Logg inn med Facebook eller Google!

Mat og drikke

Started by Svein~B, 19. Jul 14, 16:30:42

Previous topic - Next topic

Svein~B

På turiststedene er det stort sett tre slags utsalg av matvarer: Minimarkeder, tavernaer, snackbarer og barer.

Et minimarked er en liten dagligvarebutikk, litt større enn en storkiosk. Her får du kjøpt det meste av dagligvarer, sånn at du kan lage enkle måltider i leiligheten dersom du bor i leilighet.

En taverna er en restaurant. Det er servering ved bordet og de har for det meste faste menyer. Mange steder har de også en dagens rett eller dagens meny som er annonsert på tavler utenfor. Noen steder har de ingen av delene. Servitøren forteller hva de har å by på. Noen steder kan du få bli med på kjøkkenet og kikke i grytene.

En snackbar er et slags gatekjøkken med bord og stoler. Her får du kjøpt enkle retter som blir tilberedt mens du venter.

Barer har gjerne også noen snacks, mest typisk baguetter og toast, kanskje noen kaker i tillegg.

I byene, det vil som oftest på øyene si hovedbyen på øya, fins det supermarkeder, bakeriutsalg, konditorier, slakteri-utsalg, fiske- og grønnsakmarked, gatekjøkken og restauranter i tillegg til det ovennevnte.

Supermarked har mye større utvalg enn minimarkedene. Her gjør du gjerne større innkjøp hvis du skal være ei stund og så supplerer du på bakeriutsalget og minimarkedet. Jeg pleier helst ikke å kjøpe så mye flytende på supermarkedet hvis jeg har et minimarked nærmere. Det at prisen er lavere på supermarkedet gjør ikke at jeg gidder å bære tungt så mye lenger i varmen.

Bakeriutsalget har som regel det ferskeste brødet, men du skal ikke se bort ifra at det samme bakeriet også leverer til supermarkedet og minimarkedet, så brødet er like ferskt overalt. De har i hvert fall som regel mer utvalg i brødvarer på bakeriutsalget enn på super- og minimarkedene. Mange steder selger de ikke brød på minimarkedet, de bare henviser til bakeriutsalget.

Konditorier selger kaker og søtsaker av forskjellige slag. Grekerne er veldig glade i søtsaker. Hvis du er glad i det søte, kan det være greit å benytte anledningen til å smake på en del greske spesialiteter. Noen konditorier selger brød og et lite utvalg dagligvarer også, men ikke alle.

Slakteriutsalg selger ferskt kjøtt i løs vekt, inkludert ferskt kjøttpålegg. Der det ikke fins slakteriutsalg i hovedbyen er det vanlig at supermarkedene selger kjøtt og ost i løs vekt, altså for eksempel i skiver.

Mange steder fins det egne fiskeforretninger og fruktforretninger. Andre steder står de ute på torget eller på havna og selger fersk fisk eller frukt.

I byene er det veldig utbredt med gatekjøkken som først og fremst selger gyros i pitabrød. Du kan spise mens du går eller du kan finne deg et sted å sitte ned mens du spiser den. Gyros er omtrent det samme som kebab, men det er som regel svinekjøtt. Noen steder ha de også kylling-gyros.

Restaurant heter estiatorio på gresk. Det er noe mer ekslusivt enn en taverna, men noen ganger kan det være vanskelig å se forskjell.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...