Logg inn med Facebook eller Google!

Fru Diddi`s tur til Dodekanesene vår 2011

Started by Diddi, 19. Jun 11, 18:09:07

Previous topic - Next topic

Diddi

05. Nov 11, 14:11:07 #144 Last Edit: 05. Nov 11, 17:13:27 by frudiddi
Har litt flere bilder fra denne øya rundt turen vår. Ble MYE mopedkjøring,og ikke mye studering av kultur.Vi koste oss i den varme,vindstille dagen. Den eneste prøvelsen,var at min hjelm skapte noe j.......kløe  :-: så må innrømme at den bare måtte av innimellom !

Vi er igjen i Potia,og denne gangen tar vi til høyre ,ca vest for sentrum.Smale bratte gater fører oss opp fjellsiden,og vi blir belønnet med nydelig utsikt.















Til slutt dro vi ut til en badestrand,som jeg tror heter Vlychadia. Her var det mange Greske familier som var ute på badetur.



Det har vært en varm,lang dag,så nå setter vi nesen mot Mirties igjen. Det er ca 32 grader i skyggen,så vi tenker å stoppe på det store supermarkedet på vei hjem, i håp om at det der er kjølig. Er utrolig fint å kjøre moped,men blir MYE sol for en stakkars nordmann !!



En av mine favorittblomster
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Riitta

Så härligt igen :) Det heter Vlyhadia som du säger, där nere :) Jag var där i somras och höll inte på och känna igen mig, för det är så mycket beguggelse där, om man jämför bara för några år sedan :)

För att inte tal om i slutet av 80 talet :D Då fanns det inte många hus. bara stranden och hotellägaren körde oss gäster från hotellet i Myrties dit och hade en grillfest för oss där :) Det var tider :D

Riitta

Diddi

Takk skal du ha Riitta :) Flott at du har litt fakta å legge til  :juble: :juble:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

kaka

Det er stadig fint å følge dere på tur, frudiddi!
KariK

Diddi

10. Nov 11, 19:52:43 #148 Last Edit: 10. Nov 11, 19:56:07 by frudiddi
Hyggelig at du følger med oss Kaka!

En ettermiddag bestemte vi oss for å ta turen inn til Pothia. Vi traska opp i bakken,og tok bussen inn til byen. Dette var artig i seg selv,siden vi der kom midt opp i den greske hverdagen. De godt voksne greske damene så seg stadig over skulderen for ikke å gå gå glipp av noen som helst slags kirke eller kirkegård,da var det å tegne korsets tegn på brystet.
Vi ble sluppet av nede ved den fine havnen. Her var det båter av alle slag,og et yrende byliv   :help:
Her skjedde det noe ALLE STEDER. Fisk og annen sjømat ble solgt av fiskere nesten ute mellom bilene. Hunder som bjeffet på skutere,hele familier ute på tur på en liten moped,ALLE uten hjelm ! På tavernaer og cafeer langs med havnepromenaden satt gubber i alle aldere og holdt øye med alt og alle  ;)

Vi kikket rundt i gatene,og tok sjansen på å gå opp Venizelou gaten til et torg og taxiplass. Dette var ikke helt ufarlig  ;D <vi hoppa opp og ned trapper langs med gaten,siden butikkene lå helt ut til veibanen. Var innom et pussig apotek,hvor mye av varene lå i kasser på gulvet.Tror bare den gamle apotekeren jobbet der alene.Men munnsårsalve hadde han til en billig penge!

Etter en runde,tok vi peiling mot havnen igjen. Denne gangen i smale gater mellom privathus og butikker-mye tryggere og mye fint å se  ::) Vi tok litt frappe og annet leskende nede på en hyggelig cafe,men bestemte oss raskt for å ta første buss tilbake til balkongen vår igjen. Dette var ikke noe blivende sted for oss,men artig å ha opplevd  :D :D :D

Noen bilder fra Pothia en junidag !!
























Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anders

Jeg syns også Pothia var litt stor og litt åndig og litt hastig... men jeg var jo på "gjennomreise" og satt liksom med en følelse av at det kunne vært okay og spennende å bruke litt tid og se litt bakenfor...
Fine bilder uansett!

kaka

Heeelt herlige bilder, Frudiddi! Særlig av dører, vinduer, - og menn  ;D
Mann med veske,- hva venter han på?

Uffda, - der ble det ny side, - uten bilder. Tror du må kopiere over noen jeg, for de tåler det  ;)
KariK

Diddi

He,he...var vel ikke helt pent å ta det bilde kaka,men kunne ikke la være. Han var nok en slik " byorginal" som venta på bussen sammen med oss. Han hilsa på de fleste,og hadde hele baksetet på bussen for seg selv :)
Og, Anders -det var turen verdt å snuse litt bak fasaden ja !! Ikke noe turistfelle bak der  :-* :-*
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Riitta

Härliga bilder från Pothea :D Skulle jag var tvungen och flytta till någon by i Hellas, så skulle det vara Pothea ::) :) Har älskat den byn sedan i slutet av 80 talet. det ligger så vackert där uppåt bergssidorna och är sådär Grekiskt kaotisk :D

Riitta

Diddi

10. Nov 11, 21:18:34 #153 Last Edit: 10. Nov 11, 21:22:24 by frudiddi
Ja,det å bo og feriere blir nok to forskjellige ting. Byen var vakker og levende på alle måter,men ble noe støyende for oss en varm juni ettermiddag etter en dag som igjen startet på Telendos:

Vi forlater "lykliga gatan" etter en herlig frokost på balkongen :)






Supern vår !!




Denne stranden med rullestein likte vi godt. Fint å ligge under det store treet å lese!





Vi forlater Kalymnos,og farer over til Telendos 8)


Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

10. Nov 11, 22:11:26 #154 Last Edit: 10. Nov 11, 22:39:19 by frudiddi






Vi går i land på Telendos,og det er Ritas taverna rett fram ;D Her på øya finnes alt man trenger for å riste av seg hverdagens stress og mas  :P




I dag skal vi besøke en mindre strand som vi fikk tipset av en norsk stamgjest på hotellet. Vi gikk ut mot kirkegården og videre utover.






Det var så utrolig vakkert,stille og overveldende her ute. Bare å nyte livet  8) 8)






Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

10. Nov 11, 22:49:26 #155 Last Edit: 10. Nov 11, 22:51:12 by frudiddi












Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...