Logg inn med Facebook eller Google!

Vi skal til Korfu!

Started by Sunnaelskersol, 04. May 15, 23:27:09

Previous topic - Next topic

Sunnaelskersol

Hallo. I dag var vi litt gærne  ;) Vi fant kjempe billige flybilletter til Korfu, og før vi visste ordet av det hadde vi bestilt 1 ukes tur til en ganske ukjent øy for oss. Vi skal reise i juli.

Nå lurer vi på hvor vi skal bo på øya. Ser dere omtaler vestkysten som et godt sted. Det blåser mye i nord?
Våre krav er fine strender som man kan nå per fot, gjerne med snorklemuligheter.
Og noen gode tavernaer i "byen" der vi bor, slik at vi enkelt kan gå ut å spise etter en lang dag med eventyr.
Et lite supermarked er også noe vi må ha innen gåavstand.
Ellers er det greit å ha mulighet til å ta buss til andre steder på øya, og gjerne et leiebilselskap slik at vi enkelt kan leie bil.
Vi vil heller til en liten, sjarmerende landsby, enn en turistmagnet.

Har sett på bosteder i Agios Gordios (i en tråd her på forumet skrives det om Agios Gordis, er dette samme sted?), Paleokastritsa og Acaharavi.
Er et/flere av disse stedene å anbefale?
Hvilke steder burde vi IKKE bo på?

Vi GLEDER oss til ferie, litt deilig å ta det litt på sparket. Vanligvis er prosessen med å velge øyer veeeeldig tidkrevende ;)

Håper på respons og gode råd!
Dere er alltid gode veiledere og har i flere år hjulpet oss med å finne de stedene som passer godt for oss. TUSEN takk for all hjelp!
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

JohnS

05. May 15, 11:27:18 #1 Last Edit: 05. May 15, 11:29:16 by JohnS
Agios Gordis og A. Gordios er samme stedet. (Når det i tillegg finnes to forskjellige steder som heter Agios Georgios, kan det være lett å gå i surr  :-D ).
Stedet har ei flott strand, og vi bodde på Hotel Nereides, trivelig sted rett på stranda.  Når det er sagt, var nok A. Gordis bortimot det aller minst spennende stedet vi har besøkt i Hellas, men hvis man først og fremst vil ha fred og badeliv, er det nok OK.  Stedet har et par supermarkeder, og en del brukbare tavernaer.  Bra bussforbindelser til Korfu by, som er startpunktet for de aller fleste ruter rundt på øya.
Vi vaar på dagstur til Paleokastritsa, som vi likte mye bedre, så neste gang (?) på Korfu kommer vi nok til å velge dette stedet.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Sunnaelskersol

Tusen takk for svaret, JohnS. Du gir alltid gode råd!  :)

Hva er forskjellene på Agios Gordis og Paleokastritsa siden du likte sistnevnte bedre?
Hva gjorde Agios Gordis lite spennende?

Vi pleier alltid å bli godt kjent på øyene vi besøker, så vi kommer til å reise en del rundt.

Men for stedet hvor vi har "base" er det veldig viktig at det finnes noen trivelige spisesteder med god mat (altså gresk mat ;-)) og at strendene er fine slik at det er fristende å ha noen rolige dager på stranda der vi bor. Vi liker å snorkle, er det muligheter for dette i Agios Gordis?
Det er også et stort pluss med en kaffebar i nærheten hvor man kjøpe seg noe godt å drikke og en stor is ;-)
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

JohnS

Å forklare hvorfor man ikke finner seg helt til rette et sted, kan være vanskelig, siden det er rent individuelle opplevelser som kan være avgjørende.  Vi syntes rett og slett ikke Agios Gordis var mye til by, med ei ikke særlig spennende gate ca 300 m ned fra buss-stasjonen til havet, og det var stort sett det.  For meg var det lite aktuelt å rusle noe særlig rundt, siden det stort sett var brattere omgivelser enn form og helse likte.  Vi syntes heller ikke det var særlig enkelt å komme i kontakt med folk der sammenlignet med andre steder, men dette kan jo ha vært vår egen skyld.  Jeg er ikke noe strandmenneske, og ingen av oss snorkler, så det vet jeg ikke noe om, men jeg kan ikke huske at vi så noen snorklere.
På pluss-siden må jeg få med meg de utrolige solnedgangene vi så fra hotellet vårt, noe som sikkert hadde både med vær og årstid (sept) å gjøre.  Selv jeg, som ikke er noen flittig fotograf, fikk knipsa hundrevis av solnedgangsbilder!  Enormt mye veps på minussiden, men de var absolutt ikke aggressive, og hverken vi eller andre vi så, ble stukket, sev om det kunne svirre noen dusin av dem rundt oss når vi spiste.
Paleokastritso besøkte vi som sagt på en dagstur, og hadde en fantastisk dag med en flott båttur ut til noen grotter, og et ypperlig lunch-måltid på en taverna hvor en mengde grekere også spiste sin lunch.  Liv og rørre og gresk stemning så det forslo.   Byen var også et vakkert sted, men hvordan den ville funke for oss ved opphold ei uke eller to, kan være vanskelig å vurdere..
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Sunnaelskersol

Syns Paleokastritso høres veldig koselig ut!

Noen andre som har noen tanker?
Hva med Kassiopi? Syns den byen høres hyggelig ut :)
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

kaka

Jeg har hørt mye hyggelig om Kassoipi fra en kollega som har vært der flere ganger.
KariK

Tzasiki

06. May 15, 12:37:10 #6 Last Edit: 06. May 15, 12:48:32 by Tzasiki
Corfu er en fin øy, spesielt flott er Kerkyra by!!  Jeg ville ha bodd der, eller i vakre lille Paleokastritsa. Har vært "over alt" på øya, men det er nå ganske mange år siden, så jeg håper noen andre hvet mer enn meg.Det kan jo ha blitt noe forandret/bygd ut flere steder. Det var fint nord på øya også . Kalami, nordøst på øya var veldig koselig, stille og rolig. Kassiopi var også bra, var sjarmerende! ( dog veldig mye turister i denne lille byen midt i fellesferien sies det ,)   Vi badet og var mest på vestsiden, Glyfadastranden, samt i Paleokastritsa.  Håper dette er litt til hjelp :)

Sunnaelskersol

Takk for svarene kaka, og Tzatsiki!

Hvordan var det med vind? Vil gjerne ikke bo i det området hvor det er aller mest vind, selvom litt vind bare er deilig  ;)

Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Tzasiki

Det stedet på Corfu hvor det blåser litt, heter Chalikounas som ligger ved havet. Ligger sør vest på øya. De har en kiteklub der,  faktisk morsomt å se på når de kiter på bølgene! Ellers er ikke vind på problem på øya antar jeg  :) vi merket i alle fall ikke noe til det.. 

Svein~B

Kassiopi et et koselig sted på nordkysten. Det er en koselig havn og så er det tre viker med hver sin strand. Det blåser nok mer på nordkysten enn andre steder, men jeg tror at til enhver tid vil minst to av de tre vikene være godt skjermet.

Sidari ligger også på nordkysten. Der ligger stranda helt åpent, så der blir det både mye bølger og mye sand og sjø i lufta når det blåser.

Agios Gordis har ei veldig fin strand og jeg mener at det er et koselig sted, selv om det ikke er så veldig spennende og ikke så veldig typisk gresk. Vi bodde på Poseidon som ligger litt tilbaketrukket med et flott bassengområde, bassengbar og en liten lekeplass. Ta med lommelykt hvis du skal bo der. Det er en snarvei fra hovedgata og rett til Poseidon, men den er veldig mørk om kvelden og natta. Vi merket ikke noe særlig til vind da vi var der.

Paleokastritsa er et veldig naturskjønt sted, men jeg tror det til tider er veldig mye trafikk dit, fordi "alle" turistene skal dit.

Acharavi ligger norvestvendt og helt åpent, akkurat som Sidari, så jeg tror nok det også er blant de stedene der det blåser mest.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Sunnaelskersol

Takk for gode svar, Svein-B!
Har du noen erfaring med Kerkyra by?

Vi er ikke glad i mye turister, det blir fort slitsomt. Vi er heller ikke glad i mye vind og bølger!
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Sunnaelskersol

Quote from: Tzasiki on 06. May 15, 12:37:10
Corfu er en fin øy, spesielt flott er Kerkyra by!!  Jeg ville ha bodd der, eller i vakre lille Paleokastritsa. Har vært "over alt" på øya, men det er nå ganske mange år siden, så jeg håper noen andre hvet mer enn meg.Det kan jo ha blitt noe forandret/bygd ut flere steder. Det var fint nord på øya også . Kalami, nordøst på øya var veldig koselig, stille og rolig. Kassiopi var også bra, var sjarmerende! ( dog veldig mye turister i denne lille byen midt i fellesferien sies det ,)   Vi badet og var mest på vestsiden, Glyfadastranden, samt i Paleokastritsa.  Håper dette er litt til hjelp :)


Når jeg søker på Kerkyra får jeg opp byen "Benitses", kan dette stemme? Ligger sør for Corfu by.
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...