28. Mar 24, 10:37:19


Logg inn med Facebook eller Google!

Meze

Started by TOMS, 01. Jun 16, 23:58:31

Previous topic - Next topic

TOMS

Feirer 50 års dag med 36 gjester på amorgos i slutten av juli. Tenker meze på festen. Men kva retter bør den inneholde? Forrett? Småretter? Hovedrett?

filhellener

Quote from: TOMS on 01. Jun 16, 23:58:31
Feirer 50 års dag med 36 gjester på amorgos i slutten av juli. Tenker meze på festen. Men kva retter bør den inneholde? Forrett? Småretter? Hovedrett?


Så HERLIG  ;D
Men, jeg forstår ikke helt hva du mener  ???
MEZE /Mezedes er jo et utvalg av "forretter" :) Bestiller du Meze så får dere m a n g e , litt av "alt" det greske kjøkken har å by på  ^-^
Tilsammen blir et deilig måltid  :smile12:  Da har du sikkert funnet stedet, bestilt til 36 på en restaurant du liker da, v e t at de har deilig mat?
Lykke til og på forskudd gratulerer med dagen :sjampis:
Kari

polyanna

Høres ut som et godt valg. (Var i et bryllup der tapas ble servert som hovedrett.)
Kanskje du kan få tips på Admiralas nettside? Kanskje du til og med kan spørre henne om råd? Adressen er her, du kommer rett til den siden som omhandler mezedes/meze. Der kan du i det minste få et inntrykk av hva mange forskjellige typer inneholder.
Lykke til  :vinke:

https://godgreskmat.wordpress.com/category/mezedes/

TOMS

Har funnet stedet med herlig mat ja😊 Og meiner som du skriv å ha et måltid med utvalgte retter frå d greske kjøkken. Tapas som hovedrett som Pollyanna skriv. Takk ellers for nettadresse,  skal studere den😊Veit ikkje kva som let seg gjere til så mange folk. Men får finne ut av d med resturanten😀

Admirala

Tavernaen vil nok foreslå retter for deg. De gangene jeg er blitt bedt på store mezemåltider med grekere, er det typisk salat (f. eks. gresk salat eller grønn salat), tzatziki, pommes frites, saganaki-ost, noen ganger en belgfruktrett, f.eks fava, bønnesalat eller gigantes. Etter hvert serveres det også kjøtt eller fisk, f.eks fat med grillede pølser, kotletter, biftekia, eller fat med sardiner, blekksprut, fritert småfisk.

Ha gjerne noen ideer om hva DU vil servere og spise før du prater med tavernaeieren, så kan dere bygge opp måltidet rundt det.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Det är ju som "buffée" här hemma - en massa smårätter. I Grekland kommer de till borden, och man tar vad man vill, och önskar man påfyllning så får man. OBS! Det är också tiden som det tar att äta, som gör dig mätt och belåten - inte bara mängden (om man är över 20 år!) Efter meze - beställ inte varmrätt, men gärna efterrätt och avec.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

TOMS

Fant denne tråden igjen mens eg nyte øl frå Lofoten på den Glade gris i oslo :P Det blei ein meget vellukka fest med 7 forskjellige retter. Akkurat slik eg ville ha det.  :) Mat frå kl. 19 til 23  ;D Avslutta med ei lekker kake frå konditoriet på hotellet Minoa. Utgangspunktet nå var å finne ut kva gleder i øl og vin vi kan finne når vi kommer til Kardamili. Her er sikker mykje gode tips på forumet. Men ingenting topper ein julikveld i Katapola med god mat og 35 gjester 😁

kaka

Så hyggelig når planlagte ting /feiringer blir vellyket :)
Jeg er ingen øldrikker, men på baren 1866 skulle du finne litt forskjellig øl å nyte.
De satser på mangfold. https://www.facebook.com/1866-beer-bar-573812762673628/?fref=ts
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...