Logg inn med Facebook eller Google!

Rundt omkring på Milos 18: Paliorema

Started by Ole, 20. Jul 14, 23:36:25

Previous topic - Next topic

Ole

Paliorema er et nedlagt område der det ble utvunnet svovel i eldre tider. Det er bare rester og ruiner igjen, men er man først på Milos, så er det verdt å ta turen.  Paliorema ligger på østsiden av Milos og er vanskelig tilgjengelig. Man kan se stedet fra turistbåtene som går rundt øya, eller man kan ta turen dit landeveien. De som leier ut biler og mopeder i Adamas tillater ikke at folk kjører dit pga. de dårlige veiene. Men det er mulig å kjøre dit, i alle fall hvis man har gode nerver! Vi tok sjansen tidlig en morgen og la ut på tur. Kartet  var studert, og vi fant greit fram. Det var stort sett grusveier av varierende kvalitet, men ikke noe problem å komme seg fram. Så kommer vi til dalen der Paliorema ligger..... Vi er i høyden innerst i dalen, og veien går ned til gruvelandsbyen. Jeg syns veien ser ok ut og begynner nedstigningen. Det skulle vi ikke ha gjort! På venstre side er det stupbratt ned, ikke noe autovern eller stabbesteiner, og veien er nå hullete og dårlig. Pulsen stiger til 180 når jeg kikker ut bilvinduet og ned i avgrunnen. Filmer jeg har sett om lastebilsjåfører på farlige fjellveier i India kommer fram. Jeg kjører sakte framover, og venstrefoten på clutchen skjelver. Dette skulle jeg ikke ha gjort!  Vi bestemmer oss for å stoppe for å gå ut av bilen og se litt nærmere på forholdene. Vi vurderer det til at det er for langt å rygge tilbake, så vi må nok fortsette nedover. Vi går et stykke for å se om det er mulig å snu bilen, men det er det ikke. Veien er smal, og det er lite fristende å begynne å snu. Vi går tilbake til bilen og kjører et stykke videre. Vi parkerer på nytt for å sjekke forholdene. Tusler nedover, og kommer til en sving på 180 grader der veien svinger tilbake innover i dalen igjen. Der er det mulig å snu! Problemet er bare at denne svingen er ganske langt nede i dalen, og veien tilbake er akkurat den samme som har kjørt. Jeg henter bilen og parkerer i svingen. Der stod den i alle fall trygt! Vi kunne ha gått helt ned til sjøen, men det ble ikke. Jeg hadde rett og slett ikke lyst, jeg ville bare bort derifra! Bilder fikk jeg i alle fall tatt, men dessverre ikke noen nærbilder fra stedet.

Så var det turen opp igjen..... :) Det gikk veldig bra! Jeg bestemte meg for ikke å se ned, bare kjøre! Og det er mye bedre å kjøre oppover enn nedover! Vi kom oss greit opp bakkene og kunne puste lettet ut! :) Jeg vil ikke anbefale folk å kjøre denne veien, men det er faktisk fullt mulig å kjøre her. Hvis man klarer å ikke se ned, så går det bra. Kjører man utenfor veien er man død!

Info om stedet: http://www.mymilos.gr/island.php?target=Viewer&item=sites&id=Thiafes

PS: Vi var to voksne på denne turen, ingen barn! :)

filhellener

Skrekk og gru   :o - g o d t det gikk bra  :)

Takk for titten, interessant, og fine bilder!
-  men e n ting er 100% sikkert, D I T skal jeg ikke  :)
Kari

Ole

Ta deg en tur! Parker bilen på toppen av stupet der dalen starter. Det tar 20-30 min å gå ned, og det dobbelte opp igjen. :)

kaka

KariK

Ole

Det skal litt til før det går galt, men går det først galt på et slikt sted, så går det skikkelig galt! Vi hadde en eldre Fiat som jeg la ut bilde av i tråden om Mytakas. Det er umulig å vite hvor godt vedlikeholdt disse bilene er (tenker på bremser), så det er nok lurt å ikke ta noen sjanser.

Ole

Flere bilder.....

Ole

Paliorema sett fra sjøen. Vi ser at noen tøffinger har kjørt ned. :)

Tjorven

OUÆÆÆ  :o  Satt med hjertet i halsen og bremsa, jeg, hadde nok ikke turt å være med helt ned.....bra dere fikk snudd i tide  ;)  Men fine bilder, og sikkert et interessant sted å besøke. Men tror det i så fall må bli sjøveien dit  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Fia

Syntes jeg kunne KJENNE den følelsen på kroppen selv, Ole!! ;) Godt at det gikk bra med dere, da. Jeg tror veldig på det der med å følge magefølelser!  ;) :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

stein

Spennende lesing  :o

Spørs om vi ikke må ankre opp og stikke i land her i september.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Ole

Det må dere gjøre, Stein! Men dere må også seile rundt hele øya, men det tipper jeg dere har tenkt til! :)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...