Logg inn med Facebook eller Google!

Keramoti

Started by Svein~B, 17. Mar 15, 16:45:39

Previous topic - Next topic

Svein~B

Keramoti er en liten by nordøst i Hellas. Den har litt over 6000 innbyggere. For de fleste nordboere er det først og fremst byen du blir busset til for å ta ferja til øya Thassos, men byen har også ei helt nydelig sandstrand som vi skal få se bilder av etter hvert.

Her ligger Stelios Filiagos klar til avgang. Hun er ei av flere ferjer som går herfra til Limenas som også kalles Thassos by. Ved siden av ligger Agios Rafail som er neste ferje som skal gå.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Greece-Traveller

17. Mar 15, 18:17:03 #1 Last Edit: 17. Mar 15, 18:20:18 by Greece-Traveller
Før du går videre Svein - vær klar over at Keramoti også er en sentral landsby i fjellene på Naxos:



Det er mange landsbyer etc. rundt omkring i Hellas som har identiske navn.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Svein~B

Det er rikelig med serveringssteder rundt havna, også noen på selve kaien. Dette stedet, med de litt spesielle møblene, ligger på selve kaien. Her kan du sitte på kafé til ferja har lagt til kai.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Havna ligger innerst i ei vik, bak en odde som strekker seg på langs av fastlandet. På sørsida av denne odden er det ei enorm sandstrand. Her ser vi fra denne stranda, over mot Thassos. Til venstre ligger den ubebodde øya Thassopoula.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JohnS

Det er denne stranda de lokale turistmybdigheter har markedsført ikke bare som den beste stranda i Hellas, men på hele Balkan!! Skal det være, så skal det være.  (Og stranda er utrolig flott den!)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Svein~B

Quote from: JohnS on 21. Mar 15, 14:07:53
Det er denne stranda de lokale turistmybdigheter har markedsført ikke bare som den beste stranda i Hellas, men på hele Balkan!! Skal det være, så skal det være.  (Og stranda er utrolig flott den!)


Jeg var ikke klar over at den hadde den statusen, men jeg er helt enig. Stranda er flott med fin lys sand. Blått flagg har den også, så den er trygg også.

I området nærmest bebebyggelsen i Keramoti er det parasoller og solsenger. Her er det også en bar. I tilknytning til den er det omkledningsrom, toaletter og dusjer.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi inne i selve baren som heter Paralia. Det fins også en bar til som heter Coco og ligger litt lenger vest. Dette er de eneste serveringstilbudene på selve stranda. Ellers fins det rikelig med serveringstilbud og butikker ved havna som ligger 150 meter unna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JohnS

26. Mar 15, 15:52:53 #7 Last Edit: 26. Mar 15, 16:10:04 by JohnS
Jeg håper du ikke har noe mot at jeg "invaderer" tråden din med et par bilder, Svein.

Thassos har store marmorbrudd, og eksporterer svære marmorblokker.  På dagtid er det stort sett en eller flere lastebiler med marmor med ferja, noe som sikkert bidrar mye til hyppige ferjeavganger.

Legger også til et par bilder fra stranda ved Keramoti.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Svein~B

Quote from: JohnS on 26. Mar 15, 15:52:53
Jeg håper du ikke har noe mot at jeg "invaderer" tråden din med et par bilder, Svein.


Det skal jeg love deg at jeg ikke har noe imot. Alle som har informasjon om, synspunkter på, bilder av eller spørsmål om Keramoti er velkomne til å bidra   :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Sentrum i Keramoti er til tider veldig trafikkert på grunn av ferjene, men like bortenfor ferjekaien er det stille og fredelig. Hotel Filoxenia ligger i riktig ende av ferjekaien. Du merker den trafikken som skal til ferja, men den er ganske spredt. Du slipper den konsentrerte trafikken når ei ferje tømmes, for den skjer i den andre enden av kaien. Dette er også en av de nærmeste tavernaene hvis du er på stranda som er 150 meter unna.

http://www.philoxkeramoti.gr/en/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Et hotell som ligger enda mer på riktig side av byen er Hotel Hellas. Det ligger bortenfor havna ved en av veiene som går til stranda. Det er omtrent en kilometer til sentrum, men bare hundre meter til havna og til stranda i hver sin retning.

http://www.keramoti.com/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Det går busser til Kavala én gang i timen på dagtid. Det går også busser til Chrisoupoli og Xanthi. Bussene stopper rett ved ferjekaien. Rutetidene finner du på selskapets hjemmeside:

http://www.ktelkavalas.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...