Logg inn med Facebook eller Google!

Er det for mye katter, er de til bry når man spiser.

Started by dagstaalesen@hotmail.com, 09. Jul 14, 09:27:13

Previous topic - Next topic

dagstaalesen@hotmail.com

 Vi var 14 dager i Agios Nikolaos det meste vi hadde rundt bordet var 12 katter , de kloret på bena våre ja en gang opp på bordet. Har noen noe synspunkter på dette?
Dag.

Tjorven

Hehe, det er nok like mange synspunkter som katter om dette temaet, Dag  ;D  (som også har vært et tema i en tråd tidligere her på forumet) Kattene søker seg alltid rundt tavernene, sånn er det bare, og noen er mer "hissige" enn andre i tigginga si. Selv har jeg ingen ting imot at de svirrer rundt meg, og jeg må innrømme at jeg også deler litt av maten min med dem innimellom  :-[  Jeg VET at DET er det delte meninger om,  men i disse tilfellene spør jeg eller gestikulerer til kelneren om det er greit først. Men det er ikke alle som er like katteelskende som meg, og for dem blir det fort et problem.
Likevel syns jeg det har blitt en stor forbedring mht dette "problemet". Grekerne selv er blitt mer bevisste, og tar bedre vare på kattene. De har gjerne egnede steder i nærheten av tavernen, der de og vi kan fore kattene, istedet for direkte ved tavernabordet.
Jeg var nettopp på en fiskerestaurant på Folegandros, og ble overraska over hvor få katter som svinsa rundt bordene der, kanskje 2-3 stk bare. Jeg klarte ikke å spise mer enn halvparten av fisketallerkenen jeg fikk, og spurte om kattene kunne få resten. Ikke noe problem, de fylte resten oppi ei eske og satte den på en fast spiseplass for pusene, et sted bak tavernen. Der fikk de seg et herremåltid den kvelden  :-*  Kanskje var det bare av ren nysgjerringhet at et par av kattene tusla rundt bordene, de visste jo at her ble det mat uansett  ;D

Dersom kattene blir for nærgående, er det en skånsom måte å få dem unna på. Klapp i hendene, så skvetter de unna.
There are no strangers, only friends we haven't met.

kari

Jeg er også veldig glad i katter, og lar meg ikke bry av katter rundt meg når jeg spiser. Det hender nok at jeg også prøver å lure til de litt, men har med meg et reisefølge som ikke er spesielt begeistra for det......med den gode begrunnelsen om at da kommer de også til å plage de som ikke er like glad i katter som det jeg er.

Synes Tjorven har en god framgangsmåte; spørre innehaveren, også kanskje han har en "foringsplass" litt utenfor tavernaen der kattene kan få herremåltidet sitt.

Men katter på bordet og klorende langs leggene kan jo bli litt for mye for alle; inklusive meg.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

IngeS

Hva som er verst på et spisested katter eller veps og fluer kan jo diskuteres. Begge deler er like galt synes jeg. Når folk sitter og slenger mat rundt seg er det ikke alt kattene får i seg, de sleiker ikke "golvet". Restene trekker til seg fluer og veps som ikke er noe hyggelig å ha rundt seg når man skal kose seg med god mat.

Jeg kan ikke begripe hvorfor folk vil skape usanitære forhold på et spisested hvor de er gjest. De driver da ikke på sånn i Norge. Er man i et annet land så er man der som gjest og skal oppføre seg deretter.
Gjør som Tjorven, spør hvor kattene kan mates.

Her i Pythagorion blir restene fra dagens servering lagt ut til kattene et par ganger om dag og når serveringsstedet stenger.

Noen dråper vann fra et glass er beste måten å få vekk katter som tigger. Neste gang løfter du bare glasset og de stikker av.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Ja, det er for mange katter, alt for mange katter. Ja, de er til bry når jeg spiser. Et tips for å redusere problemet med veps er å ha med litt tørrkaffe, helle dette i et askebeger (som jo finnes alle steder der røyking er forbudt!), tenne på kaffen og vepsen holder seg unna en stund.

Opplever forøvrig at mange steder blir man anmodet/bedt om å IKKE mate kattene, men det ser ikke ut til at turistene bryr seg om det av en eller annen grunn! Noen som gjør seg tanker om hvor mange av disse kattene som dør av sult når høsten kommer og turistene har reist?

Hellasfrelst

Jeg har tidligere kommet med mitt synspunkt når det gjelder mating av katter på restautanter/tavernaer, og jeg sier det igjen: Jeg har ingenting i mot katter, MEN jeg liker ikke å ha en horde av katter rundt bena mine som tigger mat av meg når jeg skal ut og nyte en bedre middag. Mating av katter har ingen ting på en restaurant å gjøre, det bør gjøres andre steder.
Og dere som mater katter, tenkt på at det sitter flere rundt dere på spisestedet. Enkelte ganger har vi rett og slett mista matlysten av katter som klatrer opp på stolene og som slafser mat overalt på gulvet.
i zoi ine tora - livet er nå

bipbap

Mener å huske at Plomari er eneste sted jeg virkelig følte meg plaget av mengder med katter rundt bordet. De forsøkte å hoppe opp på bordet også. En uting at turistene mater kattene. Som mouche sier, dør mange av sult når turistene har reist. Og som IngeS sier, blir det mye gris på gulvene som tiltrekker seg fluer og veps.

kaka

Ved Platantreet i Plomari opplevde jeg det samme, - en liten kattunge var til og med oppi tallerkenen min. Personalet gjorde ingenting for å forhindre det.
Jeg sluttet å gå der, - med det er mange andre fine plasser rundt, uten at kattene kommer opp på bordet.
Et sted (på Paradiso) gikk kelneren rundt med en spruteflaske. Jeg syntes det var litt underlig at han sprayet blomstene , - litt her og der, - og nå og da,
-men sprayene var til kattene. Jeg syntes det var ok at de viste aktivt at de forsøkte å holde kattene fra bordene.
KariK

Sveinung

Jeg synes ikke det er så mange katter i Hellas nå. Men jeg husker en kveld i Katapola på Amorgos for en del år tilbake. Jeg hadde vært på den andre siden av bukta og sett den berømte dykkerfilmen. Tilbake i Katapola rundt. kl. 22 var det tid for middag. Jeg stoppet på det første "torget" for å spise. På dette tidspunktet var det ikke mange som spiste her, og jeg ble sittende nesten alene. Den gangen var det mye katter i Katapola, men at de fleste skulle besøke bordet mitt var ikke i mine tanker. Men da maten ble servert hadde jeg ganske raskt ca. 15 katter på plass - rundt bordet, på de øvrige 3 stolene og en to-tre oppe på bordet.
Jeg har et avslappet forhold til katter, men dette ble i meste laget. De som var mest nærgående fikk en skvett vann over seg hver gang de prøvde. De andre overså jeg helt. Men kelneren var ikke helt happy med dette "katteoverfallet", og skaffet ganske raskt noe mat, og fikk med seg hele flokken ned på kaia.
Da fikk jeg fred en liten stund, men ganske snart var de tilbake, dog ikke så pågående som før. De slo seg ned rundt bordet og i de andre stolene og vi slappet av i fred og fordragelighet etter en god middag.

dagstaalesen@hotmail.com

 Godt å høre at noen syntes det samme som oss, vi var redd det var bare vi som reagerte på dette, og så det som et problem til tider. En ting jeg også vil legge til her er at mange av kattene i Agios Nikolaos som har dårlig pels og at det hang flott i pelsen. Da er det ikke så kos å få de opp på bordet, å de som jobber der står rett ved siden av og ikke løfter en finger.
Dag.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...