper med Pythagorion!! Ingen:)
Lenge leve Hellas <3

Svein~B

Quote from: \"Marlene\"Det er ingen ulemper med Pythagorion!! Ingen:)

Mmm, skal jeg si noe eller skal jeg la være?   ztweeeeeeeee  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JohnS

Da var jeg hjemme igjen fra Samos, og kan gi fasitsvaret på mine egne spørsmål, selv om andre sikkert har en helt annen fasit.

Det var i alle fall et lykketreff for oss at vi havna i Vathi (Samos by), som var et meget trivelig sted, med ekte gresk atmosfære.  Stranda var god (uten at det betyr så mye for meg), det var mye å rusle rundt og titte på, både i selve byen og i de nærmeste omgivelsene.  Gamle Vathi oppe i høyden var en helt spesiell plass hvor man delvis fikk følelsen av at tiden hadde stoppet, hvertfall i enkelt av gatene.  

Mye liv og røre i og rundt havnen, som vi hadde orkesterplass til fra balkongen på hotellet.

Vi har sjelden vært på steder med så jevnt bra kvalitet på restaurantene, antagelig fordi de fleste av dem er åpne hele året, og er avhengig av stamkunder, uten horder av turister som gir nok omsetning hvis alle er innom en gang, enten de er fornøyde eller ikke.  Så sent i sesongen følte vi faktisk at grekerne var i flertall de fleste steder vi spiste, og på det som ble vårt favorittsted så vi svært få andre turister.

Vi tok bussen til Pythagorion på dagstur, slik at vi fikk et inntrykk av den byen også.  Det var jo et nydelig sted, men strandpromenaden jeg har hørt så mye om, var sørgelige greier.  Sammenhengende barer og restauranter fra ende til annen, uten noe som helst annet innimellom.  Utrolig at det går an å ødelegge det som sikkert har vært en trivelig småby til de grader.  Jeg synes en av dem som var med, sa det nokså treffende...  \"Pent, men dette har vi jo sett  så mange andre steder før\".
 
Vi greide ikke å finne ut hva som gjør Pythagorion til en sånn perle i manges øyne, men er fullt innforstått med at det kan være våre øyne det er noe galt med.  Kokkari på nordkysten hadde mye av det samme preget, men vi syntes den på en eller annen måte hadde greid mye bedre å holde på en udefinerbar sjarm, slik mange sikkert føler for Pythagorion.

En rundtur på øya med leiebil var en fantastisk opplevelse, selv om også de avsides små landsbyene i fjellene var sterkt turistifiserte.

Alt i alt ble vi ikke så lite overrasket over hvor dominerende turismen var jevnt over på Samos, faktisk i mye større grad enn både Kreta og Rhodos, slik vi opplevde det.  To uker var ikke nok, og det er jo et godt tegn, så jeg regner med at Samos blir stående på lista over steder vi skal tilbake hvis anledningen byr seg.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Athina

Du skriver veldig godt JohnS  :icon_smile:
Jeg har aldri vært på Samos og kan derfor ikke uttale meg om øya, men det var veldig interessant å lese om dine opplevelser der!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

IngerMarit

Veldig koselig å lese om ferien din. Fint at ikke alle liker det samme. Jeg er fasinert av hele øya, men Pythagorion har liksom blitt min plass. Jeg håper at du på ditt dagsbesøk fikk med deg de koselige smågatene, at du så kirka og kirkegården, den lille sjarmerende Remataki beach, som ligger i sentum. Fikk du med deg Euphalinos tunnelen og Spiliani klosteret ?  Pythagorion er så mye mer enn bare havnepromenaden, men selv får jeg aldri sett meg mett på den vakre havna med de sjarmerende fiskebåtene og de flotte seilbåtene side om side.

JohnS

Vi rusla en hel del rundt i smågatene i byen, og det var riktig trivelig.  Kirka, kirkegården og borgen  fikk vi også med oss, men klosteret og tunnelen besøkte vi ikke denne gangen, det er begrenset hva man rekker på en dagstur.  Egentlig hadde vi tenkt å ta flere turer til Pythagorion, siden vi hadde hørt så mye om stedet, men etter den første turen var det ikke noen særlig stemning for å dra tilbake.  Vi dro til Kokkari og brukte en dag der i stedet, og angra ikke på det, selv om nordavinden var tøff akkurat den dagen.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

IngerMarit

Noe av det som tiltrekker meg mest ved Samos, er at den er så full av muligheter. Jeg har vært på øya 7 ganger nå, ett år ble det tur til Efesus i Tyrkia, i fjor ble det Patmos og sykkeltur til Ireon og Mili. Har også leid bil et år og besøkt Kokkari og Manolates. I vår var det ren badeferie med ungene og nå i september ble det bare båttur til Samiopoula. Mulighetenes øy ?

Riitta

Om jag förstod rätt så tyckte du on Kokkari :icon_smile:
Hoppas det. Vi har varit där två gånger och trivts väldigt gott :icon_smile:
Hoppas vi kommer dit en tredje gång också i framtiden :icon_smile:

Riitta

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...