Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder av gresk mat

Started by Athina, 14. Feb 09, 22:29:45

Previous topic - Next topic

Athina

Et godt måltid på en gresk taverna er toppen :cheers:
Og bilder av god mat og drikke er heller ikke å forakte :icon_smile:
Begynner med en god lunsj på Lelas taverna i Kardamili. Poteter og kjøtt bakt i ovnen med masse sitron, olivenolje og oregano. Nam, nam...
Salat, brød, vann og vin hører også med :occasion5:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Gro

Mmmm en av favorittene når man er i Hellas:)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

MaFi

Athina, siden du viser matbilde fra Lelas taverna i Kardamili, kan jo jeg fortsette med et matbilde fra Kikis taverna på samme sted? Dette var en utrolig herlig middag: Kjekjøtt som var så mørt at det smeltet på tunga; en tomat- og bønnesalat som var smaksatt med dill - nydelig - et liten mugge retsina - ummm.... og kveldssol + havutsikt...


... og dette er fra Agios Nikolaos på Peloponnes - en varm dag, der det virkelig smakte med agurksalat, akkar og en iskald Mythos!


... og min favorittdessert: (inntas uansett tid på døgnet): Yoghurt, gresk honning og frukt!


(Fikk lyst på nattmat nå...)

MaFi

Her er favoritt-desserten min i en annen variant:


... and yet another one (med masse honning, uten frukt) :


... og en gresk salat fra Galatas, tvers over sundet fra Poros:


Et godt måltid fra Ag. Roumeli, Kreta - etter å ha gått et stykke av Samariaravinen: Red snapper - nydelig krydret, helt fersk fisk, samt ovnsttekte potater og gresk salat... Uhmmmm...


... litt grillet blekksprut fra Kardamili:


Litt solnedgangsmat: Gyros fra sjappa i et gatekryss på Naxos - inntas sammen med Mythos - på hotelltaket, akkompagnert av solnedgang..


Denne bønnesuppa har jeg visst vist bilder av tidligere i en annen tråd.. Den er fra Zorbas i Ag. Marina, Kreta... Nydelig suppe på en litt småkjølig høstdag. Jeg har laget bønnesuppe noen ganger selv nå, og oppskrifta finner dere et annet sted på Mat og drikke- sidene her på forumet...



... og sommerens nyeste matbeskjentskap: Mastikskake med is fra Nissaki, Naxos!

(ETTERLYSNING: Har noen en oppskrift på mastiks-kake? Hvis JA, vennligst legg ut oppskrift her på forumet!)

Athina

Åh..., her var det mange lekkerbiskener, MaFi!

Her er en liten tallerken mezé som ble servert ved siden av et glass ouzo på tavernaen Gialos i Kardamili:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

MaFi

Jeg har bare EN kommentar: SLAFS!!! :tongue8:

operafantomet

Nå ble jeg veldig sulten.... For å si det mildt...  :colors:

MaFi, jeg har en Mastikkake-oppskrift fra et gresk blad a la \"God mat\" (gratisblad fra kjeden AB i Hellas). Har dog fått oppskriften via engelsk:

225 gram smør
250 gram melis
4 egg
150 gram hvetemel eller høyprotein-mel
250 gram hvite mandler (kan sikkert bruke vanlige også...)
5 gram mastik-pulver (malt mastik)

Finhakk eller knus mandlene til de nesten er som mel. Ha i smør, melis og mastik og elt til blandingen er myk, hvit og kremete. Ha det så i en stor bolle, og bland inn melet, litt etter litt. Bland alt godt med en sleiv eller skje, og la deigen kaldsvelle i kjøleskapet i noen timer.

Hell så røren i en smurt kakeform og stek på ca. 170 grader i ca. en halvtime. Skru ned til 150/160 grader, og stek i en halvtime til. Når kaken er ferdigstekt, la den avkjøle seg et øyeblikk, og sikt over litt melis som mynt. Mastikbiter kan også brukes som pynt, men er ikke nødvendig.


(Har ikke prøvd denne selv, i mangel av mastik-råvarer. Kan man få kjøpt det i Oslo noe sted, eller må man bestille på nettet?)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

MaFi

Tusen takk for mastikskake-oppskrift! Er allergisk mot mandler... (tror ikke det kan ha vært så mye av det i den kaka jeg spiste på Naxos - og spurte om det også), men mandlene kan kanskje erstattes på ett eller annet vis... Jeg har både mastiks-likør og mastiks som kan knuses til pulver her hjemme - kjøpte i fjor sommer..

Ellers er det midt i februar, og det nærmer seg fastetid... og deretter påske. Jeg kvitterer med noen påskemat-bilder fra Athen!

Akkurat DETTE ser ikke så delikat ut for en eks-vegetarianer...


..men det smakte veldig godt:


Søt og god tsourékia (påskekake -- mastiks i den også, tror jeg):


.. og her foregår knekking av rødfargete påske-egg! (Mitt egg knakk først..)


...men først kommer fastetida, altså. En av mine favoritter er en klippfisk-form med masse grønnsaker og oliven... og diverse kaker av belgfrukter - med masse smak!

operafantomet

Quote from: \"MaFi\"Tusen takk for mastikskake-oppskrift! Er allergisk mot mandler... (tror ikke det kan ha vært så mye av det i den kaka jeg spiste på Naxos - og spurte om det også), men mandlene kan kanskje erstattes på ett eller annet vis... Jeg har både mastiks-likør og mastiks som kan knuses til pulver her hjemme - kjøpte i fjor sommer...

Synd med mandlene! Sammen med melisen skaper de en fin deig (samme kombo som i kransekaker). Men de bør da fint kunne erstattes med en annen type nøtter, hvis du tåler det? Noen kransekake-oppskrifter for allergikere erstatter også mandlene med havregryn og mandelessens, vet ikke om det kan funke her?

I verste fall får du dra ned igjen og kjøpe kake på Naxos... He-he!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

kaka

Quote from: \"MaFi\"..men det smakte veldig godt:


Ser tallerkenen min slik ut, er alle mine drømmer om mat oppfyllt!! Kjøttstykket ser helt perfekt ut! Og slike poteter er nå best, da. Får helt vann i munnen her jeg sitter
KariK

Mixelite

Åååå slutt(nei, ikke slutt)! *slurp*

Anita

Mmmmmmmm - synd at vi ikke kan spise bildene  :cyclopsani:  Sol - sommer - Hellas - gresk mat - kald Mythos .... jeg vil ha sommer NÅ  :colors:

Her i Grimstad snør det og minner lite om sommer ..

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...