Logg inn med Facebook eller Google!

Strender

Started by Svein~B, 08. Aug 14, 19:39:11

Previous topic - Next topic

Svein~B

Bystranda

Hvis du bor i byen, er det som regel en strand i byen eller nær byen. Denne kalles gjerne bystranda. Det er altså nær-stranda til de som bor i byen.

Det er som regel her du finner grekerne, framfor alt barna og ungdommene. Det kan medføre noe støy, men de er som regel veldig hyggelige. Det er veldig vanlig at de driver med volleyball, fotball, strandtennis eller lignende.

Fordelen med disse strendene er at du har nærhet til alt. Det er gangavstand og greit å komme seg til og fra, sånn at det er veldig fleksibelt. Kiosker og tavernaer er rett rundt hjørnet. Bystranda er framfor alt greit hvis du ikke har tenkt å være der så lenge, kanskje bare ta en dukkert eller slappe av mens du venter på ferja.


Den fineste stranda

Mange øyer har ei spesielt fin strand som gjerne ligger på en annen kant av øya enn hovedbyen. På noen av dem fins det bebyggelse og overnattingsteder i nærheten av stranda Der er bebyggelsen nærmest stranda gjerne litt turistpreget. Jeg foretrekker å bo på sånne steder og ikke i hovedbyen. Der er det gjerne rolig om kveldene og jeg synes det er greit å ha gangavstand til stranda. Så kan jeg heller ta buss eller taxi hvis jeg vil til byen og leie bil hvis jeg vil se mer av øya.

Hvis du bor i byen, fins det gjerne buss eller båt som du kan bruke for å komme til den fine stranda. Du bør ta rede på når det er retur, den er som regel til faste tider hver dag. Du bør nok regne med å være der hele dagen. Hvis du tar taxi, er det lurt å avtale henting med sjåføren eller å få et telefonnummer som du kan ringe når du vil bli hentet.

Kjører du bil, må du noen steder regne med at det er privat parkering og at den koster penger, men for det meste er det gratis parkering.

Det er som regel taverna rett ved stranda, men du kan ikke regne med at det alltid er det. Hvis du skal være der hele dagen, er det kanskje greit å undersøke det, sånn at du eventuelt kan ta med mat og drikke hvis det ikke fins noen serveringstilbud der.


Sin egen strand

På mange øyer fins det avsidesliggende strender som det går an å ha for seg selv hvis du klarer å finne dem. Disse strendene står gjerne ikke på kartet, det er ikke skiltet dit og de kan være ganske utilgjengelige.


Serveringstilbud

Populære strender har som regel en eller flere tavernaer. Det er ikke uvanlig at det er litt høyere priser på disse tavernaene enn på de i byene. Menyen er ofte litt enklere. Det kan være litt mer snackbar enn taverna.


Solsenger

På populære strender er det vanlig at det er en del solsenger. Det er gjerne sånn at opp mot halvparten av stranda har solsenger, mens resten har det ikke. Du betaler leie for solseng og parasoll. Prisen varierer veldig, jeg har betalt alt fra 2 euro pr. dag til 7 euro pr. dag for ei solseng. Noen steder tar de ikke betaling for solsenga, men de forventer at du kjøper noe og at du i hvert fall ikke nyter medbragt.


Mangel på solsenger

Mer avsidesliggende strender har som regel ikke solsenger. Det fins også øyer uten ei eneste solseng. Hvis du ikke vil sitte rett på bakken, må du ta rede på det på forhånd og eventuelt kjøpe strandmadrass eller lignende. Hvis du lar den ligge igjen på hotellrommet når du drar, er jeg ganske sikker på at den ikke vil bli kastet, men komme til nytte.

Det fins mange slags liggeunderlag for strandbruk:

De plastaktige dukene er veldig praktiske, i og med at de tar veldig liten plass når de er brettet sammen. De har lett for å bli tatt av vinden, fordi de er så lette.

Stråmattene er veldig lette å rulle sammen og ta med seg. De er også ganske lette og vanskelige å få lagt på plass hvis det blåser litt.

Strandmadrasser er myke og behagelige å ligge på. De tar en del plass selv når de er sammenbrettet, så det er et ekstra kolli å dra på.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...