Logg inn med Facebook eller Google!

Kulturelle og sosiale forskjeller mellom nordmenn og grekere

Started by IngeS, 08. Jul 11, 16:37:20

Previous topic - Next topic

IngeS

Quote from: \"polyanna\"Inge har faktisk noe å bidra med her - og om Anders svar er et \'lissom-svar\' eller ironisering over mitt innlegg og mine spørsmål, så får det stå sin prøve. Samme hva hensikten er.
Jeg må vite noe om det jeg skriver om. Tro og synsing har jeg ikke sans for, da får det heller være med skrivingen.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Turid

Jeg tror ikke Ander sitt innlegg er ironisering over noens innlegg. Og tro eller synsing er det heller ikke. Dette er jo HANS opplevelse. Som jeg forøvrig kjente meg totalt igjen i.

Jeg har opplevd det på samme måte. En av de viktigste årsakene til at jeg reiser til Hellas om igjen og om igjen er Grekernes væremåte. Vennligheten, hjelpsomheten og sist men ikke minst at de er så naturlige.

Håper ikke dette ble \"off topic\".
Det er etter regn at fuglene synger!

IngeS

Quote from: \"Turid\"Jeg tror ikke Ander sitt innlegg er ironisering over noens innlegg. Og tro eller synsing er det heller ikke. Dette er jo HANS opplevelse. Som jeg forøvrig kjente meg totalt igjen i.

Jeg har opplevd det på samme måte. En av de viktigste årsakene til at jeg reiser til Hellas om igjen og om igjen er Grekernes væremåte. Vennligheten, hjelpsomheten og sist men ikke minst at de er så naturlige.

Håper ikke dette ble \"off topic\".
Helt kurant innlegg Turid
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Quote from: \"IngeS\"Aldershjemmet her på Samos er for de som ikke har familiemedlemmer som kan ta hand om dem. Ellers konstaterer jeg at det er meget stor forskjell på familiesamholdet i Hellas og i Norge. Det er forskjellene mellom de to landene denne tråden dreier seg om og intet annet.

Nå er det jo akkurat det jeg sier Inge. forskjell og likheter. siden du så bombastisk sier at det er forskjellene vi skal ta opp. Ja da er det ikke så galt i Norge da
Yamas til livet og til

Anders

Quote from: \"polyanna\"Inge har faktisk noe å bidra med her - og om Anders svar er et \'lissom-svar\' eller ironisering over mitt innlegg og mine spørsmål, så får det stå sin prøve. Samme hva hensikten er.

hehe... nei, det hadde ingen ting med deg å gjøre, polyanna. Det var bare en tankerekke og noen refleksjoner med bakgrunn i diverse opplevelser her hjemme den senere tiden. Kanskje jeg skal starte en tråd som omhandler kulturelle og sosiale forskjeller mellom nordmenn?

IngeS

Det har kommet mange nye medlemmer til forumet siden denne tråden var fremme i lyset.
Les gjennom den og gi deres besyv med i laget ut fra det dere kjenner til om de forskjellige temaene.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Jeg skvatt litt da jeg koblet mitt siste innlegg mot datoen det var skrevet... :-(

Fia

Denne tråden er ny for meg, men synes dette var veldig interessant, Inge! :) Spennende tema, og morsomt å lese særlig hva dere norske som bor i Hellas har av erfaringer om temaet.
Den som er lei av å reise er lei av livet...

annelinemor

Kulturforskjeller, Ja, men det blir flisespikking å prate om drikke og partyvaner.

Den virkelige forskjellen finner du i dette avsnittet av Månes innlegg:


De fleste av vennene mine er forutintatte når det gjelder greske menn og regner med
1) at de gifter seg med mora hans like mye som han
2) at han ikke kommer til å hjelpe til i hjemmet, ei heller med å ta seg av barna utover oppdragelse, og
3) han vil alltid dyrke sine interesser og sine venner, og det er ikke alltid at kona får ta del i dette. Det er ikke forventet at kona skal gjøre det samme...
Må innrømme at gutta jeg kjenner ikke gir meg et spesielt nyansert bilde av dette, bortsett fra når det gjelder  å hjelpe til i hjemmet. Jeg tror de er mer klare for å \"trå til\", men å gjøre det frivillig?... hmm vi får se... (Men, dere skulle bare visst hva mine norske venninner klager over. At mennene ikke hjelper til hjemme ja


Det som det dreier seg om er selve familiebegrepet, kvinnes stilling I særdeleshet!

Hellas er uten tvil et mannssamfunn!

Her er det store lokale forskjeller. Vår venninne fra Athen hevder at det er større forskjell mellom Athen og Kreta enn mellom Oslo og Athen!

Jeg tror det kan være noe i dette, her på Kreta er det fremdeles landsbyer hvor det ventes at en "god sønn" skal gifte seg med en jente fra landsbyen. Med den avfolkingen som har funnet sted i kretiske landsbyer kan dette by på problemer.

Det skal finnes landsbyer på Kreta hvor mange ekteskap var arrangert in till for ca 20 år siden. Hvor sant dette er, vet vi ikke, men det er kanskje noen som kjenner til eksempler?

I alle tilfelle finner vi at kvinnenes stilling er vesentlig annerledes.
Dette er mest  fremtredende i arbeidslivet! En kvinne skal være mye mer kvalifisert for å få en ledende stilling!

Jeg tror at de greske kvinnene har langt igjen før de er på vårt nivå!

Kanskje trådstarteren, Inge, har en oppfatning om dette? Samos er jo også en øy!




IngeS

For å kunne svare på dette må jeg nesten dele kvinnene i aldersgrupper, 20 - 25 år, 25 - 50 år og over 50. Nå er det vel forskjeller mellom turiststedene, de små landsbyene og de to større byene Vathy og Karlovassi. De to siste stedene tør jeg ikke å uttale meg om etter som jeg ikke kjenner til forholdene der. Likeså den yngste gruppen fordi jeg ikke kjenner mange der, og heller ikke ser dem i arbeidslivet. Det er jo ganske påfallende at det ikke jobber yngre greske kvinner på serveringsstedene. Servitrisene er enten fra Albania, Bulgaria eller Romania. Ikke spør meg hvorfor.
I aldersgruppen 25 - 50 jobber flere i forretningene her i Pythagorion. Noen driver også pensjonat eller utleie rom i Pythagorion og arbeider med det. I de små landsbyene finner du denne aldersgruppen i arbeid på tavernaer og i utleie av rom der slike finns. En del over 50 har også sånn jobb. I de små landsbyene er det ofte eldre kvinner som styrer butikkene.
Jeg kan vel trygt si at majoriteten av de over 50 er det vi kaller husmødre, altså hjemmeværende. Det har vel sterkest sammenheng med familierelasjonene går jeg ut fra. Det å ta vare på barna og de eldre var og er fortsatt kvinnens jobb i de fleste hjem. Har de friske oppegående foreldre som kan se etter barna har de jo muligheter for en jobb utenfor hjemmet. Vel og merke om jobber finns, det gjør det jo som oftest ikke.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

hellenic

Quote from: annelinemor on 03. Dec 13, 14:51:00
Kulturforskjeller, Ja, men det blir flisespikking å prate om drikke og partyvaner.

Det som det dreier seg om er selve familiebegrepet, kvinnes stilling I særdeleshet!

Hellas er uten tvil et mannssamfunn!

Her er det store lokale forskjeller. Vår venninne fra Athen hevder at det er større forskjell mellom Athen og Kreta enn mellom Oslo og Athen!

Jeg tror det kan være noe i dette, her på Kreta er det fremdeles landsbyer hvor det ventes at en "god sønn" skal gifte seg med en jente fra landsbyen. Med den avfolkingen som har funnet sted i kretiske landsbyer kan dette by på problemer.

Det skal finnes landsbyer på Kreta hvor mange ekteskap var arrangert in till for ca 20 år siden. Hvor sant dette er, vet vi ikke, men det er kanskje noen som kjenner til eksempler?

I alle tilfelle finner vi at kvinnenes stilling er vesentlig annerledes.
Dette er mest  fremtredende i arbeidslivet! En kvinne skal være mye mer kvalifisert for å få en ledende stilling!

Jeg tror at de greske kvinnene har langt igjen før de er på vårt nivå!

Kanskje trådstarteren, Inge, har en oppfatning om dette? Samos er jo også en øy!


På Kreta de sier: Man er hode og kvine er halsen. Men det er halsen som  beveger hode!

Jo, jeg vet om flere ekteskap som ble arrangert, og det skjer i dag også, men det som jeg har ikke hørt om, er at en sånn ekteskap ble senere avslutt med skilsmisse. Har flere vener som er gift på denne mote og det er eksemplariske ekteskaper. Velsignelse av foreldrene er veldig viktig og det gir støte i en ekteskap.

Jo, det er store forskjeller mellom Athens og Kreta og det bare viser hvor heldige er folk på Kreta. Mange ``moderne`` bølger, som verden nå reklamerer som den eneste riktig mote å tenke på, blir rett og slett, nøytralisert av sterke tradisjon på Kreta, og det er ikke noe negativt, tvert imot.

Og det om nivåer vil jeg ikke kommentere.


«Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος»

marjana

Jeg synes ikke forskjellene på nordmenn og grekere er så stor lenger. Det har skjedd store forskjeller siden jeg begynte å dra til Hellas for mer enn 30 år siden. Da var det vanlig at folk gikk "volta" for å få kontakt med det motsatte kjønn, og hvis det var en ung dame og en mann som ville ha kontakt og prate sammen, så var det gjerne anstand som gikk tre-fire meter like bak.

Nå jobber de fleste jentene/damene jeg kjenner, eller studerer på universitet. Vi kan gå ut flere jenter sammen uten kjærestene/mennene deres for å spise, drikke og feste til sent uten problemer.
Det blir litt vanskeligere når de får barn, for etter noen måneder er damene nødt til å finne jobb igjen for å få alt til å gå rundt økonomisk. Mødrene stiller ofte opp og hjelper til da, for det er ikke barnehager for så små barn. Familiebåndene er tettere enn her, og alle stiller mer opp for hverandre i det hele tatt.
Selv om det er et typisk mannsamfunn der mennene sitter på en kafenion hver dag og spiller tavli osv. så er de alltid hyggelige mot venninnen min som jobber der, og når jeg kommer dit med en annen gresk venninne med babyen hennes, så er mennene bare smil og glad for å se babyen. De yngre mennene har selvfølgelig denne kamakikulturen der de prøver å sjekke opp så mange damer som mulig, men det virker ikke som damene lar seg imponere noe særlig.
Damene har rast forbi mennene i utvikling, utdanning og sjenerell frigjøring, selv om det er langt igjen til full likestilling i Hellas - akkurat som her.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...