Logg inn med Facebook eller Google!

Fiskere, båtene, fiskebruket og fangstene deres

Started by IngeS, 02. Dec 13, 20:19:44

Previous topic - Next topic

IngeS

Vi har alle sett fiskerne i havnene vi har besøkt. Fangstene har vel ikke vært så store i turistsesongen som de kan være off season., og andre sorter fisk har det også vært enn det som bringes i land om vinteren. Uansett så har nok de aller fleste eierne av et fotoapparat tatt bilder av fangsten, båtene, fiskebruket og fiskerne.

Denne tråden er ikke ment å være noen diskusjonstråd, men en presentasjon av et av de eldste yrkene i Hellas.

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

hellenic

«Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος»

fila

Fin fiskebåt som lå i Aghios Isidoros på Lesvos


IngeS

Barracuda er godt spiselig. Stekt og surret i fløte smaker den fortreffelig
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Fra den tiden fisket etter sardiner var lov i havet rundt Samos
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

annelinemor

Som en tilføyelse til Inge kan jeg nevne min beundring for den måten grekerne har "avbyråkratisert omsetningen av fisk: En hver fisker , i hvert fall her i Agios Nikolaos har sin lille fiskebutikk, selv om han har bare en liten båt! Den åpner tidlig når båten kommer inn og stenger når det ikke er mer fisk. Jeg tror denne omsetningen er momsfri!
Kanskje en ide for Norge som har verdens mest byråkratiske fiskeomsetning! RÅFISKLAGET! Den fisken som fiskeren får 10 kr for koster 100 kr før du får den på bordet!

IngeS

Quote from: annelinemor on 05. Dec 13, 09:40:24
Som en tilføyelse til Inge kan jeg nevne min beundring for den måten grekerne har "avbyråkratisert omsetningen av fisk: En hver fisker , i hvert fall her i Agios Nikolaos har sin lille fiskebutikk, selv om han har bare en liten båt! Den åpner tidlig når båten kommer inn og stenger når det ikke er mer fisk. Jeg tror denne omsetningen er momsfri!
Kanskje en ide for Norge som har verdens mest byråkratiske fiskeomsetning! RÅFISKLAGET! Den fisken som fiskeren får 10 kr for koster 100 kr før du får den på bordet!


Fiskerne her i Pythagorion tar samme prisen som fiskebutikken, fra 10 Euro pr kilo og opp alt etter hvilken type fisk det er.

For å kunne drive handel er det påbudt å ha kassaapparat, eller et apparat som kan registrere salget og gi deg kassalapp. Har du sett fiskere som ikke benytter det er det et salg som skattemyndighetene ikke aksepterer.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kristian

Quote from: IngeS on 05. Dec 13, 11:14:30
Quote from: annelinemor on 05. Dec 13, 09:40:24
Som en tilføyelse til Inge kan jeg nevne min beundring for den måten grekerne har "avbyråkratisert omsetningen av fisk: En hver fisker , i hvert fall her i Agios Nikolaos har sin lille fiskebutikk, selv om han har bare en liten båt! Den åpner tidlig når båten kommer inn og stenger når det ikke er mer fisk. Jeg tror denne omsetningen er momsfri!
Kanskje en ide for Norge som har verdens mest byråkratiske fiskeomsetning! RÅFISKLAGET! Den fisken som fiskeren får 10 kr for koster 100 kr før du får den på bordet!


Fiskerne her i Pythagorion tar samme prisen som fiskebutikken, fra 10 Euro pr kilo og opp alt etter hvilken type fisk det er.

For å kunne drive handel er det påbudt å ha kassaapparat, eller et apparat som kan registrere salget og gi deg kassalapp. Har du sett fiskere som ikke benytter det er det et salg som skattemyndighetene ikke aksepterer.


Hvor mange fiskere som selger fra kaia har du sett med kassaaparat. I Hellas eller Norge for den saks skyld?

???
Kristian/Planer er til for å utsettes

IngeS

Quote from: Kristian on 06. Dec 13, 15:15:35

Hvor mange fiskere som selger fra kaia har du sett med kassaaparat. I Hellas eller Norge for den saks skyld?

???


Om ikke så mange så har jeg møtt både de som selger fisk fra båter og bønder som selger sine produkt fra bil som har et lite apparat som registrerer salget og gir deg kassalapp.
I motsetning til i Norge går det skattekontrollører, fra andre steder enn her, en runde iblant. Både du og selger ligger tynt an og må betale bøter om de ser at det foregår svartsalg. Det samme gjelder for annen form av forretningsvirksomhet. Det har jeg også sett.
Noe annet er at det ryktes fort, på et lite sted som Pythagorion, om det er en skattekontrollør i farvandet.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ole

Akkurat som når det er en politibil på ferga ut til øyene her i distriktet!  :D :D

annelinemor

Nei, her blir det heller ikke solgt fisk uten kassaapparat!
Jeg tror de enkelte kommuner har regulert detaljomsetningen av fisk. Her i Agios Nikolaos forekommer det ikke salg av fisk direkte fra båt. De mindre fiskebåtene har havn i innsjøen, forbundet med 50 meter kanal til havet. Dette er byens turistperle nr 1! Du kan forestille seg hva som ville hende om denne skulle bli tilgriset av fiskesalg, ikke minst den horden av katter som følger med! Til gjengjeld har alle fiskerne hver sin lille fiskebutikk, ofte ganske liten, men det hender at flere slår seg sammen. Det interessante er at dette fungerer helt utmerket. Det beste er at det ikke er noen fordyrende mellomledd. Da hadde fisk blitt for dyrt! Det er så lite fisk igjen i Middelhavet at prisene på gresk fisk begynner på 20 Euro. Den spesialiteten som grekere elsker mest heter BARBOUNIA, en liten rød fisk. De spiser den med fingrene etter at den er frityrstekt. Den smaker fortreffelig, men da prisen er 30 Euro i butikken blir det 60 Euro fra restaurant! En unntagelse er den velsmakende fisken TSEIPOURA.  Den er grå og halvflat, på latinske språk DORADA . (Kan noen si hva denne fisken heter på norsk?) Den blir oppdrettet utenfor Sitia! Jeg har sett den ned til 6 Euro i supermarkedet. I den største fiskebutikken som er et samarbeid mellom de to største båtene kjøper de også fra grossist. Disse er basert både i Heraklion og Sitia. De kommer grytidlig om morgen med store biler. En av dem leverer norsk laks 2 ganger i uken! Den blir fløyet til Athen og videre til Heraklion over natten. Grossistene har etter hvert overtatt salget til restaurantene. Prisen på norsk laks er 12 Euro! Det er bare det at grekerne ikke gjerne spiser laks. De liker ikke det som ikke foreldre og besteforeldre spiste! Dette har tatt seg opp i det siste, siden alle restaurantene begynte å servere laks som en følge av at norske lakseeksportører forsynte dem med oppskrifter! Det vanligste er ovnsbakt laks og gravlaks. Til og med supermarkedene har gravlaks!

Jeg er oppmerksom på at forholdene i Agios Nikolaos er spesielle pga alle de store luksushotellene. Disse har vært toneangivende. To av dem har nå vinteråpent. Det er russerne som bidrar til at kommunen også får turisme om vinteren. En stor bosetning i Elunda har ført til en voldsom oppblomstring av russernes interesse for dette området. Det betyr mye for alle forretningene og enkelte restauranter som nå kan holde åpne! En russer jeg kom i snakk med, (kun få av dem kan engelsk) fortalte at vinterklimaet i Norge er "tropisk" til sammenlikning med Russland! Det skulle gi byen gode fremtidsmuligheter. Mange grekere er skeptiske når store etablissementer kommer på russiske hender, men du kommer ikke forbi at det skaffer arbeidsplasser og holder liv i området. Uten russerne hadde ikke byens byggefirmaer overlevet. Midt under krisen har russerne bygget grassat i Elunda - Plaka området.

IngeS

07. Dec 13, 10:56:52 #11 Last Edit: 07. Dec 13, 11:05:48 by IngeS
Quote from: annelinemor on 07. Dec 13, 09:14:09
Det er så lite fisk igjen i Middelhavet at prisene på gresk fisk begynner på 20 Euro. Den spesialiteten som grekere elsker mest heter BARBOUNIA, en liten rød fisk. De spiser den med fingrene etter at den er frityrstekt. Den smaker fortreffelig, men da prisen er 30 Euro i butikken blir det 60 Euro fra restaurant! En unntagelse er den velsmakende fisken TSEIPOURA.  Den er grå og halvflat, på latinske språk DORADA . (Kan noen si hva denne fisken heter på norsk?) Den blir oppdrettet utenfor Sitia! Jeg har sett den ned til 6 Euro i supermarkedet.


Du verden for en forskjell det er på prisene i Hellas. I fiskebutikken i Pythagorion får du forskjellige typer fisk fra fem euro og opp. De mest etterspurte er dyrere, noe som bildet viser



Barbouni (Rød Mulle) kan jeg kjøpe fra 15 til 20 euro pr. kilo, alt etter størrelsen. Det samme tar fiskerne direkte fra båt.

I fjor spiste jeg et måltid barbouni på en restaurant på Kalymnos og betalte 10 euro for retten. Da jeg kom tilbake til Pythagorion kostet det samme 17 euro på restaurantene.

Dorade er en form for brasme som på engelsk heter sea bream
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...