Logg inn med Facebook eller Google!

Ta rede på avganger

Started by Svein~B, 24. Aug 14, 12:33:57

Previous topic - Next topic

Svein~B

Den beste oversikten over ferjeavgangene finner du på internett. Det er hovedsakelig fire søkemotorer. I prinsippet skal alle fire ha alle rutene. I praksis utfyller de hverandre. Det kan også finnes helt lokale ruter som ikke fins i noen av dem.

De fire søkemotorene er:

- gtp.gr
   - danae.gr
   - openseas.gr
   - ferries.gr

Som regel er sommerrutene komplette i slutten av mai. Sommerrutene er de rutene som gjelder fra cirka midt i juni til midt i september. Ellers i året er det helt vanlig at rutene bare blir oppdatert for en måned om gangen og gjerne bare ei uke eller to før de trer i kraft.

Vær oppmerksom på at det bli endringer på rutene helt i siste liten, ferjer kan bli innstilt av forskjellige årsaker. Hvis du ikke finner en avgang som har vært der tidligere, så kan det være tilfelle. Ta eventuelt kontakt med havnemyndighetene for å finne ut hva som skjer, de har oversikten.

Ikke alle reisebyråer er agenter for alle rederiene. Mange steder har de hver sin agent. Da må du lete deg fram til det rette byrået. Det kan være greit å vite hvordan logoen til rederiet ser ut og se etter den på skiltene utenfor reisebyrået.

Noen rederier bruker ikke agenter. Det eneste stedet du får kjøpt billetter er på kaien eller ombord.

Det er veldig utbredt med tavler på utsiden av reisebyrået der det står hvilke ferjer som fins og som de kjøper billetter til. Noen steder er det bare et A4-ark med oversikt over avgangene og det er gjerne bare på gresk. De fleste steder må du gå inn og spørre etter informasjon, for det fins ikke noe oppslag.

Hvis du er veldig avhengig av ei bestemt ferje, bør du også sjekke værmeldingen før du bestiller. Hvis det er mye vind, kan ferjer bli innstilt. Det kan være lokale variasjoner, men generelt blir hurtigbåtene innstilt ved vindstyrke sju og de store ferjene ved vindstyrke åtte på Beauforts skala. Derfor vil jeg si at hvis det er meldt vindstyrke seks eller mer, bør du komme deg til fastlandet, hvis det er der du skal fly hjem fra, eller til den øya du skal fly hjem fra, så fort som mulig.

Ferjer kan også bli innstilt av andre grunner enn dårlig vær, for eksempel tekniske problemer. Derfor, ved hjemreisen, bør du ikke ta den siste ferja som du kan rekke flyet hjem med, men den nest siste. Da har du den siste i reserve i tilfelle den nest siste skulle bli innstilt. Sannsynligheten for at begge skulle bli innstilt er liten, bortsett fra ved dårlig vær (se over).

Hvis du er spesielt avhengig av en bestemt avgang, sjekk med havnemyndighetene at ferja går. De vil som regel vite det, hvis det er noen grunn til at den ikke skal gjøre det.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...