Logg inn med Facebook eller Google!

Tips om å kjøre med egen bil tur/retur Hellas

Started by JanBe, 01. Feb 20, 01:12:23

Previous topic - Next topic

JanBe

Vi har vært noen ganger på Kreta, men stort sett i våre påskeferier. Kreta er aldeles nydelig da for vi som er så glad i natur og blomster og ville orkideer spesielt. Det er mange av dem  fra omtrent nå til ut april, så rundt påsketider er en helt perfekt tid å være på Kreta.

Årets påsketur er bestilt og den går til fastlandet og aller troligst opp i fjellene rundt Ioannina, som Zagori, men og forhåpentlig også Tzoumerka. Vi skal ihvertfall ha 15 dager i slutten av mars og begynnelsen av april i Hellas, men da med leiebil i 15 dager...........

Her er 3 bilder fra Omalos 31.03.2016


DSC04963.jpg


DSC04869.JPG


_MG_7516.jpg

Svein~B

Quote from: JanBe on 02. Feb 20, 22:37:37Hvis vi reiser over Balkan så må vi jo innom mange land og tipper at flere av dem har egen valuta (har ikke fått sjekket dette opp ennå). Hvordan ordner dere det sånn rent praktisk? Går det greit å bruke kredittkort over alt og er f.eks. Euro gangbar valuta i de fleste landene vi passerer igjennom, selv om landet skulle ha egen valuta?

Har du Norwegian-kortet, Jan? En av fordelene med det kortet er at det er gebyrfritt ved minibankuttak i utlandet, i motsetning til alle andre kort, så vidt jeg vet. Da går det an å ta ut et lite beløp i landets valuta, sånn tilsvarende hundre kroner eller mindre, så du i hvert fall har litt småpenger i landets valuta. Jeg tar ikke sjansen på å være uten kontanter, men jeg prøver å ha minst mulig av dem.

Før jeg fikk Norwegian-kortet pleide jeg å bruke norske hundrekronesedler. De får du vekslet overalt. Og så har jeg ikke noen store problemer med å ha med meg litt småpenger hjem igjen heller. Jeg synes det er helt greit å ha litt av forskjellige valutaer liggende, så jeg har til eventuelle småkjøp, som ei flaske vann, en taxi og sånt, hvis jeg har behov for det før jeg finner en minibank.

I noen land er det gebyr for bruk av minibanken, som ikke har noe med kortet å gjøre, men det er minibanken selv som krever et eget gebyr som kommer i tillegg til eventuelle gebyrer du har på kortet ditt. Og det fins også butikker rundt omkring som krever gebyr hvis du skal bruke kredittkort. Da vurderer jeg å betale kontant. Og jeg vurdere å heller å veksle norske hundrekronesedler som jeg fortsatt har med meg for sånne tilfelller eller i tilfelle kortet skulle svikte, bankstreik og lignende. Å bruke en fremmed valuta i en butikk er dyrt. Da får du en dårlig kurs, som vil si at du betaler veldig overpris for den lille tingen som du skal kjøpe. Så jeg anbefaler ikke å bruke euro i land der de ellers ikke bruker euro.

Men altså, hovedpoenget mitt er at jeg ikke tar sjansen på at jeg kan bruke kort overalt, for min erfaring er at du kan ikke bruke kort overalt, selv om det alltid er folk som sier at det kan du.

Ellers lurer jeg litt på hvor de dårlige veiene i Serbia er. Selv har jeg bare kjørt i Beograd-området og i Vojvodina og der var veiene fine i hvert fall. Men det kan vel hende de er dårligere i sør. Jeg vil veldig anbefale å kjøre gjennom Ungarn og Serbia, for det er mange steder der som bør oppleves. Men det er det sikkert langs de andre veiene som er nevnt også og der har ikke jeg vært.

Jeg vil også gjerne høre hvordan det gikk, om ikke underveis, så kanskje etterpå?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JanBe

15. Feb 20, 14:10:41 #14 Last Edit: 15. Feb 20, 14:13:04 by JanBe
Igjen, tusen takk for gode tips.

Jeg er nok en som bruker kredittkort så mye jeg kan samme hvor jeg er, men jeg ser poenget med å ha et lite beløp i hvert lands sin valuta til småbeløp som litt vann og slikt.

Siden dette er en liten 4 ukers tur så blir nok strekningen tur/retur Hellas en ren transportetappe, som skal forsøkes unnagjort så fort som mulig, men ikke fortere enn at jeg ikke blir utslitt underveis av all kjøringen. Vi kommer nok ikke til å stoppe et eneste sted underveis for å oppsøke noe eller se på noe. Dette blir en stresstest på om det i det hele tatt lar seg gjennomføre å kjøre denne lange strekningen. Vi har jo håp om å gjøre dette et par ganger i året når vi blir pensjonister og får da selvsagt mye bedre tid til å besøke steder underveis og la den lange transportetappen bli en del av turen. Som sagt nå blir det en ren transportetappe, som skal gjennomføres raskest mulig for å få mest mulig tid i vårt kjære Hellas.

Vi har måttet legge planleggingen til sides et par uker, men nå er vi i gang igjen for å forberede oss best mulig til denne kjøreturen. Har sett litt mer på Google Maps og kjørerute den foreslår. Ser egentlig ganske greit ut, så langt.

Både her og andre steder jeg har lest om denne kjøreruten så kommer temaet opp med at det kan bli lengre pauser ved noen grenseoverganger. Hvilke grenseoverganger er det som kan ta lang tid? Et tips jeg leste en plass var å være ved en grenseovergang før kl 11:00 før køene var blitt for lange.

Hva med å overnatte en natt i Ungarn rett før grenseovergangen til Serbia. Krysse denne tidlig om morgen, kjøre gjennom hele Serbia ned til grenseovergangen til Nord-Makedonia, krysse denne på ettermiddagen og kjøre videre til Hellas og krysse denne grenseovergangen samme dag, for så å overnatte på første tilgjengelige overnattingssted i Hellas. For så å fortsette ned til Pireus neste dag og ta ferge ut til en eller annen øy sånn rundt kl 17:00. Lar dette seg gjennomføre i praksis. Her er det ikke lagt opp til noen venting i det hele tatt ved disse 3 grensepasseringene. Hvordan er det egentlig i praksis?

Kritios

Quote from: JanBe on 15. Feb 20, 14:10:41Både her og andre steder jeg har lest om denne kjøreruten så kommer temaet opp med at det kan bli lengre pauser ved noen grenseoverganger. Hvilke grenseoverganger er det som kan ta lang tid? Et tips jeg leste en plass var å være ved en grenseovergang før kl 11:00 før køene var blitt for lange.

Hva med å overnatte en natt i Ungarn rett før grenseovergangen til Serbia. Krysse denne tidlig om morgen, kjøre gjennom hele Serbia ned til grenseovergangen til Nord-Makedonia, krysse denne på ettermiddagen og kjøre videre til Hellas og krysse denne grenseovergangen samme dag, for så å overnatte på første tilgjengelige overnattingssted i Hellas. For så å fortsette ned til Pireus neste dag og ta ferge ut til en eller annen øy sånn rundt kl 17:00. Lar dette seg gjennomføre i praksis. Her er det ikke lagt opp til noen venting i det hele tatt ved disse 3 grensepasseringene. Hvordan er det egentlig i praksis?
Dette går bra :-)
Den eneste grenseovergangen vi opplevde noe særlig ventetid var mellom Ungarn og Serbia.
Omtrent en time dersom jeg husker riktig.
De andre stedene var det minimalt med kø.
Og dette var 3-4-5 juli, når du reiser i juni vil det sikkert gå enda glattere.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Svein~B

Jeg kan bekrefte at du må regne med ventetid på grensa mellom Ungarn og Serbia. De skal sjekke papirer og de vil også se gjennom hva du har i bagasjerommet. Og det er to kontroller, én for å komme ut av Ungarn og én for å komme inn i Serbia. Og selvsagt det samme motsatt vei. Så jeg tenker at idéen om overnatting rett før grensepasseringen er en veldig god idé, sånn at dere kan passere grensa om morgenen. Det blir altså i Szeged på sørturen og Subotica på nordturen hvis jeg tar for gitt at det er motorveien E75 som er raskeste veien gjennom Ungarn. Begge byene  er absolutt verdt et besøk. Jeg kan fortelle mer om dem hvis du er interessert.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kritios

Quote from: Svein~B on 16. Feb 20, 08:57:37Jeg kan bekrefte at du må regne med ventetid på grensa mellom Ungarn og Serbia. De skal sjekke papirer og de vil også se gjennom hva du har i bagasjerommet. Og det er to kontroller, én for å komme ut av Ungarn og én for å komme inn i Serbia. Og selvsagt det samme motsatt vei.
Er ditt inntrykk også at det er mer / lengre køer nordover enn sørover på disse overgangene Svein B ?
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Svein~B

Quote from: Kritios on 16. Feb 20, 10:16:33
Quote from: Svein~B on 16. Feb 20, 08:57:37Jeg kan bekrefte at du må regne med ventetid på grensa mellom Ungarn og Serbia. De skal sjekke papirer og de vil også se gjennom hva du har i bagasjerommet. Og det er to kontroller, én for å komme ut av Ungarn og én for å komme inn i Serbia. Og selvsagt det samme motsatt vei.
Er ditt inntrykk også at det er mer / lengre køer nordover enn sørover på disse overgangene Svein B ?

Jeg har bare krysset én gang i hver retning, på formidddagen sørover og tilbake på kvelden, på en dagstur fra Szeged til Subotica. Det var lange køer begge veier og dette var i september. Så jeg har i grunnen litt tynt grunnlag for å uttale meg. De var i hvert fall grundige og derfor tar det tid.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JanBe

16. Feb 20, 16:47:09 #19 Last Edit: 16. Feb 20, 16:53:16 by JanBe
Igjen, tusen takk for gode svar!

Det er en ting til vi lurer på og det er bompenger langs veien. Både Norge og Hellas er omtrent like gode når det gjelder bomstasjoner langs veien. Vil nesten sagt at de står tettere langs motorveiene i Hellas enn i Norge og ikke er de billige heller, ihvertfall ikke for en greker. Dog er det fort gjort å passere en bomstasjon i Hellas, det er sjelden kø og er det kø, så går det allikevel rimelig raskt unna.

Hvordan er det i de andre landene man kjører igjennom, spesielt langs Balkan-ruten. Noen av landene krever jo at man har betalt vignett for å kjøre i landet. Har disse også i tillegg bomstasjoner langs hovedveiene?

Må innrømme at jeg omtrent aldri har kjørt bil i Danmark og det er 30 år siden sist. Kan ikke huske om det var bompenger der da. Om det er bompenger i Danmark. kan man betale med norsk Autobrikke i Danmark?

Til orientering så planlegger vi å kjøre via Italia og nordover på veien hjem igjen. Dette fordi vi nok kommer til å avslutte turen i Hellas oppe i Dilofo, oppe i Zagori, ikke langt fra Ioannina og da er jo vegen kort bort til Igoumenitsa  og derfra ta fergen over til Brindisi i Italia og så kjøre videre hjemover derfra.

Kritios

Ingen bompenger i Danmark og Tyskland.
Første møte med veiprising er Tsjekkia, da med fysisk vignett til å klistre i frontruta.
Kjøpes i Tyskland før grensa, skilt langs veien.
Slovakia og Ungarn har altså e-vignett, kjøpes på nettet.
Ingen av landene med vignetter har bompenger i tillegg.
Serbia og Makedonia har bompenger med betjente bomstasjoner.
Hellas har også bompenger i søkk og kav :-)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

JanBe

Da må vi komme med et raskt tilleggsspørsmål. Serbia bruker, ifølge Wikipedia, Serbiske Dinarer og Nord Makedonia bruker Makedonske Denarer. Hva betaler dere med i bomstasjonene, lokal valuta (tatt ut hvor) eller kan man betale med kredittkort?

Kritios

Quote from: JanBe on 16. Feb 20, 19:44:51Da må vi komme med et raskt tilleggsspørsmål. Serbia bruker, ifølge Wikipedia, Serbiske Dinarer og Nord Makedonia bruker Makedonske Denarer. Hva betaler dere med i bomstasjonene, lokal valuta (tatt ut hvor) eller kan man betale med kredittkort?
I Serbia betalte vi med kort, nettopp sjekka i nettbanken :-)
80 Serbiske Dinarer 2 ganger. Kr. 6,69 hver gang :-)
I Macedonia mener jeg bestemt vi betalte med Euromynter.
50 cent faktisk......en del ganger.
Du kan betale for alt med Euro i Macedonia.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

JanBe

Igjen, tusen, tusen takk for gode råd og tips!

Det er så mye lettere å dra på tur når man har fått svar på det man lurer på, slik at man kan gjennomføre turen uten så mange usikre momenter, når man på forhånd vet hvordan det meste fungerer!

Takk!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...