Logg inn med Facebook eller Google!

Vår i Kardamili og rundt omkring, 2015

Started by Katherina, 24. Apr 15, 12:08:35

Previous topic - Next topic

Katherina

 :teary: Vanligvis er det hanefar og fuglesangen som vekker oss hos Pierides. Kjære og vante lyder som hører hjemme her. Jeg lå enda og halvsov, da jeg svakt hørte noen uvante lyder.  ::) "Var det ikke trommer og en liten antydning til hornmusikk?"
Jo, helt riktig. en liten flokk marsjerte eller rettere gikk med bestemte skritt mot Gamlebyen. Vi lar vanligvis ikke opplevelser av forskjellig slag gå oss forbi. Etter et lett morgenstell, gikk vi bort til kirka. Kirka var full av mennesker som var pent pyntet og  samlet til gudstjeneste.

:) Det var 22. mars. Det var her oppstanden mot det osmanske riket hadde startet 22. mars 1821. Staffan Stolpe skriver i sin bok

Katherina

 :) Uff, kom nær sende knappen!  :( Fortsetter:

Staffan Stolpe skriver i sin bok:"Morea - en bok om Peloponnesos": Från Mourtzinos borggård i Kardamili urgick den grekiska friheten. Varje år firar man detta den 22. mars - inte med chauvinitiska åtbørder , uten med en alldeles lugn og berettigad stolthet. Resten av Grekenland firar av mytiska skel sitt sjelvstendiga utbrott den 25 mars og har gjort dagen till sin nationaldag.

:D Så det vi var ned på var en helt spesiell nasjonalfeiring. Etter gudstjenesten spilte og sang den lille gruppa. Stunden ble avsluttet med en kort tale og nasjonalsangen. Alle sang med i full styrke. Mon tro hvilke tanker som fylte den enkelte? Samtidig som friheten ble markert foregikk det intense forhandlinger om Hellas framtid.

Været var skiftende. Litt kjølig og litt regn. Etter en rolig formiddag hjemme, bestemte vi oss for en liten biltur opp i høyden.














FRA FJELLTUREN. BILDER AV DYR ER ALLTID KJÆRKOMMET.
DISSE KUENE MED HVER SIN DIENDE KALV, VAR JO ET FINT MOTIV OG KOSELIG.












bipbap

Fint å få med seg slike merkedager  :)

kari

Åhh, så flotte bilder. Slike valmue- enger er utrolig flotte.
Gleder meg til resten av turen   :)
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Katherina

 ;D Et lite inntrykk av livet hjemme. Det var godt bare slappe av og ta dagen som den kom. Noen dager var det best å være inne.   :D



DE FLESTE MÅLTIDER KUNNE VI SPISE UTE,



MEN DET HENDTE VI MÅTTE KRYPE INN



INGEN VEI UTENOM. DET ER BARE Å BRETTE OPPERMENE OG GYVE LØS



SÅ KAN HAN HVILE PÅ SINE LAURBÆR



REGN, REGN. ØSENDE REGN, PØSENDE REGN



DEILIG OG VÅTT, DEILIG OG RÅTT.

HVA GJØR MAN DA?



TAR FRAM KORTSTOKKEN, ET SPILL ELLER EI BOK. SELVFØLGELIG KRYSSORD. MEN NÅ VAR DET KORTA.



STRÅLENDE FORNØYD OG TROR HAN SKAL SLÅ MEG!



NOEN GANGER VAR SENGA DET BESTE STEDET. GODT PÅKLEDD OG UNDER TEPPET.



DE FLESTE DAGENE VAR LIKEVEL SOM DENNE. VARIASJON FRYDER!




Katherina

 :bye: Det er ikke helt enkelt å ha i gang to tråder samtidig fra samme ferieopphold. Denne tråden har jeg tenkt skal fortelle om Kardamili og nærområdet og den andre tråden er viet til dagsturer og turer litt lengre unna Kardamili. For at jeg ikke skal komme helt skjevt ut kronologisk, har jeg bestemt meg for å ta en liten pause i denne tråden og konsentrere meg om "Turtråden"  :winking: Håper dere klarer å henge på.

:) Så da ønsker jeg dere velkommen over på den andre tråden og vi starter der med en dagstur til Methoni.

Klarer ikke å la være å legge inn et spillebilde. Vi er som jeg har vist i tidligere tråder lidenskapelige Barikadespillere. Den som kommer først i mål med en av sine brikker vinner. Skal ikke si alt for tydelig hvem som har de røde brikkene, men bildet taler vel for seg selv.





DE BLÅ HAR IKKE RARE SJANSEN HER



DA TAR VI EN LITEN PAUSE


Katherina

bye:   :kd66: Da er det tid for å fortsette her.  :)

Dagen etter turen til Neda, som jeg holder på å fortelle fra i turtråden min, slappet vi av hjemme. Været var godt og etter en lang tur var det godt å ta det helt med ro.

:juble: Så kom 25. mars og den greske nasjonaldagen. Vi gledet oss til å feire sammen med de fastboende i Kardamili. Se paraden og seremonien på platiaen med blant annet folkedans.  :)

:o Vi våknet ikke av hanegal (den er vi blitt så vant til at vi ikke registrerer den), men andre etter hvert kjente lyder. Det sildret og ganske riktig: Regn - øsende regn. Også akkurat i dag! Jeg mintes mang en 17. mai i regn og som hutret og frøys.
Ana fortalte at paraden var avlyst! Ja, da så!  ??? Vi unte oss en litt lengre stund i senga. Ikke noe vits i å stå opp og fryse!
Regnet fortsatte og fortsatte. Det lød musikk fra byen. Sikkert seremonien og dansen. Men vi hadde sett gresk dans før og prioriterte heller et slag barikade og kort.

:winking: NEI, nå vil jeg ut! Regnet hadde gitt seg. Det lå fortsatt mørke skyer over fjellene. "Vi har da bil!" - "Hva med en tur til Gythio?" I Kardamili var det ikke så mye som minnet om nasjonaldag. Den hadde vel mer eller mindre regnet bort. På den andre siden av fjellet lå skyene svært tunge og mørke. Fikk vi mer uvær. Men i retning Gythio så det litt bedre ut. Det var tydelig at det hadde vært mye regn i byen. Dammene var store. Byen var pent pyntet med flagg og blomster. Vi har en kafe som vi gjerne stikker innom når vi er i Gythio. Her var det yrende liv og nesten ikke et eneste bord som var ledig. Folk var pyntet for anledningen. Endelig litt stemning.  ;D



BYENS RUNDKJØRING






:( DET LOKALE NETTET SVIKTER MEG, SÅ JEG TAR EN LITEN PAUSE.  :-[




Katherina

 :bye: Nå ser det bedre ut. Gjør et nytt forsøk.















FLERE AV BYGNINGENE VAR PUSSET OPP ELLER VAR UNDER OPPUSSING  SIDEN SIST VI VAR HER.
BLANT ANNET DETTE HOTELLET



:) Nå gikk det!  ;D


Katherina

 :hfjjk: Nå ble det noen stille dager hjemme. Noen turer på formiddag eller ettermiddag i nærområdet.

:D Vi var kommet til 27. mars. Dagen før hadde vært en skikkelig regnværsdag og denne formiddag hang også skyene tungt over fjellet og ga av sine gode gaver på formiddagen. Nå MÅTTE vi røre på oss.

Hvorfor ikke ta en tur til Trachila. Denne lille byen ved kysten helt på enden av veien forbi Ag. Nikolaos.



TRACHILA






















dagstaalesen@hotmail.com

Herlig, hit skal jeg sykle fra Kardamili om ca 20 dager.
Dag.

Katherina

 :) Det kommer til å bli en flott tur, dagstaalesen@hotmail.com. Vakker natur og mye fint å se underveis og Trachila er alltid koselig å komme til.

:99wywy: Litt flere inntrykk fra Trachila



JEG TITTET INN BAK EN AV DE GAMLE MURENE OG FIKK ØYE PÅ ET TIDLIGERE OLJEPRESSERI

















VERTINNENS EGEN PRODUSERTE HERMETISKE KLEMENTIN SMAKTE DEILIG




Katherina

 :bye: Koselig at dere henger med  ;D

På vei tilbake fra Trachila stoppet litt her og der.



SNART BLIR FJELLSIDENE VAKKERT SMYKKET I GULT AV "TUEPLANTENE" (VET IKKE HVA DE HETER)
SEINERE STRÅLER DE VAKKERT I ORANSJE



NY OG GAMMEL STIL







I FARTA





AG. DIMITRIOS










Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...