Logg inn med Facebook eller Google!

Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Started by filhellener, 29. Oct 14, 20:40:02

Previous topic - Next topic

filhellener

Jeg har tenkt "skal, skal ikke?"...og har kommet til at det er "riktig" å fortelle hva som hendte oss mandag kveld..., IKKE for å "skremme", men for å si at også her i vårt elskede Hellas,
k a n det skje, det vi (helst) ikke tror skjer h e r, men i 2014....ja, det h a r skjedd oss!

Vi var på vei hjem fra Gamlebyen i Chania til Nea Chora, kl var ca 22.30,  da vi, uten å ha hørt en lyd/merket noen som nærmet seg, ble overfalt..., jeg kjente et rykk i veska, samtidig falt vi overrende, ble ( i ordets rette forstand) påhoppet i siden/bakfra av to yngre menn, og falt overende.......
Vi ble  ikke t r u e t med kniv, og s å heller ingen kniv, men de brukte kniv for å skjære over håndtakene på veska, da håndtakene brast, tror vi kniven glapp, den laget kutt inne i hånda (over fingene) til Arne.....

A l t skjedde med "lynets hastighet", vi var naturligvis "fortumlet", mennene forsvant like raskt som de hadde dukket opp..., men de mistet kniven, ...den har politiet, men at de finner gjerningsmennene er vel usannsynlig!
- vi tror ikke de var greske, og iflg politiet og legene på sykehuset er de sannsynlig vis fra Algerie, Marokko, Tunis, Syria....

Kuttene til Arne var alvorligere enn vi trodde, to fingrer "virket ikke", nerver/sener (?) var kuttet, i går lå han operasjonsbordet i 6 timer!!!
Han ligger på privat klinikk med veldig flinke leger, heldigvis

Jeg informerer om dette for å si VÆR FORSIKTIG, v i er midt i alt glade for at det ikke gikk verre, når det først skulle skje!

Jeg mangler pass, kredittkort, kamera, mobil, et par hundre euro + noe "småtteri", veldig "upraktisk", men alt er sperret og det meste kan eratattes, men det er e k k e l t  å  ha passet/identiteten sin på avveie......





   
Kari

bengalow

Så otroligt sorgligt att höra om er erfarenhet! Jag hoppas att ni kommer över händelsen, men det blir svårt...
Polisens antagande är väl naturligt - det är inte greker som gjort detta. Förr var det alltid turkar som var illgärningsmän - dom satte eld på skogarna för att skrämma bort turister. Jaja, polishögskola är väl något som också fattas i Grekland.
Så bra att ni fick spärrat kort och anmält passförlusten. Jag kan tänka mig in i den förtvivlan och desperation ni befann er i. Och vet du vad - det kunde ha skett på vilken gata som helst i hela världen, t.o.m. i Norge eller Sverige!
Lycka till med bearbetningen, och så hoppas jag att Arne blir helt återställd i handen...
Bengalow
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Huff, dette var ikke hyggelig å høre! Håper det går bra med dere og at dette ikke lar dere skremme fra å nyte livet i Hellas i framtiden! Klem...

kaka

Dette var trist å lese, Filhellener!
- trist, - på alle måter!

Håper hånden blir bra igjen og at dere kommer gjennom dette uten for store mèn, - på alle plan!


KariK

marjana

Dette er noe ingen bør oppleve noe sted i hele verden! Veldig guffent, og særlig når det blir så alvorlig med kniv og sykehusopphold, og alt blir så krøkkete og trist når man blir frastjålet alle sine private eiendeler. Håper dere får all den hjelpen dere trenger i Chania/Kreta, og god bedring til Arne! Du får holde motet oppe for dere begge, filhellener!
Glika i zoi

Fia

Nei og nei, så bedrøvelig lesning, filhellener! Må mildt sagt ha vært en skremmende opplevelse der dere gikk og ante fred og ingen fare. Jeg slutter meg til bengalow og ønsker dere "god bearbeiding" av hendelsen, og god bedring til din mann! 🎉
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Frøken Sofie

Nei, så tragisk. Håper virkelig det går bedre med mannen og at han vil få full førlighet og funksjon i fingrene igjen. Alltid ille når ting blir borte på ferie, men det er jo ting - det får dere på plass igjen. Ønsker god bedring!!

Tjorven

Jeg så ikke denne tråden før nå, men dette var forferdelig trist å høre filhellener. For et sjokk å bli overfalt slik, og samtidig bli fratatt eiendelene sine!Og på ferie i trygge Hellas, slik vi kjenner landet  :(  (Jeg ble jo også utsatt for en marokkansk lommetyv på lille Antiparos, så det kan skje over alt. Men jeg slapp heldigvis men sjokket over tapt mobil og kamera, og fikk heldigvis kameraet tilbake senere)
Jeg har også blitt overfalt og slått ned av en gærning, så jeg vet hvor traumatisk slike opplevelser er, så derfor håper jeg at det er noen på sykehuset eller andre, som kan ta godt vare på dere nå. Jeg håper du klarer å føle deg trygg mens Arne er på sykehuset, og at alt går bra med hånda hans.
Sender dere gode tanker og en STOR klem til dere begge.
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener


TUSEN TAKK for medfølende ord og gode ønsker  :) :) Det varmer  :hjerte:

Bortsett i fra at jeg føler meg "matt"/trett, har jeg det bra, men jeg e r forberdt på at en evt større reaksjon! fortsatt kan komme...

E k s t r a  godt er  det at Arne ble utskrevet fra sykehuset i går  ^-^

OG, da de skiftet bandasjen ba legen han om å forsøke og bevege fingertuppene forsiktig e n gang, og han klarte det  :sol:

Vi blir i Chania til Arne har vært til kontroll f.k. tirsdag, så reiser vi til Paleochora og blir der til ny kontroll og fjerning av stingene 11.nov.

- så langt er oppholdet godkjent av SOS i København, vi forstår at IASIS klinikken er velrenomert og anerkjent hos legene der!

For å reise hjem tidligere enn planlagt trenger vi også tillatelse av SOS,
regner med at det går i orden, med legens anbefaling, det kommer vi tilbake til 11.nov.

Nå skal jeg ringe Ambassaden i Athen ang pass, det har blitt mange telefoner ...
Det hadde vært deilig å ha en gjennomgående booking med SAS hjem, Chania - Athen - København - Oslo,etter dette...,
kunne levere bagasjen her i Chania, og ikke se den igjen før i Oslo, m e n jeg er "redd" jeg må møte opp personlig på Ambassaden for dette ærendet!

Vi vil berømme alle vi har vært i kontakt med for effektiv og profesjonell behandling, god informasjon og "service", her har alt gått "på skinner"!
Vi tror ikke Arne kunne fått bedre behandling noe sted,
Norge inkludert!
Da vakthavende lege så at Arne ikke kunne bevege de to skadde fingrene sine, tilkalte han den ortopediske spesialisten, han kom i løpet av 15 min ca kl 24 om natten kun for å undersøke Arne, hadde d e t skjedd hjemme???

SÅ når dette, som i k k e skulle skje, først s k j e d d e, så har vi vært tatt godt vare på :)

Verten vår, Fotis, på Arocaria har vært en god støtte for meg disse dagene, han og Gayana ( rengj) er så varme og hjelpsomme.
Det har vært så godt å bo her for meg.
Fotis har kjørt meg til Politistasjonen,   han har vært hos advokat med en kopi av Politirapporten vår, skal å få den oversatt til engelsk.
Jeg tenker/tror  at forsikringsoppgjøret kan gå raskere hvis vi leverer en rapport på engelsk sammen med den greske i Norge.

Igjen, Tusen Takk  :)








Kari

Diddi

Uff, dette var en tragisk historie, selv om det ser ut til å ende ganske så bra. Må si dere har taklet det på skinner, vet ikke hva jeg kunne ha gjort i en tilsvarende situasjon.
Ønsker dere alt godt og en behagelig hjemreise :)
Veldig bra at du delte dette, vi trenger å bli påminnet om å ta forehåndsregler. Som noen nevner, dette kan skje absolutt over alt, også her hjemme i nærområdet  :)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Det er godt å høre at dere har blitt tatt så godt vare på, både på sykehuset og av husverten  :)  Og at det går riktig vei med hånda til Arne. Bare så synd at du må ha det styret med alt praktiske oppi det hele. Skjønner godt at du er sliten både fysisk og mentalt etter denne opplevelsen, og med alt ekstra dette medfører, og det er beundringsverdig at du klarer å "ordne" opp i alt, mens du ennå er i sjokkfasen. Så håper jeg dere får slappe av så bra som mulig i Paleohora, og får bearbeida det traumatiske sammen. Slike ting tar tid, men jeg håper det hjelper litt på at dere er to.
Lykke til med nytt pass, og at det ikke blir for trøblete å få det.

Jeg syns også det er bra at du forteller om dette her på forumet, filhellener. En ting er advarselen, men jeg tenker at det kan være litt egenterapi i det også. Det er alltid bra å få ut ting, og her er det mange som tenker på dere, og ønsker dere alt godt nå  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

gre18cce

06. Nov 14, 02:28:45 #11 Last Edit: 06. Nov 14, 03:23:06 by gre18cce
Aldri noe moro å komme ut for slikt , og det er nok ikke et sted på denne planeten en er 100% sikker på og unngå slikt.

Håper virkelig dere ikke blir redd for å dra tilbake. Og godt å se at dere fikk så god hjelp , det må være godt når en først kommer ut for noe slikt.


.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...