Logg inn med Facebook eller Google!

Hilsen fra Syros igjen, men nå går det mot høst.

Started by marjana, 27. Aug 13, 17:49:21

Previous topic - Next topic

Kristian

Quote from: marjana on 29. Sep 13, 05:38:05
Takk for det, kjære venner!

Det blåste hardt her om dagen, og da ble det ganske kaldt her oppe på taket. Jeg gikk innom resepsjonen for å be om rene lakener og håndklær, og et teppe for å ha over meg på senga.

I resepsjonen skriver Georgos ned på en blokk hva som skal gjøres i morgen. Kouverto til rom 301. Og det fikk jeg! Et digert, tykt vinterpledd på ca 4 kvadratmeter for jeg har en dobbeltseng. Det blir nok fint i november når alt er stille og lukket.


Det var som med Katerina på Antiparos. Et stort laken for dobbeltseng. Det var etter et par forsøk forstått at det var skillsmissegrunn.

Neste år ble dobbeltlakenet kastet ned og to enkle kastet opp.

Deretter hvert vårt.

Hva man gjør under dem er en anen skål
Kristian/Planer er til for å utsettes

marjana

Ser i noen av de andre trådene at det har vært isskraping på bilvinduer og kaldt i Norge!
Som en slags trøst så var det et sabla regnvær her for noen dager siden, og nå er det masse vind og kaldt her også. Så det er bare å krype inn under det varme pleddet, og jeg har lukket igjen døra ut til taket med utsikten. Det blir visst mye vær i noen dager, men så skal det bli sol og varmere igjen.
Det bøttet ned med vann som rant rett inn på gulvet over nesten hele rommet, så jeg moppet og moppet for å stoppe flommen. Husvertene kom opp på rommet mitt for å sjekke flomtilstanden, og tok bort lokkene på slukene så lenge regnet sto på. Når det regner så kraftig her så kommer det inn av vinduer og dører, og regnet hadde ødelagt strømmen til et kjøleskap ute med kald drikke på supermarkedet nede i gata. Her er noen bilder av regnværet.

Glika i zoi

Fia

Koselig med sånne vær- og "tilstandsrapporter" fra deg, marjana!  :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

marjana

Og nå sier de eldre her at så kaldt og så dårlig vær har det ikke vært på 100 år!
Glika i zoi

Tjorven

Har forstått at det er en del "vær" rundt om i Hellas i disse dager  :-\  Ikke noe gøy mens det står på, så håper det blir opphold og varmere igjen snart. Syns jeg ser deg fyke rundt med moppen, Marjana. Du fikk vel varmen i deg da tenker jeg  ;)  Du får kose deg som best du kan, så dukker nok sola opp igjen, sånn plutselig  8)
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Quote from: marjana on 06. Oct 13, 06:54:17
Og nå sier de eldre her at så kaldt og så dårlig vær har det ikke vært på 100 år!


Kan jo ikke si "liker" på det  :( - men l a n g t i d s varslet liker jeg  :)
Kari

marjana

06. Oct 13, 20:36:12 #30 Last Edit: 11. Dec 15, 02:07:55 by marjana
Været blir fort ganske viktig for hvordan man har det her. Xristina som vasker og kommer med rene lakener og håndklær, som jeg kun kan snakke gresk med, foreslo at jeg kunne flytte til rom 304 som er mye større, og med peis til og med, og med kjøkken. Jeg var der inne og så meg om, og det er et fint rom. Det blir ikke med den fine takutsikten som jeg har nå, men omtrent like bra. Jeg må spørre husverten Artemis om det rommet er ledig utover, og om jeg kan flytte dit. Fili Xristina sier hun vil hjelpe til med å ta med mine saker og ting over dit hvis jeg vil bytte rom. Så da blir det kanskje et annet rom snart?
Glika i zoi

Tjorven

Det hørtes jo veldig bra ut med peis på kalde dager da, og spesielt kjøkken. Har du noe kokemuligheter/vannkoker der du bor nå, eller?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders


marjana

06. Oct 13, 21:08:49 #33 Last Edit: 06. Oct 13, 21:25:15 by marjana
Ja, jeg kjøpte liten elektrisk kokeplate for 25 euro. Der koker jeg vann til te og kaffe, egg, og nudelsupper feks.
Jeg har spurt venninnen min Maria om den store "håndveska", som bare blir større og større, kan få overvintre i huset deres. Og det kan den! Da blir vindjakka og en ulljakke, en del sandaler og en radio, bøker, kjøkkenting, toalettsaker, og alt mulig annet stappet oppi bagen. Som Maria og broren hennes sa så er det jo bare å åpne bagen og fiske ut det som kan brukes mens jeg er borte, og ja, selvfølgelig, det er bare å bruke alt det som er oppi der!
Glika i zoi

marjana

Quote from: Anders on 06. Oct 13, 21:07:39
Får du fatt i ved, da? :-)


Det får jeg! De leverer på døra, akkurat som pizza!
Problemet er vel hvordan å beskrive på gresk hvor jeg bor. Tror jeg tar det gjennom de tre brødrene i resepsjonen på hotellet som er husvertene mine.
Glika i zoi

marjana

Jeg var på vei til suprermarkedet i dag, og for å kjøpe nye solbriller, der jeg kom i prat med Antonis som er gift med en dansk dame her på Syros, og han har også bodd i København, så han snakket dansk med meg!
Jeg inviterte han på en kaffe, og vi ble sittende og snakke om livet, Hellas, politikk, og hva kan gjøres for folket? Vi ble ikke helt ferdige med samtalen så vi møtes kanskje over en middag...
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...